2024-04-21 15:57:00
Volvo VNL
Volvo VNL
Zdroj: Volvo

Exotický ťahač Volvo VNL je snom mnohých truckerov

Severská automobilka Volvo má stále okrem najmenších motorov vo veľkých autách osobného charakteru aj divíziu nákladných vozidiel.

Tá je u nás rozšírená vďaka modelu FH, ale za oceánom, v USA brázdi cesty klasická verzia ťahačov s nosom. V Amerike sa ťahače nemusia dávať do reči s Voldemortom, sú obrovské a klasické ako z filmov. No a práve model VNL, ten najväčší z najväčších ponúkaných ťahačov Volvo v USA prichádza s úplne novou generáciou na novej platforme. Má byť lepšia, efektívnejšia a bezpečnejšia.

Samotná bezpečnosť začína v prvom rade tvarom. Pri náraze je motor automaticky vysunutý pod kabínu a vodičovi sa nič nestane. Druhou vecou je použitie vysokopevnostných ocelí, ktoré dokážu energiu nárazu vhodne odkloniť, aby nepôsobila na vodiča vo forme preťaženia. No ale základom bezpečnosti je predsa výhľad. Kvôli nemu Volvo pre VNL vytvorilo panoramatické predné okno.

Ďalšími vylepšeniami bezpečnosti môžu byť systémy udržiavania v strede jazdného pruhu a vlastne celý Pilot Assist zahrňujúci nielen toto, ale aj adaptívne funkcie tempomatu. Bezpečnosť je zjavne témou vo všetkých sférach a všetkých veľkostiach vozidiel. Napríklad systém Volvo Dynamic Steering nielen vylepšuje manévrovanie vo všetkých rýchlostiach a hmotnostiach vozidla, ale zlepšuje kontrolu kamiónu pri cúvaní a zároveň zvyšuje stabilitu pri jazde. Dokáže korigovať bočný vietor, ale aj mäkšiu krajnicu s horším povrchom a tiež situácie ako napríklad prasknutá pneumatika. Varovanie pred chodcami zase upozorní vodiča, že do cesty sa môže dostať chodec, či cyklista a môžu byť v slepých bodoch. V takom prípade dokonca aktivuje automatický brzdiaci systém.

Zdroj: Volvo

Výraznou zmenou v novinke bude použitie aerodynamickejších prvkov. Práve dizajn predného skla a všetkých dielov stojí za znížením spotreby až o 10%. Veľkú zmenu v aerodynamickom odpore má ako zásluhu aj zmenšenie medzier medzi jednotlivými panelmi prednej časti. No a za znížením spotreby môže byť aj najnovšia generácia motora. Agregát označený D13 bude mať šesť valcov a objem 13 litrov, ale tiež 4 výkonové stupne začínajúce pri 298 kW (405 k) a končiace pri 368 kW (500 k). Krútiaci moment je pritom až 2 650 Nm pre najvýkonnejšie alternatívy. Výkon je krotený prevodovkou i-shift s prevodovými zmenami kratšími až o 30 %.

Na kamiónoch je dôležitý aj samotný komfort vodiča, nie iba nízke prevádzkové náklady. Preto Volvo siahlo po centralizácii ovládania na jedno miesto a po možnosti ovládania niektorých atribútov na diaľku cez aplikáciu Volvo myTruck. Kamión je tak nielen pripojené ku fleetovému manažmentu, ale aj do mobilu ku aplikácii. Ďalšou zaujímavosťou je použitie špeciálnej klimatizácie, ktorá využíva naplno 24-voltový systém a funguje aj v miestach, kde je zákaz bežania spaľovacích motorov. Vytvára vodičovi komfort pri oddychovaní bez nutnosti nechať trinásťlitrový šesťvalec naštartovaný.

Volvo VNL prichádza na americký trh v 6 prevedeniach. Základom bude krátka kabína na denné jazdy s označením VNL 300, ale od nej bude až 5 väčších. Najväčšia kabína ponúkne, vo verzii VNL 860, vnútornú dĺžku 190 cm a poriadnu výšku vhodnú na postavenie. Veď to vidno už na fotkách samotných. Interiér kabíny zase dokáže uspokojiť aj najnáročnejšieho vodiča jazdiaceho krížom cez celú Route 66. Rozdiel medzi prácou vodiča kamiónu v Európe a Amerike je fakt obrovský.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo