2024-05-03 13:30:00
Mitsubishi ASX mild-hybrid
Mitsubishi ASX mild-hybrid
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mitsubishi ASX - známe auto s novou tvárou a príťažlivou cenou

Mitsubishi poriada svoje akciové dni. Ceny sú celkom rozumné. Ale pozor, ešte pred faceliftom.

Ceny nových áut stúpajú pomaly už roky. Automobilky nemajú veľmi na výber. Okrem cien vstupov, inflácie pribúdajú aj nové a nové predpisy a povinné prvky výbav, ktoré cenu auta jednoducho neustále zvyšujú. Občas sa ale automobilkám podarí so systémom tak trochu vybabrať a prístup Mitsubishi vyzerá byť celkom pro-zákaznícky, najmä v našich končinách, kde je zákazník mimoriadne citlivý na ceny.

Mitsubishi svoje nové ASX uvádzalo na trh s pomerne mocnými cenami, ktoré vedeli poľahky prekročiť hranicu 30-tisíc eur. To platí aj pre testovaný model v najvyššej výbave. Dnes ale situácia vyzerá inak a po citeľných zľavách viete rozumné mikro-hybridné Mitusibishi ASX kúpiť s testovanou motorizáciou za 23-tisíc. A to je za stredne veľký crossover s množstvom výbavy a s automatickou prevodovkou i so silným benzínovým štvorvalcom celkom lákavá ponuka.

Mitsubishi Captur a Renault ASX

Ani jeden z týchto názvov nie je skutočný, no mohol by byť. Zachytávajú pointu. Mitsubishi sa rozhodlo zostať na trhu. Kým bude mať silu na nové vlastné produkty, berie si príklad z mnohých iných, využíva aliančné možnosti a predstavuje nové ASX, ktoré svoj život začalo ako Renault Captur. Okrem pridania dvoch diamantov k jednému pôvodnému, Mitsu veľa nespravilo. No ak vôbec také slovo existuje, model si po-mitsu-bišo-vatelo. Pridalo mu doplnky, ktoré zákazníci v cieľovke tejto japonskej značky ľúbia a dodalo mu zaujímavé ceny.

Zdroj: Ján Hargaš

Akokoľvek môžeme ako novinári nadávať až sa vysmievať, že je to "len" prezlečený Captur, zákazníkovi to môže byť celkom jedno. Podstatné je, že je to ten najlepší produkt, aký si Mitsu mohlo z ponuky v aliancii vybrať. Je to produkt, ktorý generačne prekonáva produkt pôvodný. Lebo nech už ste fanúšikom prvej generácie modelu ASX akokoľvek dlho a akokoľvek odhodlane, bez okolkov možno napísať, že je to staré auto a staré bolo aj keď malo svoj štyristopäťdesiaty facelift s benzínovým dvojlitrom. Nebolo zlé, stále nie je zlé. Ale bolo staré. A nejde len o čačky a mačky, ide aj o mnohé ďalšie nedostatky vrátane tuhosti konštrukcie a mnoho ďalšieho. Ako jazdenka dobré, lebo spoľahlivé, ako nové... ani nie.

Druhá generácia modelu je nová, no je tak mitsubišácky-lišiacky nová. Nový Captur prišiel na trh pred tromi rokmi a čoskoro ho čaká facelift. ASX je teda oproti minulému ASX rapídne lepším autom, modernejším autom, avšak má za sebou už vlastne tri roky výroby a všetci veľmi dobre vieme, že čím je auto na linke dlhšie, tým menej mušiek a chorôb okolo neho lieta. A nejde pritom o to, že by sa vám nové auto nejako kazilo, na to predsa máte záruku. Skôr ide o to, že vás všetky tie nové elektronické systémy nebudú štvať toľko ako v iných nových autách, pretože už skrátka prešli x aktualizáciami. Užívatelia áut značky VW by svojho času vedeli hovoriť. Ďalšou výhodou je, že systém infotainmentu ani zďaleka nemal toľko chýb ako systémy konkurencie a celé to auto slúžilo aj počas testu úplne bez problémov. A len uvediem, že už malo za sebou pekných 24-tisíc kilometrov, teda ekvivalent zhruba dvojročného užívania.

Zdroj: Ján Hargaš

Modelu Captru sa zo začiatku nevyhýbali muchy. Prevodovka vedela radiť trhane, infotainment odmietal pracovať s iPhone zariadeniami a podobne. Dnes je však spolupráca s prevodovkou i s jabĺčkovým telefónom hladká ako má byť.

ASX mikro-hybrid a 7DCT

Mitsubishi ASX aj pri tejto motorizácii nesiaha po niečom, čo tu ešte nebolo. Naopak, ide o mikro-hybrid, ktorý pred dvomi rokmi vstúpil Podkapotu modelu Captur a nahradil čisto spaľovacie verzie. Ak si vyberáte medzi elektrifikovanými vozidlami, toto je to "najmenej" elektrifikované. 12V mikro hybrid používa napríklad Suzuki a ide o variant, kde elektromotor nemá významné úlohy, skôr zlepšuje prácu štart-stop systému a vyhľadzuje niektoré negatíva, ktorými priamovstrekový turbomotor môže trpieť. V prípade tohto vozidla je tu navyše prístupný režim plachtenia s vypnutým motorom. Pre mimoriadne predvídavých vodičov jazdiacich stále po tých istých trasách môže byť toto enormné plachtenie príjemnou alternatívou ako usporiť decilitre paliva, pre nás ostatných sa dá v ponuke Multisense vypnúť.

Elektromotor je v tomto prípade spojený s motorom cez remeň. Jeho úlohou je neciteľne spúšťať spaľovací motor a zbierať energiu pri brzdení. Batéria sa potom postará o dostatok šťavy v aute v okamihoch, keď spaľovací motor nepracuje. Systém je príjemný. Z môjho pohľadu pomáha aj prevodovke, ktorá aj vďaka prispeniu drobného elektromotorčeka dokáže pracovať hladšie a bez prerušení.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavé je riešenie reakcie na plynový pedál z pevného štartu. Systém sa v tomto prípade snaží až tak nepočúvať nohu vodiča a pokúša sa na prvých centimetroch až metroch o čo najjemnejší a najplynulejší rozbeh. Nie je to v štýle preklzu, či zašliapnutej spojky, skôr ide o odlišnú reakciu plynového pedálu v hornej časti pohybu. Človek sa naučí, že pri rozbehu treba plynu viac a následne treba tlak na akcelerátor mierne uvoľniť. Inak sa motor nadýchne a auto vyrazí vpred prekvapivo rýchlo (vzhľadom na prvé metre). Je to istá ochrana pred nechceným prudkým pohybom vozidla. Pomáha najmä pri manévrovaní na parkovisku, keď sa viete pohnúť vyslovene v centimetroch. Nie každá prevodovka je taká jemná. Následný plynulý rozbeh je bezproblémový a aj za studena je radenie neciteľné. Až keď veľmi šliapete po plyne, vtedy radenie cítiť. Keď zas pri rozbehu zašliapnete plyn priveľmi, následný preklz kolies, zásah asistentov, hučiaci motor a malý posun vpred sú na škodu a nepomôžu vám. Podobne je to aj v zápchach. Dvojspojky majú svoj štýl práce a svoje potreby z hľadiska životnosti, pre ktoré je ideálny zreteľnejší rozbeh z miesta, a teda zachovávanie väčšej medzery od vpredu-idúceho vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Jednatrojka skrytá Podkapotou má solídny výkon. 158 koní je pre kompaktný crossover slušná porcia. Tieto kone sú ale prístupné až vo vyšších otáčkach, i keď motor má solídny záťah aj v stredných. V nižších by s väčšou hmotnosťou už mal problém, no v Capture je aj v tomto pásme jazdenie príjemné, i keď neveľmi dynamické. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h bez prípravy prebieha za 5,6 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 7,36 sekundy. Zaujímavé je, že Captur s motorom s výkonom 155 koní (pred mild-hybridom) mal zrýchlenie z 80 na 120 km/h prakticky identické, no pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h bol o pol sekundy pomalší a to aj napriek +50kg deficitu v porovnaní s meraním v modeli Captur (hmotnosť posádky 100 vs. 150 kg). 50 kíl samozrejme nie je veľa, ale dosvedčuje to vyššie zmienené - elektromotor nie je na obtiaž, naopak pomáha tam, kde to treba.

Priemerná spotreba počas testu dosiahla 6,7 litra. Na začiatku testu som jazdil opatrnejšie a výsledkom bola spotreba 6,4 l. Neskoršie testy jazdnej dynamiky a vyššie diaľničné rýchlosti spotrebu zvýšili. Na diaľnici pri 130 km/h v závislosti od poveternosti a profilu trasy býva v rozpätí 7 až 8 litrov. Údaj 6,4-6,7 l/100 km zodpovedá nájazdu v pomere 40% diaľnic, 40% okresiek, 20% mestských presunov. Spotreba bola v štandardnom režiem avšak so zapnutým režimom plachtenia. Spotrebu hodnotím ako dobrú. Ide o najsilnejší motor a je pochopiteľné, že ak od neho chcete viac, doručí to, no aj si za to viac vypýta. A ešte jedna vec k testu Capturu bez hybridu: priemerná spotreba bola vtedy 7,1 litra.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľké kolesá, malý rázvor

To čo som vyčítal novému Capturu už pred tromi rokmi môžem pokojne použiť aj tu, pretože to stále platí. Veľké módne kolesá s menšími bočnicami pneumatík autu prospievajú z hľadiska dizajnu, no neprospievajú z hľadiska jazdných vlastností a s veľkou pravdepodobnosťou ani z hľadiska spotreby. Aj keď tieto veľké kolesá nemajú až takú šírku pneumatík, menšie koleso sa skrátka otočí ľahšie, tomu sa vraj nadáva fyzika, alebo čo. Pneumatiky s rozmerom 215/55 R18 sú našťastie vrcholom ponuky. Doba dvadsaťpalcových diskov na aute tejto veľkosti našťastie pominula, no aj tak by sa väčšmi oplatilo obuť disky s rozmerom 215/50 R17, prípadne iné. Spomínaný rozmer ponúkajú nižšie stupne výbavy.

Pointa tejto diskusie ale nie je ani tak v diskoch ako vo fakte, že auto má dĺžku 4,2 metra a rázvor 2,6 metra. Väčšie kolesá v kombinácii s menšími vzdialenosťami medzi nimi a najmä v kombinácii s tuhším naladením podvozka spôsobujú, že síce Captur skáče menej ako minulá generácia, do úplnej pohody sa predsa nedostal a prívlastok, ktorý mu vymyslel môj kolega - stepná koza, stále platí. Len to nie je stepná koza na opätkoch, ale stepná koza v bežeckej obuvi s vysokou mäkkou podrážkou. To znamená, že hladký povrch zvláda výborne, jazdne je to veľmi podarené, no keď prídu priečne nerovnosti, či väčšie diery, či spomaľovače, citoslovcia ako "au" nebude chcieť vyhlásiť len rozmaznaná posádka. Ale aby bolo jasno: pre užívateľov minulej generácie ASX je nový podvozok ako príchod do raja podobne ako tomu bolo pri generačnej výmenej jedného Captura za druhý. Auto jazdí naozaj výborne, nepochybne by mu väčšmi svedčili sedemnásťpalcové kolesá, ktoré by aj tuhšie naladenie tlmičov a pružín vedeli trochu kompenzovať.

Zdroj: Ján Hargaš

No a potom je tu to štýlové strešné okno a vrzgoty, ktoré aj vďaka nemu môžete na spomaľovačoch, či obrubníkoch dobre vnímať. Pre mňa sú strešné okná rovnakou somarinou, ako nástupné hrany pri aute so svetlou výškou 174 mm. Ale môj štvorročný junior vyhlásil ASX za jeho najobľúbenejšie auto na svete. Lebo keď sa štverá do auta, má schodík. Áno, na krátke detské nôžky je nástupná hrana na tomto modeli skutočne dobrá investícia. Niežeby sa o rok-dva dieťa nevyškriabalo do auta aj samé, ale... Ak v tom vidíte ešte nejaký ďalší skrytý zmysel okrem dizajnu a možnosti krásne si zakydať nohavice, dajte prosím vedieť v diskusii.

Instyle - ASX v najvyššej možnej výbave

Prístup Mitsubishi k cenníku nemusí vyhovovať každému, no ak ide o jednoduchosť, japonské cenníkové DNA je nespochybniteľné. Žiadne príplatky okrem farby v cenníku totiž nenájdete. Výber tak spočíva v motore a prevodovke, stupni výbavy a samozrejme cene. Testovaný model vo výbave Instyle má tak všetko, čo auto môže ponúknuť. Všetkých asistentov, všetky doplnkové prvky, displeje, strešné okno, skrátka všetko. Akokoľvek dobre to vyzerá, ak by ste predsa chceli šetriť, odporúčam stupeň Intense. Je o dve priečky nižšie, stále má 17-palcové disky kolies a základný balík dnes významných asistentov, no tiež množstvo doplnkov, ktoré by v modernom aute nemali chýbať. Je to taká známa zlatá stredná cesta.

Zdroj: Ján Hargaš

Z pokročilých asistentov mu chýba len aktívne udržiavanie v pruhoch (kontrolu s núdzovými zásahmi má), či rozpoznávanie značiek. Obaja asistenti sú fajn a počas testu pracovali spoľahlivo, navyše zásahy do riadenia nie sú nepríjemné, no dá sa bez nich žiť a úroveň bezpečnosti to neovplyvní.

Od uvedenia vozidla Mitsubishi výrazne zlacnilo. Aktuálne má počas marca akciu, v ktorej je najviac zľavnená práve najvyššia výbava Instyle. Mitsu orezalo cenu o päť tisíc eur, čím auto aj s metalízou dostalo na úroveň 28-tisíc. To je na plnú výbavu pre multifunkčný crossover s automatom slušné. Ale s Intense máte ten istý motor, automat a podobnú výbavu zbavenú drobností za necelých 24-tisíc aj s metalízou. To už je naozaj dobrá ponuka.

Mitsu ASX je dobrá voľba

Mitsubishi ASX má dostatok priestoru aj pre päticu pasažierov. Dve deti v sedačkách a chudá postava na kraji sa vzadu odviezli. Na dovolenku by sa im takto natlačeným ísť nechcelo, ale ktorá päťčlenná rodina by si kupovala kompaktný crossover na jazdu na dovolenku? Ak ste štyria a príležitostne piati, aj Captur má dosť miesta. Vyznačuje sa veľkým kufrom a keby bolo veľmi treba, priestor na nosič na streche je. Auto má posuvné zadné sedadlá, no posúvať sedačky viac dopredu má zmysel len vtedy, ak na nich nikto nie je. ASX má silné LED svetlá, stretávačky vo väčšine situácií ani nepotrebujú doplniť diaľkovými, no pozor si treba dávať na nastavenie sklonu svetiel. Poloha nula je totiž poriadne vysoko a zíde sa len v kopcovitom teréne, inak príliš ožaruje ostatných účastníkov premávky. LED-ky by mali mať zo zákona automatické nastavovanie sklonu tak ako kedysi xenóny, no očividne sú na svete vážnejšie problémy než oslepujúce svetlomety. Svetlá za to nemôžu, budete radi, že ich máte, len myslite na to, že na planéte nie ste sami... Auto jazdí dobre. Priam veľmi dobre vzhľadom na svoju celkovú výšku. Jazda je zaujímavá, no čím je zaujímavejšia, tým vyššia je spotreba. Podvozok je dobre odhlučnený a je tiež relatívne komfortný, no na priečnych nerovnostiach vie byť dosť počuť i udrieť. Za to môže jednoduchšie riešenie vzadu v kombinácii s menšími vzdialenosťami medzi veľkými kolesami. Najkomfortnejšie je plug-in hybridné ASX s viacprvkovým zavesením, no preň nikto ďalších cca 10-tisíc nevyhodí.

Zdroj: Ján Hargaš

Pokiaľ sa bojíte ísť do fullhybridu, respektíve chcete normálny spaľovací motor s normálnou spotrebou a viac ako dostačujúcim výkonom, no najmä si ceníte automat, toto je dobré riešenie za dobrú cenu. Bezpečné, slušne postavené auto, ktoré nepotrebuje strešné okno, ani nástupnú hranu, ani 18-palcové disky. Každý užívateľ má však inú mieru tolerancie a preferencií, no bez týchto prvkov bude auto ešte o kus lepšie, menej vŕzgavé, o trošku úspornejšie, o trošku komfortnejšie a hlavne o dosť lacnejšie. Za mňa dobrých 7 z 10.

Technické údaje

Model: Mitsubishi ASX Instyle DI-T Mild-hybrid
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1333
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková EDC
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 116/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1800-3750
Maximálna rýchlosť (km/h): 204
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4227/2003/1576
Rázvor náprav (mm): 2639
Objem batožinového priestoru (l): 422-536
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1341
Užitočná hmotnosť (kg): 545
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 20 490 €
Základná cenníková cena verzie: 32 150 €
Základná akciová cena  verzie: 26 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku