2024-04-28 11:50:00
Mercedes-AMG GLE 53
Mercedes-AMG GLE 53 Coupe
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes-AMG GLE Coupe 53 4Matic – mamut novej generácie

Mercedes GLE Coupe mám v rukách vlastne prvýkrát. Je to teda celkom slušný sviatok.

Za vyše jedenásť rokov existencie portálu Podkapotou.sk sme v redakcii mali model GLE Coupe iba druhýkrát. Prvýkrát to bola verzia 350d hneď pri vstupe modelu na náš trh. Testoval ju kolega. Predtým aj potom som testoval vlastne všetky GLE SUV. Aj v čase, keď to ešte bolo preznačené ML, ale GLE Coupe, to veru nie. Špecifikácia 53 AMG v redakcii už bola. Ale v prípade Triedy GLE to bola karoséria SUV. Od testu ubehli takmer štyri roky. Inak, vtedy verzia GLE 53 AMG v prípade SUV verzie štartovala na úrovni 88-tisíc eur. Dnes na 103-tisíc eur. Facelift Triedu GLE v oboch karosárskych verziách príliš nezmenil. Aspoň nie zvonku. Špecifikom verzie 53 je vyššia základná výbava a ešte o kus športovejší dizajn s výraznejšou maskou, ktorá auto väčšmi približuje vrcholnej verzii 63. Novinka má inovovaný MBUX, nejaké čačky, nejaké mačky, no má tiež nové, ešte väčšie turbodúchadlo, ktoré zvyšuje maximálny krútiaci moment z 520 na 560 Nm, čo pomáha zlepšiť akceleráciu z 0 na 100 km/h o 3 desatiny sekundy na rovných 5 sekúnd.

Auto má v základe AMG volant, vzduchové AMG špecifické pruženie a ako doplnkovú výbavu môže mať čiastočne aktívny stabilizátor pre popieranie prirodzených náklonov karosérie pri ostrej jazde v zákrutách. Auto tak na výjazde zo zákruty dokáže byť rýchlejšie. Vrcholný výkon zostal zachovaný – 320 kW (435 k), k čomu ešte možno prirátať krátkodobú pomoc od EQ Boost motora – ten dodá ďalších 16 kW. Motor je umiestnený medzi motorom a prevodovkou a okrem vrcholu výkonu pomáha krútiacim momentom aj v nižších otáčkach, rekuperuje a úplne neciteľne štartuje motor pri funkcii štart-stop. Turbodúchadlo je väčšie, to som spomínal, no nespomenul som, že tento motor má dvojité prepĺňanie. Tým druhým je kompaktný 48V elektrický kompresor, či ak chcete elektrické dúchadlo, ktoré bez ohľadu na tlak spalín vo výfukovom potrubí a bez ohľadu na otáčky motora na max sekundu vženie do motora stlačený vzduch a to až do takej miery, že sa rozbehne veľké turbo, ktoré s činnosťou pokračuje. Výsledkom je prakticky okamžitá reakcia na stlačenie plynu a to aj s manuálne zaradeným vyšším prevodovým stupňom.

Zdroj: Ján Hargaš

Inak, od októbra tohto roka existuje rovnomenná verzia modelu Coupe 53 s plug-in hybridným AMG ladeným pohonom. Odlišuje ich cena, zrýchlenie, spotreba, emisie, výkon a samozrejme hmotnosť. Cenový rozdiel je cca 11-tisíc, no za tých 11-tisíc dostanete 400 kg materiálu navyše a to znie čisto na kilogramy a dané materiály ako dobrý kauf. Masívne 31,2 kWh batérie sú zastrčené do podvozku tak, aby si nezavadzali s kardanom, ktorý mechanicky spája prednú a zadnú nápravu. Nejde teda o elektrický pohon všetkých kolies, ale neuveriteľne prešpekulovaný mechanický a elektricky ovládaný 4x4. Auto je o 3 desatinky na 100vku rýchlejšie, no najmä má papierovú spotrebu na úrovni takmer desatiny toho, čo má v papieroch testovaná AMG. Isteže spotreba môže byť rovnaká, so 400 kg navyše aj vyššia, ak nenabíjate, ale nabíjať chcete. To auto odjazdí takmer 100 km len ako tichý elektromobil a ak ho nabijete aspoň dva-trikrát na nádrž, máte z toho auto so spotrebou nafťáka, ale s brutálnym výkonom plug-in hybridného AMG-čka. Moje odporúčanie? Objednajte si plug-in hybrid. Nič také po našich cestách nejazdí, je to technologický vrchol porovnateľný azda len s AMG GT 4 door 63e. Nie je to také rýchle, ale technicky blízke.

Späť k testovanému autu. Pozeral som si ponuku dostupných skladoviek v čase písania testu – december 2023. Drvivú väčšinu ponuky tvoria naftové varianty. Zahliadol som aj jednu naftovo-plug-in hybridnú verziu, no a potom pár 53-jok a 63-jok. U nás jednoducho všetci pri tomto aute chcú naftu, no díleri veria, že by mohli siahnuť aj po benzínových verziách, z nich najviac veria práve 53-jke. Prečo nie, prezradím – je to lahodná motorizácia. No otázka je, neponúka niekto to isté, ale lepšie? Odpoveď. Ani nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Najväčším konkurentom v tomto prípade je nepochybne model X6 40i a Cayenne Coupe a Cayenne Coupe S. V súboji s X6 vyhráva GLE celkom presvedčivo. Je drahšie, je mohutnejšie, je výkonnejšie, je rýchlejšie v priamke. Obe autá som k sebe postavil na parkovisku a prišlo mi, že GLE je o triedu väčším autom. Ale o to nejde. X6 ponúkne verziu M60 s osemvalcom a tá karty dorovná. Lebo za podobnú cenu ponúkne osemvalec. Menej papapať nebude. Aj Cayenne vie byť lacnejší s benzínovým motorom. Coupe ani naftu neponúka. 374 koní ale znie ako menší záprah podobne ako pri X6. Čo to by prezradili zrýchlenia a hmotnosť – ak ide o schopnosti pri jazde. No cenník hovorí, že za ešte výkonnejší Cayenne Coupe S môžete dať len o 7-tisíc viac ako za GLE 53. Opäť osemvalec.

Omnoho ľahšie sa hodnotí ponuka čoraz dôležitejších plug-in hybridných SUV Coupe športovcov. Tam X6-tka nemá nikoho a Cayenne EHybrid si s GLE Coupe 53 Hybrid tiká a rozhodlo by sa azda len na okruhu. Alebo pri porovnaní elektro dojazdu, lebo tam Mercedes jednoznačne vedie. Cena je o 11-tisíc lepšia pri Porsche. A ako vidieť – pre tých, čo dávali pozor, Cayenne E-Hybrid je za rovnakú cenu ako testovaný model – 110-tisíc pri cene už od. Pri cene na úrovni 110 až 120-tisíc bez nejakých významných doplnkov sú to však tak trochu pletky. Tých pár tisíc azda nikoho nepresvedčí, aby si namiesto Mercedesu, ktorý chce, kúpil Porsche, ktoré nechce a platí to aj naopak. Je ale celkom zaujímavé zistiť, že Porsche je lacnejšie ako Mercedes. A to som ešte nespomenul vrcholnú verziu, s označením 63, ktorá štartuje na úrovni 170 tisíc eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak by som sa zamýšľal nad tým, ktoré z týchto dvoch AMG áut je racionálnejšie, nebolo by to dlhé premýšľanie. Lenže obe tieto autá sú už v kategórii áut, v ktorej racionálna voľba rozhodne nie určujúca. Osemvalcové V-čko je viac ako šesťvalcové R-ko, ale dobré je, že aj v prípade „slabšieho“ variantu ide naozaj o AMG špecifický model so všetkými fičúrami, ktoré tu AMG môže ponúknuť vrátane balíka AMG driving dynamics, množstva nastavení, klapky vo výfuku, špecifického pruženia i unikátnej 9-stupňovej AMG prevodovky, ktorá má namiesto meniča spojky. Zabudnúť netreba ani na AMG volant, ktorý umožňuje nastavovanie podvozka, klapky, prejavu motora a režimov priamo cez dotykové displejčeky na volante. Volant tiež ovláda oba displeje – ten pred vodičom, i ten centrálny dotykový.

Priestorová ponuka v tomto vozidle je prekvapivo dobrá. Keď si spomeniete na X6 prvej a druhej generácie a tie ich úzke vstupy dozadu, toto je veľmi luxusné. Pravdou však je, že vzadu nie je viac miesta ako v GLC kupé. Aj preto budem vždy trvať na tom, že spomedzi GLE kupé a GLC kupé je jasným víťazom „menší“ súrodenec. Zároveň je to jediné SUV Coupe, ktoré má môj rešpekt a obdiv.

Zdroj: Ján Hargaš

GLE kupé neponúkne viac miesta vzadu, vďaka rozmernému strešnému oknu je vzadu spolujazdcom s výškou nad 190 cm veľmi tesno, no veľa miesta nemajú ani v oblasti kolien a ramien. Auto je síce väčšie ako GLC, no zároveň musí byť vplyvom vlastnej hmotnosti aj robustnejšie a tak zastavanú plochu nevyužíva rovnako efektívne ako menšie auto. Pokiaľ si vzad sadnú spolujazdci s výškou cca 180 cm, budú mať ešte rezervu v každom smere. Piati sa tam zmestia, no ako vždy, ten v strede bude mrzutejší a k svojim kolegom po stranách bude mať príliš blízko. Tri menšie postavy však problém mať nebudú.

Kufor je kráľovský. Čo do praktickosti, nevidím dôvod prečo si nedopriať originálnejšie tvarovanú karosériu, i keď uznávam, že model GLE SUV je mimoriadny a má jedinečný status.

Zdroj: Ján Hargaš

Tento mamut je viac v rytme doby, to znamená, že sa väčšmi svetu prispôsobuje, než by určoval trendy sám, no nová generácia je po facelifte jednoducho veľmi zaujímavá a ani náročnejšie oko nebude slziť pri spočinutí na krivkách tejto karosérie. Isteže, 21-palcové disky sa už môžu zdať veľa a veľa aj sú, no k týmto autám pasujú a nespôsobujú neprimeranú tvrdosť podvozku. Či zvyšujú spotrebu? Samozrejme. Vadí to, keď ste si kúpili benzínovú AMG verziu?

Motor je aj s ohľadom na výnimočný dizajn stále tým najväčším benefitom tohto auta. GLC kupé môže byť univerzálnejšie a racionálnejšie, no šesť a osemvalcové motory už jednoducho nemá v ponuke. A zvuk nabrúseného šesťvalca je takmer rovnako dobrý ako zvuk osemvalca. Šesťvalec znie výborne. Už od nízkych otáčok ho vďaka dômyselnému výfukovému potrubiu počujete veľmi dobre, vo vyšších a najmä v najvyšších otáčkach znie fantasticky. A fantastické je i zrýchlenie a podanie dynamiky. Motor s prevodovkou sa zmenou jazdného režimu vedia transformovať zo silného turbobenzínu s klasickou meničovou prevodovkou s hladkým chodom zmeniť na supersilný turbobenzín s brutálnou dvojspojkovou prevodovkou. To bol presne ciel pri tvorbe tejto prevodovky a on sa splnil. V režime Sport+ motor pľuje do výfuku, radenie prebieha v milisekundách a testuje pevnosť krčnej chrbtice. Výfuková streľba pokračuje presne tak ako by mala. Vzápätí sa vrátite do režimu komfort a všetko pekne stíchne, vyhladí sa, no stále viete, že Podkapotou drieme mocný stroj.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto v zákrutách nie je také presvedčivé ako elektromobily. Samozrejme, že myslím v pomalých zákrutách pri manévrovaní v úzkych priestoroch. Riadenie zadnej nápravy je veľmi mierne a síce pomáha, nemáte pocit, že jazdíte na špeciálnom odbočovacom stroji, ale na SUV o jednu kategóriu menšom. Pozdĺžne uložený motor umožňuje adekvátne vytočenie kolies, takže manévrovanie v úzkych priestoroch je stále dobré. Najväčším prekvapením je však jazda v zákrutách. Verzia 53 nemá poloaktívny stabilizátor v základe, no jeho efekt je zrejmý. I keď sa veľká konštrukcia chce nahnúť, reálne si v tej zákrute začnete pripadať ako vo videohre, pretože auto drží o dve triedy lepšie, než by v takejto výške a hmotnosti malo. GLE Coupe jazdí naozaj dobre, zvláda ostrejšie zachádzanie a ľahko jeho kúzlam podľahnete. Keď sa rozhodnete vypnúť kontrolu trakcie (úplne ju nevypnete, no vypnete ju dosť na omotanie sa okolo stromu) na snehu sa celý ten pubertálny potenciál veľkého SUV s hlasným výfukom premení a z auta za 150-tisíc sa razom stane skvelá hračka na pooranie cudzej lúky, teda vlastne na nevinnú hru v hlbšom snehu... Auto sa s vypnutou kontrolou trakcie správa prirodzene pretáčavo, veľkým zadkom môžete švihať s plnou parádou a vo vhodných podmienkach sa môžete točiť na mieste ako zmyslov zbavený, no tiež sa môžete zahrať na ultra luxusnú rely. Ale nechcel by som s týmto autom trafiť skrytý pahýľ. Ani ten disk, ani náprava nebudú na opravu lacné, tým si môžete byť istí. Azda by som radšej odporučil na zábavu v lese hnilé tridsaťročné BMW, ale to zas zbytočne prehovára racionálnosť – pri aute, kde niečo také nie je dôležité.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto je auto v ktorom zákonné limity pôsobia akoby mali platiť len pre deti a dorast. Ísť po rovnej ceste menej ako 120 sa zdá byť nekonečne pomalé. Azda len v noci sú zákonné rýchlosti prirodzenejšie, no pravdou je, že tam, kde vplyvom zvery a zákrut iní jazdia 70-tkou, vám je 90 málo. Aj preto, lebo dobre vidíte vpred. Nielenže sedíte vyššie, máte naozaj mocné svetlá. Nenachádzali sa tu pixelové svetlá, „iba“ klasické multibeam LED-ky, no tie stačia aj na jazdu temným lesom.

Mimochodom, auto si viete zdvihnúť, takže ani lesná cesta, ba vážne rozbitá lesná cesta nie sú problémom. Pneumatiky dobre oblapia veľké kolesá a slušne ich chránia.

GLE Coupe je veľmi špecifické auto. Nekúpi si ho hocikto, no keďže je to jediná „čisto“ benzínová verzia v ponuke, nemá dôvod ju obchádzať. Coupe 53 vám dodá vynikajúci AMG zážitok pri posledných zbytkoch rozumnej spotreby. Lebo napriek hmotnosti a veľkosti i kolesám nie je problém s týmto agregátom jazdiť v priemere za 10,4 litra na 100 km a to pri miernom porušovaní predpisov a častom odistení divokosti, ktorú motor ponúka. Ak ide čisto o oduševnenú jazdu po okreskách, môj priemer bol 17,2, no myslím, že odvážlivci určite spravia aj viac. Takýto mocný agregát sa ku Coupe určite hodí viac ako nudný nafťák 350d a hodí sa viac aj ako 400d. Keď už by som kupoval takúto mamutnosť, asi by som zvážil verziu Hybrid. Z môjho pohľadu je GLE SUV neprekonateľné a tento fancy brašula naň jednoducho nemá. To ale neznamená, že by to bolo zlé auto. Naopak. 8 z 10.

 

Technické údaje

Model: Mercedes-AMG GLE Coupé 53 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2999
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  320/5800-6100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/2200-5800
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 10,3-10,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4944/2018/1720
Rázvor náprav (mm): 2935
Objem batožinového priestoru (l): 655-1790
Objem palivovej nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2300
Užitočná hmotnosť (kg): 675
Max hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 3500
Rozmer pneumatík (základ) 275/50 ZR20
Základná cenníková cena modelu: 94 200 €
Základná cena verzie: 110 160 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku