TEST: Honda HR-V 1,5 iVTEC 2019 – Po facelifte elegantnejšia, rovnako rozumná
Menšie SUV od Hondy prešlo faceliftom. HRV je rozumnou voľbou už tri roky.
Po facelifte je HRV krajšie, prepracovanejšie a navyše i silnejšie auto. Získali sme do testu auto krátko potom ako prvé kamióny začali prúdiť Európou. Facelift okrem novej masky, chrómovanej lišty a nových technológií prináša aj dvojicu nových motorov. Z benzínovej atmosférickej jednotky sa tak švihom čarovného prútika stáva základná motorizácia. Dvojica silnejších motorov ju ale doplnia až na jar budúceho roka. K 1,5 i-VTEC pribudne 1,5 VTEC Turbo a výrazne inovovaný naftový motor 1,6 i-DTEC.
Zatiaľ si teda môžu zákazníci vyberať iba z verzií s atmosférickým motorom 1,5i VTEC s manuálnou a automatickou CVT prevodovkou. V teste sme mali manuál vo výbave Elegance. Stredná výbava Elegance obsahuje také asistenčné prvky ako Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, Systém rozpoznávania dopravných značiek, Inteligentný obmedzovač rýchlosti, Automatické prepínanie diaľkových svetiel, ale tiež asistent pre rozjazd do kopca, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, stabilizačný systém a ďalšie. Výbava taktiež obsahuje duálnu automatickú klimatizáciu, predné hmlovky, dažďový senzor, navigáciu Honda Connect+, pakovacie senzory aj so zadnou parkovacou kamerou a flexibilné sedadlá Magic Seats. Elegance získate s manuálnou prevodovkou a základnou červenou farbou za 21 590 a za 22 890 s CVT prevodovkou. Táto motorizácia nie je dostupná s pohonom všetkých kolies.
Facelift sa dotkol prednej masky. Veľká chrómová lišta prepojila svetlomety, tie dostali novú grafiku a drobné úpravy sa dotkli aj predného nárazníka. Viac chrómu dostanete i v zadnej časti auta. V kabíne dostanete vylepšené predné sedadlá s lepšou podporou tela najmä v oblasti ramien. Vylepšené je i základné látkové vyhotovenie s novým prešívaním. Kabína mala dostať tiež nové tlmiace materiály a systém pre aktívne potláčanie hluku v kabíne prostredníctvom špeciálneho tónu potláčajúceho nízkofrekvenčné zvuky.
Auto po facelifte vyzerá lepšie, hodnotnejšie. Najmä predná maska autu veľmi svedčí a zvyšuje jeho optickú hodnotu. Užíva síce dosť chrómu, no vďaka umiestneniu nepôsobí neprirodzene. HR-V vyznáva výrazne konzervatívnejší dizajn ako Civic. Od zákazníka tak nežiada toľkú odvahu a športový naturel a to môže hrať v našich končinách v jeho prospech. Nepochybným plusom pre HR-V je tiež prítomnosť vydareného benzínového atmosférického štvorvalca, ktorý Civic neponúka. Avšak Civic nie je reálnym konkurentom pre HR-V, to sú autá ako Škoda Karoq, SEAT Ateca, Renault Captur a tiež Kadjar, no napríklad aj Peugeot 3008, či Volkswagen T-Roc. HR-V sa nezdá, no tak ako všetky Hondy, ponúka užívateľom extrémne veľa priestoru na relatívne malých vonkajších rozmeroch a dokáže tak teoreticky brať zákazníkov aj autám, ktoré sú väčšie.
Veľmi priestranná kabína prekvapí už na prvý pohľad. Posed na predných sedadlách je pritom veľmi komfortný a vyhovie aj skutočne vysokým a širokým postavám. Najväčší šarm má HR-V na zadných sedadlách. Ani vysoký spolujazdec a vodič neobmedzia priestor na nohy zadných pasažierov tak, aby sa cítili stiesnene. Miesta je dosť ako na nohy detí v sedačke, tak dospelých pasažierov. Pohodlie vzadu možno zvýšiť polohovaním zadných operadiel. K tomu navyše patrí aj viac ako solídny batožinový priestor s dvojitým dnom. Honda tradične ponúka voľný priestor pre rezervné koleso a tým výrazne zväčšuje reálny dostupný objem. Ten sa papierovo pohybuje medzi 447 až 470 litrov v závislosti od polohy zadných operadiel. Po ich úplnom sklopení narastie až na 1533 litrov.
Praktickosť auta je obdivuhodná. Najmä vodič a spolujazdec ocenia množstvo úložných priestorov. Mňa tešila „skrytá“ priehradka pod palubnou doskou a radiacou pákou, no tiež výborne vymyslené držiaky nápojov, ktoré výborne podržia aj mobilné telefóny.
Príjemnou súčasťou auta tohto typu je ľahké nastupovanie na sedadlá v oboch radoch. Vyšší posed pomáha rozhľadu i pocitu bezpečia. Auto neponúklo pohon všetkých kolies ale solídna svetlosť umožňuje jazdu i po poľných cestách bez obáv o súčasti podvozku. Iba za horších podmienok sa miestami hodí viac plynu. Sám som s autom jazdil po záhoráckach pieskoch na letných gumách. Ak neprídete o hybnosť, nezapadnete. Väčšie prevýšenia nezachráni ani vysoká prejazdová rýchlosť, to je jasné.
Komfort vozenia sa po facelifte mierne zvýšil. Podvozok je typický pre auto značky Honda. Bez adaptívnych tlmičov a s jednoduchým zadným zavesením zvláda i prudšie prejazdy zákrut. Na mokre auto dobre drží stopu, informuje vodiča a vďaka ľahkému nosu s ľahkým motorom sa správa veľmi vyvážene. Väčšie diery a hrbole už počuť aj cítiť, no utlmenie je na triedu dobré. Výraznejší posun vpred som po facelifte nepocítil. Honda sľubovala dosť. Najmä pri nízkofrekvenčných zvukoch. V kabíne je ale hluku dosť, najmä hlbšie tóny vo vyšších rýchlostiach počuť viac. Nameraná hlučnosť 69 decibelov je veľmi dobrá. Pocitovo je ale vyššia. Počuť motor i kolesá. Každopádne je to v triede mierne nadpriemerná hladina hluku. Citeľnejšie je to až okolo nášho diaľničného maxima. Napriek tomu ale posádka môže komunikovať bez nutnosti zvyšovania hlasitosti.
Motor je počuť viac ako moderné turbomotory. Cieľovej skupine zákazníkov to ale vadiť nemusí. Skôr naopak. Motor najmä pri nízkom zaťažení a v nízkych otáčkach vie vyrobiť zvláštne sýpavé zvuky. V záťaži znie ale slušne, v otáčkach priam príjemne.
V konkurenčnom boji zaostáva v dynamike. Honda práve preto do auta osadí aj vydarený turbomotor z Civica, či z CR-V. V ponuke skutočne chýba, najmä s ohľadom na súčasné nároky zákazníkov. I keď sa s motorom dá jazdiť ostrejšie, výkonnostná rezerva na predbiehanie je malá a predbiehanie si treba občas pripraviť. Pružnosť na 4. prevodovom stupni to dokazuje. Zo 60 na 100 km/h zrýchli HR-V so zaťažením 200 kg za 10,65 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 10,77. Platí, že vyššie otáčky motoru pomôžu. Šikovné radenie z nižších stupňov, či aspoň podradenie na 3.stupeň neublíži motoru, naopak, dostane ho do tej pravej nálady a pomôže ušetriť drahocenný čas.
V konkurenčnom boji zas nezaostáva pri spotrebe. Priemerná spotreba čerstvého motora s pár stovkami kilometrov zostala na 6,4 litra benzínu na 100 km. To aj po výlete na autosalón v Nitre, pri ktorom som na R1 udržiaval tachometer na úrovni 140 km/h takmer neprestajne. V takom prípade spotreba nedokázala stúpnuť nad 7 litrov. Naopak pokojné prejazdy mimo mesta stiahnu spotrebu pod 6 litrov. Veľmi pekné, ak si uvedomíte koľko vzduchu auto pred sebou tlačí. Fígeľ je v atmosférickom plnení, no tiež v nízkej hmotnosti. Využívanie vysokopevnostných ocelí nepomáha len pri jazdných vlastnostiach a bezpečnosti. Výrobcovia dokážu i znižovať hmotnosť a Honda to robí veľmi dobre.
Testované auto bolo vybavené zaujímavou tmavo-modrou metalízou. Tradične sú laky japonských výrobcov a Hondy taktiež nižšej tvrdosti ako laky nemeckých značiek. Môžu tak byť náchylnejšie na drobné škrabance napríklad od vetvičiek, konárikov, či nechtov. Pravidelné voskovanie, či využívanie nano-technológií problém ľahko vyriešia.
Honda HR-V so základným benzínovým motorom je výbornou voľbou pre menej náročného motoristu. Mierim k dynamike pochopiteľne. Poskytne jej zhruba toľko, koľko prepĺňané litrové agregáty, ktoré do priamych konkurentov ponúkajú ďalšie automobilky. Na druhú stranu tento motor neobsahuje nástražné míny v podobe turbodúchadla a tiež dokáže lepšie udržiavať priemernú spotrebu bez veľkých výkyvov. Dodá skrátka len toľko sily, koľko jej má. A má jej celkom dosť.
Náročného motoristu a jeho bratranca meno Moderného motoristu poteší maximum ponúkaného priestoru, šikovné praktické riešenia, výborne ovládateľné Magic Seats, pohodlné sedenie na všetkých sedadlách, slušné jazdné vlastnosti, komfort jazdy i vyšší posed s vyšším podvozkom. Zabudnúť netreba ani na dobre svietiace svetlá, konzervatívny ale svojský dizajn, pekné farby, navigáciu, asistenčné systémy a adekvátnu konektivitu. Skrátka výborný balík, ktorý vďaka novým motorom vyhovie v podstate každému. Viac ráz som použil slovo solídny a použijem ešte raz: solídnych 7 bodov z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku