2024-01-18 21:30:00
Cupra Formentor Veloz 310
Cupra Formentor Veloz 310
Zdroj: jh

TEST: Cupra Formentor Veloz Tribe – Nie je zlé, byť druhý najsilnejší

Najmä, ak ste vo víťaznom tíme. Koľkí pretekári F1 si túto skvelú pozíciu vyskúšali a koľko si ju pochvaľovali. Alebo aj nie...

Byť tímovou dvojkou vo výbornom tíme musí byť super. Ak nemáte najvyššie ambície, chcete si užívať stupne víťazov a kryť chrbát kolegovi, je to výborná vec. Nemusíte niesť bremeno najlepšieho, nemusíte byť zakaždým najlepší. Nie ste možno ten najtalentovanejší, ale ste spoľahlivý a dobrý parťák, a to sa cení. Byť dobrou dvojkou je umenie a presne toto umenie by mala ovládať aj dvojka v tíme Formentor. Lebo kým VZ5 je tým autom, na ktoré sú namierené všetky reflektory, tímová dvojka dokáže takmer to isté, skoro za toľko peňazí, ale vlastne aj nie.

No možno je ten príbeh o trošku temnejší. Možno dvojka v tíme nebola vždy dvojkou, možno bola najprv jednotkou a až potom prišiel ten supertalent, ktorý všetkých ohúril. Ale teraz opäť prichádza čas dvojky. Lebo supertalent všetkých ohúril a ako prišiel, tak aj odišiel a dvojka opäť môže zaujať svoje právoplatné miesto – miesto tímovej jednotky. Nie v predajoch, ale vo výkonoch.

Zdroj: jh

Formentor Veloz s výkonom 310 koní je v aktuálnej ponuke stále vedený ako druhý najvýkonnejší. Akurát ten prvý už veľmi nie je k dispozícii a kúpiť sa dajú len posledné skladové kúsky. Formentor s výkonom 310 koní bol prvým Formentorom, ktorého som mal v rukách. A dnes mi príde ako jasne najlepší Veloz v súčasnej ponuke. VZ5 je silnejšie a rýchlejšie auto, ale čo s ním, keď sa nedá len tak kúpiť a aj tak stojí o rovných 10-tisíc viac?

Ak si vyberáte výbavový stupeň Cupra, najlepšou možnosťou je práve 2.0 TSI 140 kW 4Drive. Ak si vyberáte Veloz – výbavu združujúcu najsilnejšie špecifikácie, najlepším je práve testovaný model. Výbava Tribe je potom už len tá posledná čerešnička na torte. Na torte v hodnote 60-tisíc eur.

Zdroj: jh

Ale dobrá je to čerešnička, v zásade totiž Tribe výbava robí niečo, čo si vlastne sotva všimnete, no napriek tomu uvidíte, že tomu Formentorovi to svedčí o kúštik viac ako ostatným. Tribe sa ako mnohé iné limitované edície sústreďuje na kombináciu trošku iného štýlu s bohatšou výbavou za lákavú cenu.

Tribe má v aktuálnom cenníku zapísané tieto prvky: čierna metalíza na karosérii, matné čierne disky s rozmerom 19 palčekov, vonkajšie dizajnové lišty a kryty spätných zrkadiel tiež v matnej čiernej. Ďalej športové sedadlá vpredu v kombinácii mikrovlákna Dinamika a kože a nejaké tie hliníky na pedáloch. Akurát čierna metalíza nie je povinná a testované auto malo túto peknú zelenkavo-kako-hnedú metalízku, vďaka čomu sa krásne leskne na snehu i na jesennom slnku.

Zdroj: jh

Akurát dnes to už Cupra nepripúšťa, takže pokiaľ nenájdete skladovku, platí, že musíte mať čiernu metalízu pri výbave Tribe. Ale netreba smútiť, na Tribe sa môžete vykašľať a za rovnakú cenu si kúpiť obyčajný Veloz v rovnakej špecifikácii a cenový rozdiel vám umožní okrem farby akú chcete, kúpiť ešte aj parádne športové sedačky v modrej koži a to je to najkrajšie a najzaujímavejšie, čo Cupra v interiéri ponúka. Môžete zároveň investovať do matnej farby, alebo si kúpiť peknú sivú metalízu a ešte aj s balíkom doplnkovej výbavy s uplatneným bonusom ste stále pod cenou Tribe. Ak teda Tribe neznamená nejaké členstvo v klube zvýšenej maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici, potom ju len pre tie čierne lištičky a kolieska naozaj môžete nechať iným.

Formentor je podvozkovo veľmi fajn auto. Stojí na širokých gumách, má slušne rozloženú hmotnosť, dlhšiu kapotu, adaptívne tlmiče a pohon všetkých kolies, ktorý dobre rozumie prejazdu zákrut pod plynom. Prevodovku treba k naozaj ostrej jazde presvedčiť manuálnym radením, ale to je vlastne pre väčšinu z nás zaujímavé a žiaduce. Nech si vyberiete ktorýkoľvek Formentor, vždy budete mať vzadu viacprvkové zavesenie a to aj v prípade áut s výkonom 150 koní.

Zdroj: jh

310 koníkov predstavuje omnoho vyšší potenciál a ten sa prejavuje ako na dynamike, tak na spotrebe. Dvojliter si za svoje služby vypýta, ale vypýta si menej ako VZ5, no viac ako slabší Veloz a viac ako už spomínaná soft verzia daného agregátu s výkonom 140 kW. Moja priemerka bola počas teplej jesene na úrovni 9,7 litra. Auto som nijak zvlášť nehnal, no keď bol predomnou pekný okreskový úsek, jazdil som športovejšie. Úspora paliva teda nie je jeho silnou stránkou, no to asi nečaká nikto. V nižšej karosérii – teda v Leone by pri rovnakom jazdnom štýle a v kombinovanom cykle 40% diaľnice, 40% okresky a 20% mesto bolo možné jazdiť o liter úspornejšie pri porovnateľnej dynamike. Aj tu, no vravím, musel by som sa väčšmi snažiť. Na diaľnici stotridsiatka znamená zhruba 10 litrov v závislosti od profilu diaľnice.

Zdroj: jh

Pružnosť bez manuálneho radenia je pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h 4,73 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 5,13 sekundy. Možno najlepšie však o schopnostiach auta hovorí zrýchlenie z 0 na 100 km/h. To je s elektronickou pomocou 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 250 km/h tiež o niečom svedčí. Auto má aj celkom slušný zvuk, no na Atecu s výfukom Akrapovič sa nechytá ani v najostrejšom režime.

Priestorová ponuka v tomto modeli neuchváti. No je to športový crossover, takže prekvapenie sa nekoná. Štvorica sa zmestí, no dvaja vzadu budú za veľkými škrupinovými sedačkami a navyše s menšími bočnými okienkami. Miesta je tam menej, nastupovanie vzad je pre rozmernejších ťažšie. No aj tak dokážete núdzovo odviezť aj piatich. A kufor s objemom 410 litrov postačí menšej rodinke či dvojici aj na dlhšie výlety a pobyty. A ak nie, stále sú k dispozícii lyžiny.

Zdroj: jh

Pohodlie za volantom je na vysokej úrovni. Sedačky sú fajn, dobre držia telo na mieste. Na volante máte väčšinu ovládacích prvkov k jazde, zvyšok obsahue veľký centrálny displej. Konektivita CarPlay a Android auto tu je bezdrôtová. Bezdrôtové je aj nabíjanie, akurát stačí pár hrbov na asfalte a už sa nabíjanie preruší. Fujledky svietia príkladne a dobre vidieť aj za zhoršených podmienok. Asistenti asistujú, no neotravujú a keď, výhradne na horších cestách s užšou rozdrvenou krajnicou. Keďže však v tomto aute nie je veľmi prítomná nuda za volantom a takmer vždy sa niečo deje, asistenti zostávajú aj v mojom prípade aktívni.

Formentor Veloz 310 je silné, zábavné a pritom celkom univerzálne auto. Nie je určené do terénu, skôr má vyhovieť tým, ktorí hľadajú vyšší posed vo vyššom aute, no chcú, aby zároveň jazdilo dobre. Toto je ono a aj keď konkurentov ešte stále má dosť, nepochybne medzi nimi vyniká. Dizajnom, detailami, svojským štýlom a aj schopnosťami. Keď Veloz, tak tento. Ale Tribe až tak netrajba... 8 z 10.

A ak by ste chceli pár argumentov, prečo je vlastne Veloz 310 lepší ako VZ5, pár ich tu mám. Viete, ak by ste to pred niekým potrebovali vysvetľovať a neverili by vám. Takže: nie je to limitka, môžete si ho kúpiť a nakonfigurovať podľa ľubovôle, pritom je minimálne o 10 litrov lacnejší. Má o 10 litrov viac objemu v kufri. Je o nejakých 44 kg ľahší. Zrýchlenie je len o 0,7 sekundy horšie ako pri VZ5 a maximálka je rovnaká. 310-tka papá v priemere o dva-tri litre paliva menej, aj keď jazdíte ostro. No a hlavne: VZ 310 môže mať aj ťažné a utiahne až 1800 kg, VZ5 neutiahne nič. Tak vidíte! Jasné, že je VZ 310 lepšia.  Koľko argumentov v jej prospech! A všetky relevantné...  

Zdroj: jh

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor VZ 310

Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/k): 228/310
Krútiaci moment: 400/2000-5450
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,3-8,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1657
Nosnosť (kg):  473
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1800
   
Základná cenníková cena modelu: od  31 340 €
Veloz 310 od 55 560 €
Základná cenníková cena VZ5 71 560 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku