2020-01-30 10:15:00
Toyota a Joby Aircraft
Toyota a Joby Aircraft S4
Zdroj: Joby Aircraft

Toyota ide zo zeme do vzduchu! Cesty jej už nestačia...

Toyota a kalifornský technologický start-up Joby Aviation sa vrhli na lietajúce taxíky.

Pripomínajú drony a sú nádejou na zlepšenie dopravnej situácie v mestách.  Chystajú ich mnohé firmy, plánujú dokonca aj celkom autonómne riešenia. Spoločnosť Toyota sa rozhodla vstúpiť na tento trh a nadviazala spoluprácu s Joby Aviation. Je to líder vo vývoji lietadiel s vertikálnym vzletom a pristávaním - eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing). Japonská automobilka investovala  394 miliónov dolárov do kalifornského start-upu.

Lietadlá eVTOL kombinujú vlastnosti vrtuľníkov a malých lietadiel a sú určené na prepravu na krátke vzdialenosti. Predstavujú novú kategóriu dopravných prostriedkov. Pripomínajú veľké drony na prepravu ľudí.  K dlhému zoznamu ich výhod patrí ľahké riadenie v ťažkých podmienkach, schopnosť vertikálne vzlietnuť aj pristávať, tiež nulové emisie, tichý chod, rýchlosť, nízke náklady na prevádzku a údržbu a pokročilé bezpečnostné technológie.

Zdroj: Joby Aircraft

Toyota investuje do mobility

Spoločnosť Toyota deklaruje už dlhší čas, že je na ceste k premene tradičného výrobcu automobilov na poskytovateľa široko chápanej mobility. Okrem vyhlásení už robí konkrétne kroky. Investuje do systémov pre autonómne vozidlá a internetové služby pre automobily založené na výmene informácií, do robotov pre ľudí so zníženou pohyblivosťou a moderných rehabilitačných strojov založených na umelej inteligencii. Koncern tiež rozvíja elektrické kolobežky a skútre s umelou inteligenciou, takisto služby zdieľania automobilov. To všetko spolu s vývojom elektrických pohonov na batérie a vodík, ktoré sa využívajú v autách, autobusoch a nákladných vozidlách. 

 

Nielen na ceste, aj vo vzduchu

Toyota sa teraz rozhodla urobiť ďalší krok. Investovala do lietajúcich taxíkov - elektrických lietadiel eVTOL vyvíjaných kalifornskou spoločnosťou Joby Aviation v Santa Cruz. Tá je v tejto chvíli po desaťročí existencie (založili ju v roku 2009) a príprave pôvodne dvojsedadlového modelu S2 na dobrej ceste k spusteniu cenovo dostupnej leteckej dopravy v mestách, založenej na rýchlom a tichom elektrickom lietadle.

Zdroj: Joby Aircraft

Joby Aviation S4 je päťsedadlové lietadlo (1 pilot a 4 cestujúci) kategórie eVTOL s vektorovým ťahom s použitím šiestich naklápacích vrtúľ, ktoré sú umiestnené na pevnom krídle s rozpätím 10,7 m a na jeho chvoste. Štyri vrtule sa nakláňajú vertikálne vrátane celej svojej motorovej gondoly a dve vrtule sa nakláňajú vertikálne cez prevod. Lietadlo má veľmi moderný a futuristický dizajn s veľkými oknami pre veľkolepý výhľad a má trojkolesový zaťahovací podvozok. Spoločnosť uvádza, že ich lietadlo je počas vzletu a pristátia stokrát tichšie ako vrtuľník.

Distribuovaný systém elektrického pohonu (DEP), ktorý vyvíjali spoločne s NASA ako LEAPTech technológiu, umožní lietať do rýchlosti 322 km/h. Elektromotory poháňané lítium-nikel-kobalt-mangánovými batériami poskytuje dolet 241 kilometrov (150 míľ) na jedno nabitie. Lietajúci aparát využíva unifikovaný systém riadenia letu, aby sa znížilo pracovné zaťaženie pilotov počas prechodu na režim VTOL a z horizontálneho letu na režim VTOL.

Stabilizačný systém na lietadlách eVTOL poskytuje viac výhod, vrátane väčšej stability lietadla v pokojnom, ale aj veternom počasí s nárazmi vetra. Joby Aviation S4 prináša výhodu oveľa pokojnejšieho letu bez emisií, nižšej hmotnosti, vyššej spoľahlivosti, nižších nákladov na prevádzku, kompaktnosť riešenia, vyššiu účinnosť, rýchly štart a pristátie a bezpečnosť pre svojich cestujúcich. Ak totiž zlyhá jeden alebo dva motory alebo vrtule, ostatné pracujúce jednotky umožnia lietadlu bezpečne pristáť.

Zdroj: Joby Aircraft

„Letecká doprava je našim cieľom oddávna. Aj keď sa neustále vyvíjame v automobilovom priemysle, investícia do Joby Aviation nám umožňuje zdvihnúť pohľad na oblohu,” povedal Akio Toyoda, prezident a generálny riaditeľ Toyota Motor Corporation. „Spolu s Joby, tvorcom inovatívneho lietadla eVTOL, prijímame výzvu k vytvoreniu leteckej dopravy na krátke vzdialenosti, ktorá má potenciál v budúcnosti zmeniť naše životy. Vďaka tomuto vzrušujúcemu predsavzatiu chceme našim zákazníkom poskytnúť slobodu pohybu na zemi aj vo vzduchu.”

Joby Aviation pôvodne vyvíjala dvojsedadloý model S2, ktorý poháňalo až 12 elektrickýh motorov, ako vidno na obrázkoch. No potom sa rozhodla pre zmenu.

Zdroj: Joby Aircraft
Zdroj: Joby Aircraft

Podľa japonského systému

Toyota je v súčasnosti hlavným investorom spoločnosti Joby Aviation. Japonci na tento účel vyčlenili  394 miliónov dolárov, čo najväčší podiel zo sumy 590 miliónov dolárov, ktoré zozbierala start-upová kalifornská spoločnosť.  Najdôležitejšou časťou zapojenia Toyoty do tohto projektu je však podpora organizácie výroby, udržanie kvality a kontrola výdavkov počas mimoriadne dôležitej fázy zavedenia lietadla S4 kategórie eVTOL do sériovej výroby. Bude jej predchádzať vývoj sériovej verzie.  Navyše bude Shigeki Tomoyama, viceprezident Toyota Motor Corporation, prezident tímu Toyota Gazoo Racing a prezident spoločnosti Toyota Connected Company v predstavenstve spoločnosti Joby Aviation zodpovedný za stratégiu spoločnosti.

Zapojenie skupiny, ktorá vytvorila povestný výrobný systém Toyoty - Lean production, bude veľkou výhodou spojenia a zároveň aj zárukou kvality, spoľahlivosti a najvyšších bezpečnostných štandardov nových mestských lietadiel Joby Aviation.

„Toyota sa zapája do spolupráce s nami finančne aj organizačne. Popredný výrobca automobilov sa nikdy predtým do takej miery nezapojil do rozvoja leteckej dopravy. Japonská spoločnosť je známa na celom svete kvalitou a spoľahlivosťou svojich výrobkov, ktoré sú výsledkom mimoriadnej pozornosti každému detailu a organizácie výroby na najvyššej úrovni. Teší ma, že budeme môcť využiť jej znalosti a skúsenosti pri naplnení nášho sna,” povedal JoeBen Bevirt, zakladateľ a generálny riaditeľ Joby Aviation.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota, 1st Class, Joby Aviation

Komentáre k článku


Stream naživo