2013-12-02 19:59:06
SAAB 9-3 Aero
SAAB 9-3 Aero
Zdroj: saabsunited, SAAB, NEVS

SAAB je späť! 9-3 sedan 2,0 T má 220 koní a stojí zhruba 31 000 eur

Dočkali sme sa. SAAB sa vrátil a priniesol si ten úžasný a rokmi overený dvojliter. Dnes treba oslavovať.

Je to veľký deň, ktorý vyvrcholil okolo pol druhej SEČ, keď prvé auto oficiálne zliezlo z výrobnej linky. Ako to prebiehalo si môžete pozrieť tu.

SAAB sa opäť vyrába a vyrába sa v tej najlepšej možnej forme. Je to 9-3-ka verzia sedan. Budúci rok príde aj kombík – Wagon a tiež kabriolet – Convertible. Spolu s nimi však príde aj SAAB výhradne na elektrinu. A to vo všetkých verziách.

Zatiaľ čo doteraz sa pri švédskej automobilke menili názvy krajín ako USA, Holandsko, spomínalo sa Nemecko a Taliansko (pri sesterských modeloch), dnes sa spomína najmä Čína a Japonsko. Čína ako ťažiskový trh, ako domov vlastníka automobilky a Japonsko ako výrobca batérií.

SAAB chce byť v budúcnosti výhradne elektrický. S benzínom sa ráta len dočasu a len pre Európu. S naftou už vôbec neráta. Nafta je v SAABoch jednoducho neprirodzená. Začať bez spaľovacieho motora by však v Európe bolo veľmi ťažké. Takže zatiaľ čo vo Švédsku sa už oddnes roztočil internetový objednávkový systém na benzínové SAABy, do Číny prídu prvé autá už na jar budúceho roku. Všetky však budú elektrické.

Pre vlastníka značky SAAB spoločnosti NEVS – National Electric Vehicle Sweden bolo obnoviť výrobu áut veľkou výzvou. Za dvaapol roka nielenže výrobná linka zapadla prachom. Prachom zapadli aj dodávateľské cesty. Na výrobu sedanu potreboval SAAB obnoviť, alebo vytvoriť dodávateľské vzťahy s viac než 400 dodávateľmi. Na budúci rok bude všetkých dodávateľov (hlavne kvôli EV) viac než 2500!

Práve z tohto dôvodu začali s výrobou toho istého modelu, ktorý prestal schádzať z výrobnej linky v Trollhättane v roku 2011. Až keď sa presvedčia, že všetko fičí ako má, až potom začnú s modernizáciou. Naznačili, že auto má už teraz pod kapotou nejaké skromné zmeny, no väčšie novinky sa chystajú až budúci rok, keď sa výroba rozbehne naplno.

Zatiaľ bude výroba fungovať iba na objednávku, tzn. SAAB odmieta plniť sklady nechcenými autami. SAAB vybavený manuálnou prevodovkou bude štartovať na sume 279 000 švédskych korún (31 383 Eur). 9-3 s automatom začne na 289 000 SEK (32 500). Všetci budúci zákazníci SAABu si po auto budú musieť prísť do Trollhättanu. SAAB im chce totiž poskytnúť prvotriedne služby, medzi ktoré patrí aj sledovanie svojho auta priamo na výrobnej linke.

Benzínové SAABy sa majú podľa NEVS vyrábať iba dovtedy, kým dopyt po elektrických SAABoch nedosiahne požadovanú úroveň. To môže byť najmä v Európe veľký problém. Na starom kontinente na elektrický pohon príliš neveríme... Benzínový štvorvalec s objemom dvoch litrov spĺňa normu Euro 5. Príchod normy Euro 6 v septembri budúceho roku sa dotkne viac naftových automobilov, takže potenciálna prekážka vo výrobe benzínových motorov sa automobilky v podstate netýka. Skrátka, SAAB sa nebude mať na čo vyhovárať, ak bude v Európe záujem o benzínové motorizácie pretrvávať.

Ján Hargaš
ZDROJ: SAAB, saabsunited.com

Komentáre k článku


Stream naživo