2024-05-06 16:50:00
Mitsubishi Colt HEV
Mitsubishi Colt HEV
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mitsubishi Colt HEV – bez zástrčky. Zábavne, dynamicky, úsporne.

Mitsubishi Colt je vo verzii hybrid jedným z najlepších áut v segmente.

Bol ním aj jeho predchodca. Teda stále je. Mitsubishi si z poličiek aliančného partnera zobralo dva najlepšie modely. Škoda, že nepribalilo aj model Zoe. Čisto elektrické auto, navyše také dobré, by sa mu v portfóliu iste hodilo, no Zoe sa už nevyrába a aliančný partner menom Renault chystá kopu nových elektromobilov. Na tej istej platforme by mohli stáť aj budúce Mitsu.

Zdroj: Ján Hargaš

Netreba si klamať a hneď na začiatok to treba ujasniť – Colt je Clio, Clio je Colt. Lenže hneď treba dodať, že tieto dvojičky sú na úplnom vrchole svojho významného segmentu. Klasické hatchbacky v segmente B sú v Európe stále dôležité a ak ide o možnosti, výbavy, kvalitu a tak celkovo hodnotenie celého vozidla, Colt patrí na vrchol. A jedným z jeho veľkých es v rukáve je práve hybrid. Môžete si toto auto kúpiť s trojvalcom, dokonca bez turba a nepochybne dokáže plniť účel, na ktorý ho chcete, no malý hatchback s hybridom, navyše dosť silným hybridom je naozaj presvedčivý. Najmä ak si uvedomíte, že jediný kto niečo také ešte ponúka, je dvojička Toyota/Mazda s modelmi Yaris/Mazda2 Hybrid.

Keď tento hybrid prišiel, na správaní vozidla bolo cítiť, že je to ešte nie úplne vychytaný produkt. Správanie pohonnej sústavy najmä celkom novej multimódovej prevodovky ukazovalo, že to ešte chce nejaké ladenie. Keď však túto sústavu prebralo Mitsu do svojho Colta, pohonná sústava bola na trhu už zopár rokov a konštruktéri mali možnosť ladiť ju podľa vodičských preferencií. Niečo urobíte vo vývoji pred uvedením, no omnoho viac dokážete, keď produkt už využívajú ľudia. Je to nielen prirodzené, ale aj nákladovo zmysluplné. Mitsu svoj Colt priviezlo v polovici života súčasného Clia. Má teda za sebou aj výraznejšiu mid-cycle aktualizáciu. Ak ide o funkčnosť, spoľahlivosť, auto je vychytané a zákazník sa nemusí báť nejakých nepríjemných prekvapení.

Zdroj: Ján Hargaš

Cena? Au.

Mitsubishi nasadilo ceny svojho Coltu dosť vysoko, podobne ako pri modeli ASX. Rozdiel oproti Cliu je v prípade HEV cca 1000 eur aj so započítaním zľavy. Tisíc eur však nie je dosť na to, aby zákazník, ktorý uvažuje o výmene svojho Mitsu za nové prešiel k celkom inej značke. A presne to je podstata tohto modelu a zároveň dôkaz toho, pre koho je určené. Ak by som chcel byť vulgárny tak poviem, že toto je dobrý hatchback pre tých, ktorí si Clio nekúpia, lebo je to Renault. A môže to byť kruté, ale môže to tak aj byť. Od Mitsu dostanete päť rokov záruky a servis a dílera, ktorého poznáte.

Ak by som chcel cenu Coltu hodnotiť objektívne, pozriem sa na ceny najbližších konkurentov. Colt začína na 22 300 eur s dobrou základnou výbavou. Najvyššia výbava je za 25 200 eur. Clio začína na 21 550 a končí na 23 850, no tam treba rátať aj s prípadnými doplnkami.

Zdroj: Ján Hargaš

Potom je tu Yaris hybrid. Yaris je z hľadiska vnútorného priestoru menším autom, no zároveň je to jediný súci model s rovnocenným fullhybridom (spolu s Mazdou 2 hybrid). Ceny Yarisu štartujú nižšie – na 19 490 eur, avšak je to cena za menšie auto a hybrid s nižším výkonom. Yaris má ale v ponuke nový, výkonnejší hybrid s výkonom 130 koní, ktorý je už nepochybne porovnateľný. Ten však stojí od 24 990 eur a je iba v najvyššej výbave, takže ceny sú taktiež porovnateľné.

Pri konkurentoch s bežnými motormi je nájsť alternatívu k týmto vyššie uvedeným autám už ťažšie. Priestorovo a výkonnostne je tu vlastne jediný – Škoda Fabia. Jasná slovenská jednotka má stále v ponuke motor 1,5 TSI a 7DSG, čím sa výrovná komfortu a prekoná výkon Coltu (140 k vs 150 k). Na ceste sú všetky tri najvýkonnejšie porovnávané motorizácie podobné a veľký rozdiel v dynamike nepostrehnete, akurát hybridy sú sprvoti väčšmi elektromobilmi a to im dáva neuveriteľný pouličný šmrnc a až návykové reakcie na plyn. DSG-čka toto nevie a nevie ani tak šetriť palivo. Zato vie ponúknuť tieto parametre za 20 090 eur, respektíve za 21 860 eur v najvyššej výbave. Ako však poznáme Škodu, príplatky cenu rýchlo zdvihnú aj nad úroveň hybridov.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne povedané: v súčasnej akcii má Colt veľmi dobre nastavenú cenu. Otázka je, či za tie peniaze navyše oproti bežným spaľovacím autám s nižším výkonom stojí. Lebo predsa len, malý hatchback je tu najmä preto, aby bol čo najlacnejší. Má doň zmysel prikúpiť za vyše 5000,- hybrid? Ak ide o úsporu paliva, ani veľmi nie. Ak kupujete malý hatchback ako presúvadlo do mesta a okolia a ročne nenajazdíte viac ako 10 000 km – čo takmer s istotou nenajazdíte, nemá pre vás hybrid zmysel. Zmysel začne mať, ak od hatchbacku očakávate viac ako dáždnik s kufrom. Ak chcete napríklad automat, alebo vás láka vyšší výkon, či vyššia výbava. Potom rozmýšľanie o ročnom nájazde stráca úlohu. Odrazu je ten hybrid dobrou alternatívou, lebo je spojený aj s dobrou výbavou už v základe. Hlavne v prípade Colta. No a to, že zároveň šetrí palivo a šetrí životné prostredie ako rozumná alternatíva k zdrojovo omnoho náročnejším plug-in hybridom a elektromobilom je bonus. Veľký bonus, ale stále iba bonus.

Zdroj: Ján Hargaš

Hybridný Colt v najvyššej výbave – ako vidíte na fotkách, je teda všetkým v jednom. Výborný hybrid so silou a reakciami elektromobilu v nízkych rýchlostiach a výborný hybrid so silou dvoch motorov na okreskách i diaľniciach. Auto ma svojim postojom k dynamike posúvalo k môjmu dynamickejšiemu ja pri každej jazde. Súčasná verzia tohto hybridu sa totiž už schopnosťami a správaním dokáže vyrovnať hybridu Toyoty. Tá stále vedie, no progres hybridu s multimódovou prevodovkou je očarujúci. Kombinácia nízkeho ľahkého a stabilného auta s presvedčivým riadením so silnou pohonnou jednotkou z neho nepochybne robia auto zvané tiež warm hatch. Športový naturel je zjavný a tento hybrid s týmto autom tvoria veľmi dobrú dvojicu. A čo je najlepšie – za dynamiku takmer neplatíte nič navyše. Teda platíte, ale je vám to akosi jedno. Lebo počas testu som auto tlačil na diaľnici nad povolené limity, jazdil som na okreskách nad povolené limity, predbiehal som všetko čo sa mi objavilo pred čumákom, v zákrutách som dupal po plyne a brzde ako kôň po mravcoch a spotreba: 5,4 litra na sto km. Jasné, že dynamické jazdenie nebolo sto percent času. No bolo maximálne možné vzhľadom na premávku a bezpečnosť jazdy. Rozumnejšie hybridné okreskové tempo a liter je dolu ako nič. Vážne 4,4 poľahky. A podobné je to v meste. Okolo 5 litrov v závislosti od počtu kilometrov. No platí, že v kolónach si tento hybrid šmakuje rovnako ako hybrid Toyoty.

Zdroj: Ján Hargaš

No a potom tá výbava a kabína. Auto je väčšie ako iné. Väčšie ako Yaris a podľa mňa porovnateľné s najlepšou v triede – s Fabiou. Štyria sme sa odviezli aj na dlhšie trasy hravo. Aj kufor je slušný. Jasné, že toto auto si nekúpi štvorčlenná rodina, no keby sa k tomu odhodlala, odmena za skromnosť by sa znásobila. Nízka spotreba, vysoký výkon, zábavná jazda a diaľničná pohoda. Voči autu mám reálne jedinú výhradu – vyššia hlučnosť pri nadlimitných rýchlostiach. No nie v porovnaní s konkurentmi, v porovnaní s väčšími a drahšími autami. Podvozok je prívetivý, nie je príliš tvrdý, napriek športovému ladeniu, nie je ani hlučný. Auto drží, neodskakuje a keby aj, stabilizácia sa s tým poráta. Aj na mokre pri prudkom manévrovaní je auto predvídateľné a stabilizácia si domácu úlohu robí výborne.

Plná výbava v tomto aute znamená pekný interiér s ambientným osvetlením, veľkým displejom s výborným Easy linkom, ktorý nemá žiaden problém s konektivitou, je rýchly a prehľadný. Auto uprednostňuje kvalitnejšie materiály a vnútri pôsobí hodnotne. Potom je tam hŕba asistentov vrátane dvojstupňového nastavenia kontroly jazdy v pruhoch samostatným tlačidlom – môžete chcieť asistenciu, môžete chcieť upozornenie, nemusíte mať nič z toho a auto si to nastavenie pamätá aj pri ďalšej jazde. Už len pre takto prívetivo nastavených asistentov (ktorí neštvú ani pri asistencii a ani pri upozornení) to auto musíte uprednostniť pred väčšinou konkurencie. Je to detail, ale detail, ktorý vás môže a nemusí otravovať pri každej jazde. Aj adaptívny tempomat je rýchly a dobrý i na diaľnici. Ani upozornenie pred kolíziou nie je nepríjemné, či príliš ustrašené.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka: Mitsubishi Colt je najlepším zastupcom tohto mena v histórii. Je zároveň jedným z troch najlepších áut na trhu v tomto segmente a ľahko pre vás môže byť najlepšou voľbou. Napíšem to takto: ak chcete priestor Fabie, ale hybrid Yarisu, na pol ceste a bez kompromisov je Colt a samozrejme aj Clio. Výber dílera a servisu je už len na vás. Za mňa 8,5 boda. Dokonca aj ten dizajn mi nevadí. Pri tomto aute nie je dôležité kým bolo predtým než sa stalo Mitsu, dôležité je, že je dobrým autom.

Technické údaje

Model: Mitsubishi Colt HEV
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka:

6-stupňová multimódová hybridná

Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 67/5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144/3200
Celkový systémový výkon hybridu (kW):  103
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,2-4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4050/1988/1439
Rázvor náprav (mm): 2583
Objem batožinového priestoru (l): 301
Objem palivovej nádrže (l): 39
Kapacita hybridnej batérie (kWh):  1,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1313
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Clio (benzín): od 15 500 €
Základná cena verzie HEV: 23 200 €
Akciová cena verzie HEV od: 22 300 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku