10 vodíkových autobusov v meste bude vodík získavať priamo z generátora poháňaného slnkom
10 autobusov, čerpačka a k tomu vodíkový generátor a fotovoltaická farma.
Tak vyzerá výbavička madridského autobusového podniku, ktorý si zaobstaral 10 nových vodíkových autobusov od CaetanoBus. Autobusy využívajú moduly palivových článkov od Toyoty, ktoré sú v novej generácii ešte kompaktnejšie a ponúkajú stály výkon 70 kW. Autobusy začnú jazdiť v Madride do roku 2024.
Madrid sa po Barcelone stáva druhou metropolou Španielska, kde budú cestujúcich v MHD prepravovať vodíkové autobusy H2.City Gold.
Model H2.City Gold je nízkopodlažný autobus s hliníkovou karosériou s dojazdom 350 (v zime) až 550 km (v lete) na jednu nádrž vodíka. Madrid žiadal v súťaži denný dojazd pre autobus na úrovni 280 km, teda dojazd na 20 hodín služby za deň. Vodíkové palivové články od Toyoty sú kompaktnejšie, ľahšie a efektívnejšie, takže zaberú menej miesta a znížia zaťaženie strechy autobusu. Navyše majú vyššiu energetickú hustotu ako doteraz. Nové moduly palivových článkov sa vyrábajú v Európe vo výskumnom a vývojovom centre Toyota Motor Europe (TME) v Zaventem pri Bruseli.
Inštaláciou týchto palivových článkov zaviedol tím výskumu a vývoja CaetanoBus do modelu H2. CityGold niekoľko vylepšení. Elektrický pohon je vďaka nim lepšie integrovaný a efektívnejší, poskytuje vyšší komfort z jazdy a nižšiu spotrebu vodíka. Okrem toho nainštalovali systém na spätné získavanie tepla generovaného palivovými článkami, ktoré sa používa na vykurovanie interiéru autobusu. Odhad ceny jedného takého autobusu bol podľa zadania 640-tisíc eur.
Na zabezpečenie bezemisných autobusov investoval dopravný podnik EMT Madrid 10,8 milióna eur do výstavby vodíkového generátora a fotovoltaickej inštalácie, ktorá ho poháňa. Tým tak v konečnom dôsledku nielen ušetrí na získavaní a preprave vodíka, zároveň zabezpečuje vodík pre svoju spotrebu ekologickou cestou a jeho výrobou nezaťažuje elektrickú sieť. Investícia dopravného podniku je z veľkej časti krytá eurofondami. Výstavba vodíkového generátora a nádrží na uskladnenie vodíka a fotovoltaickej farmy na jeho poháňanie už začala. Zahŕňa čerpaciu stanicu s tlakom 350 barov, elektrolyzér s výkonom 18 kg vodíka za hodinu a 2780 fotovoltaických panelov s plným výkonom 550 Wattov, čo celkový maximálny výkon farmy vytiahne na masívnych 1,5 MW. Táto inštalácia bude schopná kŕmiť len daných 10 autobusov denne – zatiaľ. Maximum je vodík pre celkovo 20 autobusov, na ktoré sa neskôr flotila EMT Madrid má zväčšiť.
Údaje sú pomerne odradzujúce, no pravda je, že efektivita vodíka ešte nie je taká, aká by mala byť a na jeho výrobu naozaj treba veľmi veľa energie. Aj to sa ale postupom času mení a čím viac investícií do toho ide, tým silnejší a rýchlejší je výskum a pokrok.
Madrid sa samozrejme pri znižovaní emisií z verejnej dopravy nespolieha len na 10 vodíkových autobusov, gro lokálne bezemisnej výbavy v meste má tvoriť flotila elektrických busov. Tých nedávno EMT Madrid objednal 150 kusov. Autobusový dopravca v Madride odhaduje, že jeho flotila elektrických autobusov bude do konca tohto roka tvorená z celkovo 329 vozidiel. Vodíkové vozidlá sú tak len doplnkom a krokom do budúcnosti v dlhšom časovom horizonte.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Toyota, CaetanoBus, ev-riders.com
Komentáre k článku