PRVÁ JAZDA: VW Passat Alltrack – viac komfortu a ľahkosť ovládania
Nielen pre cestujúcich, ale aj za volantom prináša nový Passat viac pohodlia.
Aj keď je najnovšia generácia Passatu vydarené auto, má na naše nepríliš rovné povrchy ciest až príliš tvrdý podvozok. Zmenou k lepšiemu sa zdá byť verzia Alltrack. Neprináša iba decentné plastové lemovanie karosérie a pohon „na všetky štyri“. Podľa oficiálneho určenia výrobcu to má byť crossover. Nechýba mu v rámci nastavovania jazdných režimov aj mód jazda v teréne, teda off road. Prináša tak možnosť vybrať sa aj do (ľahšieho) terénu.
Na dynamickej prezentácii v okolí Mníchova, kde sme mali možnosť zoznámiť sa s prvými jazdnými vlastnosťami auta, však v itinerári chýbala akákoľvek terénna časť. Všetky trasy viedli buď po diaľnici, alebo po okresných cestách. Zistili sme na nich agilitu a dynamické vlastnosti jednotlivých verzií motorov, ale nie jazdné vlastnosti v teréne. Rozhodli sme sa vyskúšať ho aj tam, ale iba decentne. No ak by sme s kolegami zo Slovenska nedobočili aspoň na kúsok poľnej cesty, nevedel by som posúdiť, či tvrdenia výrobcu platia.
Pravdou je, že väčšinu budúcich majiteľov asi nebudú terénne vlastnosti auta dajako extra zaujímať. Dajú prednosť skôr vzhľadu, ako vlastnostiam, ktoré autu prinášajú tlmiče DCC s nastaviteľným útlmom. Napriek tomu získajú majitelia benefit v podobe hlavne väčšieho pohodlia pri normálnom cestovaní. Toto bude asi ten dôležitejší fakt, ako napríklad asistent pre zjazd z prudkého kopca, či ukazovateľ bočného náklonu.
Nielen ďalší stupeň výbavy
Súčasný Alltrack sa síce prezentuje ako samostatný model v rodine Passatov, no čisto prakticky je to vlastne nadstavba v podobe ďalšej výbavy. Podobne ako predchádzajúca generácia, aj táto je „upečená“ podľa rovnakého receptu. Odlišuje sa tak na prvý pohľad. Tentoraz veľmi decentné oplastovanie spodnej časti prahov karosérie a výkrojov blatníkov, iné nárazníky a disky kolies a na pohľad vyšší podvozok odlišujú „terénny“ Passat. Výsledok je nielen zaujímavý, ale Passat Alltrack získal na atraktivite. Svetlá výška podvozka sa dvihla o nezanedbateľných 27,5 mm, má teraz 174 mm, čo prospelo aj lepšiemu nastupovaniu do sedadiel s pozmeneným čalúnením. Auto má ešte jednu schovanú novinku – oceľový kryt pod motorom, ktorý vážil v minulej generácii 16 kilogramov nahradil plastový. Ten má len 5 kíl. To však nie sú všetky, respektíve hlavné dôvody, prečo siahnuť po tejto naozaj najmä vzhľadovo atraktívnej verzii. Tou základnou zmenou je, nielen podľa mňa, zlepšenie jazdných vlastností.
Viac komfortu
Volkswagen Passat mal v porovnaní s konkurenciou trocha horší komfort jazdy v prípade klasických aj DCC tlmičov – je totiž nastavený prioritne na kvalitné nemecké cesty. Preto mu naše veľmi nechutili. Napríklad pomalá jazda po meste nebola natoľko pohodlná, ako by sa asi patrilo. Alltrack túto nevýhodu zmazal a auto je podstatne pohodlnejšie. Na prezentácii v okolí Mníchova som popreháňal tri autá, dva motory aj dve prevodovky – manuál aj DSG. Všetky mali obuté osemnásťpalcové kolesá a namontované DCC, ktoré sa inak štandardne dodávajú pre dvojlitrový benzínový motor TSI a diesel s najvyšším výkonom 176 kW (240 k).
Keď sme pri motoroch - auto je (zatiaľ) dostupné len ako štvorkolka, ponuka motorov je teda rovnaká, ako majú verzie s pohonom všetkých kolies v štandardnom modeli. Z benzínových motorov je to teda štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 162 kW (220 k), dieselové zastupuje trojica dvojlitrov s rôznymi výkonmi – začína sa na 110 kW (150 k), pokračuje výkonom 140 kW (190 k) a končí pri vrcholnom biturbo motore so 176 kW (240 k). Všetky diesely používajú vstrekovania močoviny.
K dispozícii je výber jazdných režimov Eco, Normal, Sport, Comfort alebo Individual. Rozdiely sú, ale aj nie sú výrazné – záleží, čo porovnávate. Ale napríklad v režime Sport prechádza Alltrac aj výrazné nerovnosti s pokojom džentlmena, pri režime Comfort sa ľahko hojdá, ale určite menej, ako Superb. Hluk a hlavne veľké rázy od podvozka sú dobre utlmené. To je asi ten dôležitý moment, keď začnete uvažovať, že práve pre toto by ste si vybrali verziu Alltrack, lebo nie je taká tvrdá, ako ostatné Passaty. Jednoducho jazda s Alltrackom je naozaj pohodlnejšia.
No a keď ešte má v ponuke ešte aj režim Offroad... Po jeho voľbe sa automaticky aktivuje asistent pre zjazd z prudkých svahov, upraví sa aj nastavenie ABS, zmení sa odozva na plynový pedál a v prípade, že v aute sú tlmiče DCC, nastaví sa aj režim Comfort, pričom automatická prevodovka nastaví moment radenia ďalšej rýchlosti do vyšších otáčok.Na displeji „vykuknú“ aj „terénne ukazovatele“. Dozviete sa aktuálnu nadmorskú výšku, uhol natočenia kolies, ale aj bočný náklon. Osobne si myslím, že viac ako tieto vychytávky je dôležitejšie práve to, že každý Alltrack je 4Motion, teda má pohon všetkých kolies.
Ešte k jazde po diaľnici – okrem benzínového motora som skúsil všetky tri dieselové motory. Aj s tým „najslabším“ sa Alltrack na diaľnici nestratí. Auto je dynamické, svižné a aj pri vysokých rýchlostiach (vzhľadom na dosť hustú premávku som nedosiahol viac ako 190 km/h) napriek vyššej svetlej výške stabilné a tiché. To sú veľmi vhodné parametre pre cestovanie na dlhé trasy. Na okresných, neraz poriadne kľukatých cestách sa auto správalo veľmi dobre až nadpriemerne aj v prudkých zákrutách.
Napriek vzhľadovej atraktivite oproti iným verziám má Passat triezve a príjemne konzervatívne tvary, čo je pre mnohých dôležité. Vzhľad teda môže, ale nemusí byť najdôležitejším argumentom, prečo chcieť práve Alltrack. Odpoveď sa ukrýva vo vnútri. Teda nie priamo v interiéri, v ktorom až tak príliš veľa zmien nie je, ale v podvozku, komforte a pohodlí jazdy. Vlastne interiér má iné dekory na palubnej doske a vo dverách a lepšie čalúnenie sedadiel, ako aj všadeprítomné nápisy Alltrack, napríklad aj na prahových lištách. Tým sa výpočet zmien takmer končí.
Kedy sa ukáže
Je predpoklad, že Alltrack príde na Slovensko ešte v priebehu októbra. Bude to v rámci modelovej ofenzívy značky, ktorá vrátane Alltracku uvedie celkom päť nových modelov. Presnú cenu sa dozvieme až pri uvedení na trh, rovnako aj ponuku motorov a výbav. No a keď sme už pri výbave, Passat Alltrack obsahuje tieto špecifické prvky, ktoré má navyše oproti modelu Passat Variant Trendline:
Odkladacie vrecká na zadných stenách operadiel predných sedadiel
Adaptívna regulácia podvozku DCC vrátane voliča jazdných režimov (sériovo s motormi TSI 162 kW a TDI 176 kW)
Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, samostmievacie na strane vodiča
Matne chrómované kryty vonkajších spätných zrkadiel
Dva držiaky na nápoje vpredu s krytom
Chrómované lišty bočných okien
Strieborne eloxované pozdĺžne strešné nosiče
Ozdobné obloženie "Titan" na stredovej konzole
Ozdobné obloženie "Tracks" na prístrojovej doske a vo výplniach dverí
Prahové lišty vpredu z ušľachtilej ocele s nápisom "Alltrack"
Sedadlo vodiča ErgoComfort s nastavovaním sklonu a výšky sedadla a elektrickým nastavovaním sklonu operadla
Automatické ovládanie svetlometov, svetlomety pre denné svietenie, funkcia "Leaving Home" a manuálne funkcie "Coming Home"
Volič jazdných režimov vrátane režimu Offroad a individualizácie
Osvetlenie interiéru s oneskoreným vypínaním a funkciou stlmenia, po dvoch bodových svietidlách LED vpredu a vzadu s chrómovanými rámčekmi
Vnútorné spätné zrkadlo so samostmievaním
Ochranné obloženie podbehov kolies a bočných prahov
Osvetlenie registračnej značky LED
Komfortné sedadlá vpredu
Statické LED svetlomety (len TDI s výkonom 176 kW)
17 palcové kolesá z ľahkej zliatiny „Ancona“ 8J x 17
Bedrová opierka vpredu, na strane vodiča elektricky nastaviteľná
Dynamické riadenie výšky svetelného lúča (iba TDI 176 kW)
Pneumatiky pre bezpečnú mobilitu 225/55 R 17 (so samozacelením v prípade poškodenia)
Trojramenný multifunkčný volant obšitý kožou
Kožou obšitá hlavica radiacej páky
Multifunkčný ukazovateľ "Premium"
Parkpilot - akustická signalizácia prekážok vpredu a vzadu
Pedále a opierka nohy z brúsenej ušľachtilej ocele
Snímač dažďa
Nápisy "Alltrack" na maske chladiča, na predných blatníkoch a na veku batožinového priestoru
Čalúnenie sedadiel tkaninou so vzorom "7 Summits", vnútorné plochy bočných vankúšov čalúnené Alcantarou, operadlá vpredu s nápisom "Alltrack"
Nárazníky vo farbe karosérie s matne chrómovanou ozdobnou lištou, spodné ochranné panely so vzhľadom ušľachtilej ocele, chrómované lichobežníkové koncovky výfukovej sústavy
Textilné podlahové rohože vpredu a vzadu
Spodný panel pre ochranu motora
12V zásuvka na stredovej konzole vzadu a v batožinovom priestore
Komentáre k článku