2017-05-17 04:00:00
Kia Optima Plug In
Kia Optima Plug In Hybrid
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Optima PHEV Plug-in Hybrid – dokáže si vás omotať okolo prsta

Už sme mali možnosť zoznámiť sa s Kiou Optima. Nová verzia je manažérsky sedan „do zásuvky“.

Nie že by ju tam niekto odkladal ako nejaký neperspektívny model. Kdeže. Toto auto sa dá dobíjať z elektrickej siete a má umožniť až 54 kilometrov dojazdu na elektrinu. K tomu priemernú spotrebu 1,6 litra na 100 kilometrov. Toľko teória. Čo nám ponúkla v praxi?

Začnime zmenou vzhľadu. Automobilky rady odlišujú hybridné modely od klasických so spaľovacími motormi. Optima Plug-in Hybrid je žiarivým vzorom. Úplne nový je predný nárazník, maska ​​chladiča má aktívne lamely, ktoré znižujúci čelný odpor vzduchu, na predných blatníkoch sú výrazné plakety s nápisom „Eco plug-in“. V ľavom je zásuvka pre pripojenie nabíjacieho kábla.

Zadný nárazník má výrazne ostrejšie črty. Kolesá sú v ponuke len v jednom rozmere, zliatinové sedemnásťpalcové s pneumatikami s nízkym valivým odporom s rozmerom 215/55 R17. Tvar diskov znižuje aerodynamický odpor. Tvarmi upravená hybridná Kia Optima asi nebude patriť k najobľúbenejším autám strednej triedy. Pre výraznú zmenu vzhľadu ale mala automobilka dobrý dôvod: so zatiahnutými lamelami v maske chladiča má karosérie odpor vzduchu Cd v rozmedzí 0,25 až 0,27, čo je v porovnaní s konvenčným sedanom o dve desatiny lepší údaj.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Poďme do interiéru, kde sa toho veľa nezmenilo. Vlastne takmer nič, čo však považujem za výhodu. Otáčkomer nahradil prehľadný analógový ekonometer. Všetky dôležité piktogramy sú dostatočne veľké a prehľadne umiestnené v dohľade. Zmenou na stredovej konzole je tlačidlo pre prepínanie medzi hybridným a elektrickým režimom (HEV). Nehľadajte žiadne režimy Sport, Sport+, Energy Save, alebo čosi podobné. Jednoduchší a ľahšie pochopiteľný plug-in hybrid som zatiaľ nestretol.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestor pre posádku je bez zmeny. Len rátajte s mierne s vyššou pozíciou za volantom, za čo môže štandardne dodávané elektrické nastavenie sedadiel. Pre vyšších je minimálna rezerva medzi hlavou vodiča a stropom, ale kompenzujú to pohodlné sedadlá a kráľovský priestor v pozdĺžnom aj priečnom smere. Ak čakáte nejaké ale... to prichádza po otvorení kufra. Za zadnými operadlami je jedna časť lítium-polymérového akumulátore s kapacitou 9,8 kWh (27,2 Ah / 360 V, 118 kg). Zmenšila objem batožinového priestoru z pôvodných 510 litrov na 307 litrov. Nie je ani dojazdová rezerva, na jej mieste je druhá časť akumulátorov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestor zaberajú aj nevyhnutné káble pre nabíjanie. Jeden je s klasickou koncovkou pre bežnú domácu sieť (230V/10A), kde auto dokáže „nasávať“ 2,2 kW a nabiť skoro úplne vybité akumulátory za 5 hodín. Vybiť akumulátory úplne na nulu však nedokážete. Vozidlo si udržiava určitú zásobu energie pre hybridný režim, v ktorom v pohode zvláda elektrické rozjazdy a bezemisnú jazdu pod miernou záťažou aj v prípade, že vám palubný počítač ukazuje nulový elektrický dojazd. Po poklese kdesi pod štvrtinu kapacity sa vozidlo z režimu EV automaticky prepne na HEV. Vtedy funguje ako klasický hybrid. Elektrinu nahromadenú pri brzdení využíva selektívne pri akcelerácii. Zaujímavosťou je, že Kia garantuje po 7 rokoch min. kapacitu batérie 70%, zároveň na ňu dáva sedemročnú záruku. Druhý kábel je so štandardnou európskou koncovkou Mennekes Typ 2 pre trojfázovú sieť (400V). Plné dobitie trvá asi 2,5 hodiny vďaka 3,3 kW palubnej nabíjačke.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ani v „elektrickom“ režime nejde Kia hybrid čisto iba na elektrinu. Nám sa podarilo najazdiť až do vyžmýkania posledných zvyškov využiteľnej elektrickej energie raz 43 a druhý raz 47 kilometrov. Auto sme však mali v časoch, keď sa aj denná teplota dvíhala iba málo nad nulu a nočná ju podliezala. Výborná rekuperácia elektrickej energie tretej generácie spolu s pomerne nízkou spotrebou (173 Wh/km) však pomáha udržiavať batériu nabitú pomerne dlho. Na druhej strane – maximálna rýchlosť na elektrinu je 120 km/h. Teda oficiálne, ale keď sa „zásuvková“ Optima rozkotúľa, vytlačí zo seba viac. Pokorí minimálne diaľničnú 130-ku bez potreby naštartovania motora. Len treba naozaj mimoriadne citlivo narábať s pedálom akcelerátora. Treba rátať s krátkym oneskorením pri zošliapnutí plynového pedálu. Oneskorenie je menej výrazné ako u iných plug-in hybridov. Auto vie veľmi dobre lineárne zrýchľovať. Optima PHEV nie je pretekár, ale vie ako sa má „v spoločnosti" správať a má k tomu aj predpoklady.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sa minie „šťava“ z akumulátora, na rad príde benzínový motor. Kia Optima zostala verná atmosférickej klasike. Dvojlitrový zážihový štvorvalec GDI má pri šiestich tisíckach otáčok pomerne nevýrazných 115 kW a 189 Nm. No keď sa k tomu  pridá elektromotor s 50 kilowattmi a 205 newtonmentrami, je výsledných 151 kW a 375 Nm porovnateľných so silným dvojlitrovým turbodieslom. Elektromotor je umiestnený na jednej osi s kľukovým hriadeľom a nahradzuje menič momentu.

S plne nabitou baterkou sa spotreba vie „vyšplhať“, lepšie by ale znelo zošplhať, na oficiálnych 1,6 litra na 100 kilometrov. Tých prvých 40 až 45 je to takmer „za nulu“ Aj keď sa motor občas rozbehne, hlavne v chladnom počasí, takmer žiadny vplyv na spotrebu to nemá. Lenže keď sa akumulátory vybijú, dostane sa spotreba pri ďalších kilometroch až po hranicu prvých 100 na zhruba 4,3 litra. V hybridnom móde, teda s vybitou, či presnejšie nenabitou baterkou má auto oficiálne apetít 5,3 litra na 100 km. Bol som pomerne blízko. Vyššiu spotrebu o jednu desatinu litra pripisujem chladnému, takmer zimnému počasiu. Na diaľnici to ale bolo 6,8...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zaujímavosťou je benzínová nádrž verzie plug-in hybrid. Je to samostatný uzavretý systém. Nádrž s objemom 55 litrov je vyrobená z dvojnásobne silnejšieho materiálu než pri klasických verziách aby vydržala vyšší tlak v prípade, že sa nebude často otvárať. To pri plug-in hybride reálne môže nastať. Pred každým otvorením preto treba počkať až 20 sekúnd, kým riadiaci systém nádrže vykoná test tesnosti a vákuová pumpa prípadne odčerpá výpary. To všetko preto, aby nehrozilo ošpliechanie benzínom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

O prevod sily z motora na kolesá sa stará automatická šesťstupňová prevodovka. Nenašiel som na nej chybu – auto zaberalo plynulo a ladne prenášalo výkon na kolesá. Max. rýchlosť vozidla je 192 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 9,4 sekundy. Prevádzková hmotnosť plug-in hybridu je 1780 kg (dvojliter a automatom váži 1545 kg).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 

Optima PHEV dokáže krásne žehliť väčšie i menšie nerovnosti. Automatická šesťstupňová prevodovka je prekvapivo rýchla. Občas sa stalo, že pri jazde do kopca nechala motor vytočiť zbytočne vysoko. Pohodlie je v kožených sedadlách zrejmé a jazda komfortná. Ani po párhodinových jazdách necítila posádka znaky únavy, či boľavých údov. Trocha by som však ubral na citlivosti posilňovača, riadenie je vďaka nemu nekomunikatívne.

Oceňujem, že auto vďaka nízkemu ťažisku v zákrutách drží a drží až... koľko znesú pneumatiky. Je oproti vznetovej verzii oveľa neutrálnejšie, pritom komfortné a tiché. Plug-in hybrid výborne tlmí nerovnosti. Na rozbitých povrchoch ukáže podvozok príjemnú plavnosť. Istotu stráca až na veľmi rozbitom povrchu. Nie je to auto pre pretekárov, ale inak sa v ňom odveziete priam kráľovsky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Či sa oplatí mať plug-in hybrid, je na zvážení každého záujemcu. Veľmi záleží na podmienkach, v ktorých jazdíte. Ani elektrina už nie je pri dobíjaní zadarmo, no ak máte denne prejsť zhruba tých 45 kilometrov, zdoláte ich „elektricky“. Optimu PHEV sa oplatí používať s plne nabitou batériou. Je inak naozaj zábavná a urobila veľmi dobrý dojem. Jej jazdné vlastnosti dokonale vystihujú cenovku aj segment kam patrí.

Kia navyše už v základe do „zásuvkovej“ Optimy natlačila takmer všetko, čo je inde za tučný príplatok. V ponuke nechýba napríklad systém sledovania mŕtveho uhla, prémiová audiosústava Harman Kardon s 10 reproduktormi a výkonom 590 W, vrátane vyhrievaného volantu, vyhrievaných predných i zadných sedačiek, elektricky nastaviteľnými sedadlami vpredu či systémom udržiavania v jazdnom pruhu a pokročilým tempomatom. Hoci nie som zástanca dotykového ovládania, musím pochváliť rýchlosť reakcie dotykovej obrazovky a navigáciu.

Optima plug-in sa mi zdá ako doteraz najlepšia z radu verzií. Vozí sa v nej naozaj komfortne, čo sa od auta za vyše 40 000 aur dá očakávať. Systém štátnych dotácií vie túto cenovku zraziť o tri tisícky – a keď oželiete najvyššiu výbavu Platinum a stačí vám tiež veľmi dobre vybavený variant Gold, bude to cenovo ešte lepšie.

Technické údaje

Model: Kia Optima PHEV Plug-in Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Výkon (kW/ot.):  115/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 189/5000
elektromotor:  
Výkon (kW):  50
Krútiaci moment (Nm): 205
Maximálny systémový výkon (kW) 151
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba plné nabite/mininmálne/priemer (l/100 km): 0/5,3/1,6
Spotreba elektrickej energie (Wh/km): 173
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4855/1860/1465
Rázvor náprav (mm): 2805
Objem batožinového priestoru (l): 307
Objrem palivovej nádrže (l): 55
Kapacita batérií (kWh): 9,8
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1775
Užitočná hmotnosť (kg): 500
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 24 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 38 400 €
Cena testovaného vozidla: 43 690 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo