2024-04-04 19:50:00
Range Rover Velar
Range Rover Velar
Zdroj: jh

TEST: Range Rover Velar – kompletná ponuka so silou mena Range Rover

Nie je to Evoque, nie je to Range Rover Sport. Je presne medzi nimi.

Pri niektorých autách je ľahšie začať písať o tom, čím nie sú, pretože je o dosť ťažšie napísať, čím vlastne sú. Je jasné, že medzi modelmi Evoque a Velar je pomerne veľká priepasť. Čo do priestoru, veku, štýlu i ceny. Velar prišiel na svet do doby, keď pôvodný Range Rover a Range Rover Sport boli celkom inými autami – boli autami na vlastnom podvozku, na vlastnom ráme. Dnes sú už aj väčší bratia modelu Velar na rovnakej technologickej úrovni, akurát sú o kus novšie a väčšie. Práve veľkosť je medzi nimi najväčším rozdielom. A cena. Chcete Range Rover, ktorý je šikovnejší, nie až tak veľký a hlavne nie až tak drahý ako veľké modely, no pritom vyzerá takmer ako ony? Tu je Velar.

Keď sa pozriete na vonkajšie rozmery modelov Evoque a Velar, nájdete medzi nimi masívnu 40-centimetrovú dieru. Do nej by sa pokojne zmestil ešte jeden model. Medzi Velarom a modelom Range Rover Sport je solídnych 20 cm rozdiel v dĺžke. Sport je teda o kus väčším autom, no ak si odmyslíte vyšší posed a postoj, vyzerajú veľmi podobne.

Velar s bohatou výbavou a naftovým štvorvalcom s výkonom 150 kW kúpite za cca 80-tisíc. Podobne vybavený Velar s naftovým šesťvalcom kúpite za 90-tisíc. Osemvalec už Velar neponúka, ten v modelovom portfóliu Range Rover drží naďalej len najvyššia dvojica. Nejde však o kompresorom prepĺňaný motor s objemom 5 litrov, aký stále nájdete v modeli F-Pace SVR, ide o 4,4 litrovú jednotku od BMW.

V rámci motorov je pre mňa najlepšou voľbou pre Velar práve naftový štvorvalec, prípadne benzínový plug-in hybrid, či ako niečo unikátne, model P400 s radovým benzínovým šesťvalcom. Lacné živiť to nebude, no zvuk a sila 400 koní sa k tomuto prikrčenému stvoreniu hodia.

Zdroj: jh

Prečo je najlepším motorom naftový štvorvalec? Nuž, trošku to rozoberiem. Do nedávno testovaného Jaguaru F-Pace by som iný motor ako D300-vku nedával. Parádny naftový šesťvalec s krásnym zvukom a kopou síl. Aj testovaný Velar mal presne túto motorizáciu, zatiaľ ešte „nepoškrvnenú“ mild-hybridnou sústavou. Ibaže zážitok z motora je v modeli Jaguar o triedu lepší než v automobile menom Velar. Naftový šesťvalec s výkonom 300 koní je o radosti z jazdy, o zvuku, o sile, o krútiacom momente, o predbiehaní, o zákrutách. To skvelo pasuje k F-Pace. Velar však nemá tieto ambície. On je modelom Range Roveru a má celkom iný charakter. Charakter, ku ktorému športovo ladené motory až tak nepasujú. Pripúšťam, že to s nimi môže byť fajn, a bolo to fajn aj v testovanom aute, no sile navyše treba dať v tomto aute iný zmysel. Napríklad pravidelné ťahanie prívesu, alebo príchuť vrcholnej špecifikácie s uleteným výkonom (ako napr. Jaguar vo verzii SVR), alebo elektrifikáciu, pre jazdy po meste v komforte elektriny a jazdy do sveta so silou spaľovača. Ak takéto veci nepotrebujete, silný naftový štvorvalec v pohodienke stačí. Má 204 koní, 430 Nm a z 0 na 100 je za 8,3 sekundy. Má rovnakú automatickú prevodovku od ZF, má 4x4 a pri bežnom jazdení bez bremena má akiste lepšiu spotrebu. Jasné, poviete si, komu pri aute za 80 litrov záleží na spotrebe, no mne by záležalo. Obzvlášť v RRoveroch. Nebudem predsa míňať za veci, ktoré nepotrebujem. Omnoho potrebnejšia je z môjho pohľadu výbava, doplnky, zimný paket, pokojne aj extrémny zimný paket s možnosťou predkúrenia kabíny, ďalej poriadny dizajn, asistenčné systémy, skrátka nech som ako v bavlnke, tých pár desatín sekundy pri zrýchlení nie je podstatných. Hlavný je komfort a status, pocit výnimočnosti a presne to je charakterom Velaru, presne preto si Velar kupujete. Aj preto, lebo veľký Range ani jeho zmenšeného kolegu Sport nepotrebujete. Sú priveľký, pridrahý.

Zdroj: jh

Velar je totiž univerzálne auto. Azda najuniverzálnejšie z celej ponuky. I keď sa mu ťažko hľadá zmysel navonok, v skutočnosti je práve tá jeho pozícia „medzi“ jeho silnou stránkou. Je už takmer taký veľký ako Veľký, no zároveň sa s ním lepšie manévruje, ľahšie sa s ním zaparkuje, nie je taký ťažký. Je to skrátka prémiové SUV strednej veľkosti s ponukou výnimočných technológií do terénu a výnimočného dizajnu do spoločnosti. Typická predná maska, plynulé línie, kufor s 552 litrami voľného objemu, kabína s pohodlným sedením pre štyroch, prípadne až piatich. Status auta sa prelína so statusom RR a RRSport. Ostatní účastníci premávky sú k vám pozornejší, na diaľnici sa menej tlačia, na cestách robia menej myšičiek, v úzkych uličkách vás skôr pustia, no a chodci, tým obvykle myšlienka prejsť cez prIechod pri pohľade na prednú časť auta rýchlo zíde z mysle. O to prekvapenejší sú, keď ich pustíte. Toto auto nie je malým RR, je veľké a rozhodne nie je lacné. Zároveň nemá v sebe ten pocit ako model Sport: prečo nie komplet, prečo „len“ Sport. Tento údel pritom vďaka novej generácii Sportu slabne, pri modeli Velar vôbec nie je.

Zdroj: jh

Velar si s naftovým šesťvalcom veľmi dobre rozumie. I keď je tu strojovňa väčšmi utlmená a športový fíling absentuje, silu motor nezaprie. 300 naftových koní a 650 Nm krútiaceho momentu, to sú údaje, ktoré z tabuliek pretláča do skutočného sveta naozaj brilantná prevodovka od ZF. Radí hladko, len za studena je radenie cítiť. Motor má silu už v otáčkach pod úrovňou 1000 ot/min a tak sa bez veľkej snahy valí vpred. Minimálne zaťaženie motora potom vidieť aj na spotrebe. Priemerka bola počas novembrového testu na úrovni 8,5 l/100 km. 40% diaľnice, 40% okresky, 20% mesto. Velar pôsobí na dobrých cestách, no i v teréne veľmi príjemne a ani 21-palcové disky na tom veľa nemenia. Názor zmeníte v momente, keď sa dostanete do mestskej džungle s asfaltom, ktorý pokladal ešte slovenský bratranec Freda Flinstona. Popukance s koľajami, hrbolmi a skrátka menšími poškodeniami robia presne to, čo s jazdou na 21-palcových diskoch bez vzduchového pruženia robiť majú – robia ju nepríjemnou. Izolovanosť kabíny i vodiča od diania naokolo – taký ten kokon, ktorý Range Rover rád vytvorí okolo svojej posádky, tak ten sa náhle vyparí a človek vyslovene pocíti nepríjemnosť skutočného vonkajšieho sveta. Preto som sa v konfigurácii hral s 19-palcovými diskami. Najmä takto na zimu a jeseň treba odhodiť škrupule a prestať sa hrať na hyperdizajn. Aj tak to auto vyzerá dobre, aj tak sú to kolesá ako krava, aj tak sú pneumatiky v cene minimálne priemernej mzdy... Pružnosť je veľmi fajn, zaujali ma drobné nuansy medzi relatívne podobnými modelmi. A síce, i keď je strojovňa a prevodovka rovnaká, Jaguar sa väčšmi sústredí na vysokorýchlostné zážitky. Range Rover Velar chce skôr čo najrýchlejšie zmiznúť z akejkoľvek nehodnej zatuchnutej obce. Výsledkom je zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na úrovni 4,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,15 sekundy. F-Pace má vyrovnanejšie časy. Zo 60 na 100 za 4,6 sekundy, z 80 na 120 za 4,78 sekundy. Autá sú to pritom veľmi podobné rozmermi i hmotnosťami, no keď pozeráte na stotinky a desatiny, až tak nie. Rozdielne nastavenie pritom reflektuje aj odlišnosť v zrýchlení z 0 na 100 km/h. Jedna desatina nie je veľa, ale predsa tam je a niečo hovorí. Stručne a skrátka, F-Pace je aj s nafťákom viac o športovaní. Velar je o okázalom štýle a plynulosti.

Zdroj: jh

Tak či tak, Velar je dynamický až-až. Predbiehanie je ľahké aj na kratších voľných úsekoch a schopnosti auta naplno ukáže až nelegálna diaľničná rýchlosť. Rýchlosť mu ide. V kombinácii s výborným odčlenením kabíny auta od vnútorného priestoru tak rýchlosť pôsobí prirodzene a nebudí rešpekt. Na Velar tak treba o trochu viac mentálnych schopností, aby sa z neho nestala zbraň, viete.

Velar je výborný spoločník. Tichý, okázalý, typický Range Rover na cesty, ktorý vie postrašiť aj terén, no ak tam má chodiť pravidelne, určite bude lepší s pneumatickým podvozkom s nastaviteľnou svetlosťou. Terrain Response však môže byť súčasťou aj áut bez tejto fičúry, rovnako tak množstvo doplnkov vrátane vstavanej „čističky vzduchu“ či 360° kamery okolo auta. Tieto dve menované fičúrky auto nemalo a aj preto píšem, že pri modeli Velar by som tie dva valce navyše poľahky obetoval v prospech práve týchto doplnkov výbavy. Keď už sa izolovať od nástrah vonkajšieho sveta, treba to urobiť poriadne. Cítiť čo i len málinko z pachu starého naftového Passatu v regiónoch, či nebodaj pokazeného kanálu v zapadnutom meste, to skrátka nechcete.

Velar je namyslené auto, ale má byť na čo namyslené. Má na to gény i schopnosti i dizajn. V jeho prípade ale môže platiť, že menej je viac. Už základ je totiž nadmieru bohatý a schopný. 8 z 10 bodov.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: Range Rover Velar
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  221/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 650/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,2-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4797/2041/1678
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 552
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2124
Užitočná hmotnosť (kg): 586
Základná cenníková cena verzie: 87 173 €
   


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku