2013-03-22 09:30:00
ŠKODA vlani predala skoro
Škoda Octavia má podľa predstáv automobilky dosiahnuť na desiatu priečku najpredávanejších áut na svete.
Zdroj: Škoda-auto

ŠKODA vlani predala skoro milión áut, utŕžila 10 miliárd eur

Do milióna to už nebolo veľmi ďaleko. 939 200 predaných vozidiel za rok 2012 je nový rekordný výsledok automobilky Škoda Auto.

Dosiahla tak ôsmy predajný rekord v poradí, dodala na celom svete o 6,8 % vozidiel viac, ako rok predtým. V roku 2011 predala značka 879 200 vozidiel. Tržby skupiny Škoda vzrástli o 1,7 % na rekordných 10,4 miliárd eur. Vysoký a stabilný bol aj prevádzkový zisk 712 miliónov eur. Napriek masívnemu investovaniu  spoločnosti o zhruba 46 % na 832 miliónov eur (v roku 2011 to bolo 568 mil. eur).

Rok 2013 je pre českú automobilku v znamení modelovej ofenzívy, s ôsmimi novými alebo prepracovanými modelmi. Toto všetko potvrdil na výročnej tlačovej konferencie v Mladej Boleslavi predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland.
Dosiahli sme nové rekordné hodnoty odbytu a tržieb, rozšírili sme modelovú paletu a posilnili pozíciu na medzinárodnom automobilovom trhu. Investovali sme do nových modelov a výrobných kapacít. Aj v nepriaznivom ekonomickom prostredí sme náš prevádzkový výsledok udržali na prakticky stabilne vysokej úrovni. Celému tímu spoločnosti ŠKODA patrí veľká vďaka za ďalší dobrý rok,“ dodáva Vahland.

Rast na medzinárodných trhoch

Celosvetový trhový podiel ku koncu roka 2012 bol 1,4 %. Podstatne lepšie sa vyvíjal predaj v západnej Európe, dodalo sa tam viac ako 358 400 vozidiel (2011: 361 800). Podiel značky tam vzrástol z 2,8 % v roku 2011 na 3 %. Vo východnej Európe si značka polepšila o viac ako štvrtinu (+26,4 %), predala 137 100 áut (2011: 108 400). Podiel vzrástol z 3,6 na 4,2 %. Naďalej úspešná bola ŠKODA aj v strednej Európe. Vyše 124 000 dodávok zákazníkom znamená rast o 0,7 % (2011: 123 200). Podiel na trhu stúpol z 18,4 % na takmer 18,9 %. Na domácom českom trhu, v Poľsku a na Slovensku bola Škoda jednoznačnou jednotkou. V Českej republike malo opäť každé tretie predané nové vozidlo v znaku okrídlený šíp.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto


Značka zvýšila predaj aj na dôležitých medzinárodných rastových trhoch. V Rusku vzrástol počet dodávok o 33,7 % na nový rekordný odbyt 99 100 vozidiel (2011: 74 100), pričom rástla trikrát viac ako ruský trh. Aj v Číne pokračovala Škoda v roku 2012 vo svojom raste. S 235 700 vozidlami boli predaje o 7,1 % vyššie ako rok predtým, kedy dodali 220 100 áur. Čína tak bola pre automobilku opäť najväčším trhom. V Indii dosiahla ŠKODA rast predaja o 14,2 % na 34 300 vozidiel (2011: 30 000).

Octavia, Fabia, Superb a ostatné modely

Najpredávanejšia bola v roku 2012 opäť Octavia. S viac než 409 600 predanými kusmi a s rastom o 5,8 % si zákazníci na celom svete prvýkrát prevzali viac ako 400 000 vozidiel typu Octavia (2011: 387 200). „Tento výsledok opäť ukázal, že Octavia je srdcom značky,“ hovorí Vahland. Od začiatku roka 2013 prichádza na trh nová Octavia, v máji príde nová Octavia Combi. Na druhom mieste sa v roku 2012 opäť umiestnila Fabia s 240 500 dodanými vozidlami (2011: 266 800). Šesťmiestne číslo opäť dosiahol Superb. Vlajkovú loď značky si vybralo 109 100 zákazníkov (2011: 116 800), z toho viac ako tretina smerovala k zákazníkom v Číne (43 000 vozidiel).

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto


Silný nárast zaznamenal model Yeti. Celosvetovo predaj rástol o 24,3 % na 87 400 vozidiel (2011: 70 300). Mimoriadne vysoký dopyt po kompaktnom SUV bol vo východnej Európe, kde predaj vzrástol o 98,5 %. V Rusku dodala ŠKODA takmer 17 000 vozidiel Yeti, viac ako dvojnásobok spred roka.  Darilo sa aj modelu Roomster, ktorého predaj vzrástol o 5,4 % na 38 000 vozidiel (2011: 36 000). Vo svojom prvom, takmer celom predajnom roku presvedčilo malé Citigo približne 30 000 zákazníkov. Od konca roku 2012 sa najmenšie vozidlo značky vyrába tiež ako Citigo CNG Green tec s pohonom na zemný plyn. Kompaktný model Rapid, novo uvedený na európsky trh na jeseň roku 2012, si zadovážilo 24 700 zákazníkov, vrátane lokálnej verzie, ktorý sa už od konca roka 2011 ponúka v Indii.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Rok 2013 znamená modelovú ofenzívu

Prvá polovica roka pritom bude poznamenaná zmenami vo výrobe a nábehovou fázou, ktorá nasleduje po zavedení nových modelov. V prvých dvoch mesiacoch dosiahla Škoda celosvetový predaj 136 600 vozidiel (rovnaké obdobie minulého roka: 147 500; -7,4 %). Tiež vlečúce sa problémy na niektorých európskych trhoch majú na predaj negatívny vplyv.

V roku 2013 uvedie česká automobilka na trh osem nových alebo prepracovaných modelov. Dôležitou udalosťou bola prezentácia novej generácie modelov Octavia a Octavia Combi na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. V najbližších mesiacoch budú nasledovať varianty Octavia Combi 4x4, Octavia RS a Octavia CNG s pohonom na zemný plyn. Výroba nových verzií modelu Octavia sa rozbehne najprv v domovskom závode v Mladej Boleslavi. V Rusku výroba odštartuje v polovici tohto roka a najneskôr na jar roku 2014 sa bude nová Octavia vyrábať aj v Číne.
Od začiatku marca sa Rapid vyrába tiež na Ukrajine pre miestny trh. Ešte v tomto roku ho uvedú v Číne a v roku 2014 sa Rapid predstaví aj na ruskom trhu. Do roku 2015 sa obnoví celá modelová paleta značky Škoda. Automobilka sa sústredí na rastové východoeurópske a ázijské trhy, ale aj na svoje tradičné európske trhy. „Vo všetkých regiónoch pridávame plyn - doma aj vo svete,“ hovorí Vahland. Trhový podiel značky v západnej Európe by sa mal v strednodobom horizonte zvýšiť zo súčasných necelých troch na štyri percentá, v celoeurópskom meradle následne z necelých štyroch na viac ako päť percent.

GreenFuture

V rámci svojej rastovej stratégie zvyšuje automobilka svoje úsilie o zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja. Všetky opatrenia automobilky sú teraz zastrešené stratégiou GreenFuture. Cieľom je ďalej znížiť spotrebu a emisie CO2 vozidiel značky Škoda a čerpanie zdrojov ešte viac ako doteraz orientovať na trvalo udržateľný rozvoj. Jedným z hlavných cieľov stratégie je také usporiadanie výroby, aby bola do roku 2018 o 25 % ekologickejšia. „Investujeme do zelenej budúcnosti,“ povedal Vahland.


ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo