2013-12-08 17:00:00
Citroën C4 Picasso Technospace
Citroën C4 Picasso Technospace
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Citroën C4 Picasso Technospace dobre vyzerá, mohol by tak aj jazdiť

Je to presne auto, ako si želajú ženy svoje topánky: zvonka malé, vnútri veľké. Toto MPV je ľahšie a menšie, ako nikdy predtým.

Má však v sebe dar vnútorného priestoru a komfortu, hlavne ak hovoríme o predných sedadlách. Určite poteší spotrebou veľmi dobrého a úsporného motora. Až na pár chybičiek by sa dalo povedať, že mu niet čo vyčítať. Ale nie je to tak napriek tomu, že sme mali k dispozícii najviac vybavenú a najdrahšiu verziu 1,6 e-HDi Exclusive s robotizovanou prevodovkou. Práve tá bola jedným z bodov, ktoré znižujú hodnotenie auta.

Svojská novinka má množstvo netradičných riešení, ktoré sa do série dostali zo štúdie Technospace na tohtoročnom autosalóne v Ženeve. Už vtedy sa zdalo, že auto s nádychom futurizmu bude plné prekvapení. To je aj fakt. Cé štvorka Picasso pripomína mix auta a vesmírnej stanice. Má síce iba 443 cm do dĺžky, no jej tvary v záplave dnešnej uniformity dizajnu nielen vyniknú, ale aj potešia nízkym koeficientom odporu vzduchu a malým aerodynamickým hlukom počas jazdy.

Postavený na novom základe

Nové Picasso nie je iba nástupcom populárneho francúzskeho vanu daného mena. Spustilo veľkú obmenu vo výrobných technológiách francúzskej značky, lebo je prvým modelom postaveným na modulárnej platforme EMP2. To mu prospelo na hmotnosti – zredukovala sa o 140 kg. Zmena rozmerov navodzuje dojem, akoby auto kleslo o kategóriu nižšie. Karoséria je totiž nižšia o sedem a kratšia o štyri centimetre. Je to však iba optický klam vďaka zmene proporcií, pretože opak je pravdou. Predĺžený rázvor na 2785 mm hovorí jasne, že auto narástlo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V porovnaní s predchodcom si teda musíte zvyknúť na atypické proporcie, výrazne futuristický dizajn s prednými reflektormi rozloženými na „troch poschodiach“ a zadnú časť, kde LED grafikou aj vonkajším tvarom veľmi výrazne modely nemeckého koncernu. Hlavne na čiernej karosérii, ktorú malo testované auto, bil do očí pri bočnom pohľade výrazne chrómovaný lem okien dverí. Predné stĺpiky zostali čierne a v prípade presklenej strechy podčiarkujú až 5,3 metra štvorcového zasklenej plochy auta.

Vo vnútri väčší, ako sa zdá zvonka

Zvláštny dizajn neubral nič z vnútorného priestoru. Ba naopak, pribudlo ho a je ľahko dostupný. Dvere sú široké a vysoké, otvárajú sa doširoka – len si hľadajte viac miesta na parkovanie. Vpredu je miesta dosť, len spolujazdec má trocha obmedzené miesto na nohy. Na zadných samostatne posunovateľných sedadlách je v tomto ohľad miesta omnoho viac. Lenže aj tu sú daňou za variabilnosť interiéru tri samostatné zadné sedadlá, ktoré sú úzke a majú krátke sedáky i operadlá, aj keď s nastaviteľným sklonom. Výklopné letecké s diódovým osvetlením sú nízko, vyšším cestujúcim sa triafajú do kolien. Za volantom sa teda môžete cítiť skoro ako v biznis triede, v rozmerných kožených prešívaných sedadlách s veľkými opierkami hláv s nastaviteľnými bočnicami. V zákrute však neveľmi podržia telo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

No a vzadu je to ekonomická trieda. Aj preto, že priestor nad hlavami je znížený, je v ňom mechanizmus roletiek panoramatickej presklenej strechy. Vôbec nie je potrebná, vysoké čelné sklo Zénith zasahuje skoro až nad hlavy vodiča a spolujazdca. Vďaka tomu je výborný výhľad vpred aj na semafory. Ale stierače nedočiahnu na vyššie časti okna a posuvným slnečným clonám padli za obeť vnútorné rukoväte. Štíhle dvojité predné stĺpiky neuberajú veľa zo zorného poľa pri pohľade šikmo vpred. Naopak vysoko posadená palubná doska s ešte vyšším krytom prístrojov  obmedzuje výhľad priamo pred auto. Kompenzovať to treba zdvihnutím sedadla. Výbornou „vychytávkou“ sú regulovateľné výduchy ventilácie v stredových B stĺpikoch pre zadných cestujúcich.

Elektronika na palube...

...je kapitola sama osebe. Digitalizácia postúpila vpred. Nie je bez výhrad. K dispozícii je 7 palcový dotykový displej s rozhraním e-Touch a centrálne umiestnený obrovský 12-palcový prístrojový TFT displej, ktorý navodzuje dojem kozmickej stanice, čí súkromného biznis-jetu. Vyberať, nastavovať a zobrazovať sa dá všeličo, aj vlastné pozadia. Grafika je však pomalá, treba čakať, ako na reštart Windows. To sa mi nepáči. Zaujala ma však veľká plocha na zobrazenie. No škoda, že sa všetko nastavuje cez jeden systém, lebo keď napríklad potrebujete zmeniť povedzme teplotu v interiéri, z obrazovky zmizne mapa navigácie. A kým aktivujete a vyberiete jeden z troch možných manévrov automatického parkovacieho asistenta, budú za vami vytrubovať. Elektronika pomáha, ale takto si to nepredstavujeme.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mr. Jekyl - Dr. Hyde, každý z nich je iný...

V novinke sa stretávajú dva úplne odlišné svety. Na jednej strane ponúka Citroën výborný multifunkčný volant, kde nájdete mechanické ovládanie. Na strane druhej komplikovaný systém ultramoderného dotykového ovládanie, ktoré má „milión“ funkcií. Obdiv k množstvu dostupných funkcií v súčinnosti s výbornou grafikou displeja sa končí, keď ich potrebujete použiť rýchlo a presne v premávke. Kým sa začnete vo všetkom orientovať zistíte, že nastaviť napríklad tempomat na predvolené hodnoty trvá poriadne dlho. Určite je výborné, že sa vám podarí pripojiť na internet a nájsť v aktuálnom okolí čo potrebujete. Skúste však zmeniť nastavenie klimatizácie z jedného režimu do druhého!. Treba otvoriť menu a tam kliknúť. Pri 130 km/h? To radšej nie!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok by si zaslúžil viac pozornosti

Picasso C4 je rodinne ladené auto, logicky čakáte komfortné pruženie. Pri kvalitnom povrchu je všetko v poriadku. Podvozok sa ale stále, aj keď v menšom rozsahu ako u predchodcu, nevysporiadal s malými  priečnymi nerovnosťami. To sa nepáči hlavne zadnej náprave. Celkovo si však Picasso polepšilo v jazdných vlastnostiach. K vyššiemu pocitu istoty v zákrutách prospela nižšia hmotnosť a nižšie ťažisko ale aj dlhší rázvor. Picasso nie je suverén na úrovni premiantov triedy aj vďaka jednoduchšej zadnej náprave s torznou priečkou, čo spôsobuje aj citlivosť na bočný vietor. Akoby mimo hlavného záujmu zostalo aj správne naladenie citlivosti riadenia. Za čo však novinka boduje na plnej čiare, to sú naozaj výborné a účinné brzdy na dobrom povrchu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Všade samí pomocníci

Keď zapnete bezpečnostné pásy, prednárazový systém ich skontroluje jemným dotiahnutím ich rezervu. Pri opustení jazdného pruhu začne asistent jemným pošklbávaním pásu vodiča upozorňovať na nebezpečenstvo. Okrem toho má C4 Picasso aj sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel a radarový tempomat, čím preskočilo aj vlajkovú loď C5. Radar je však príliš citlivý, či skôr nepresný. Reaguje tak aj na autá, ktoré nepredstavujú aktuálne nebezpečenstvo. To sa prejavuje zbytočným brzdením. Ak auto pred vami výraznejšie spomalí, Citroën C4 Picasso pribrzdí, ale hneď aj na to upozorní akusticky aj vizuálne a vypne sa! Naopak pri malom rozdiele rýchlostí ostane zapnutý. No keď sa cesta pred vami uvoľní, trvá mu dlho, kým znova začne zvyšovať rýchlosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Viac priestoru na batožinu

Pribudlo miesta, celkovo 40 litrov objemu na základných a slušných 537. Do kufra je výborný prístup cez široké a elektricky ovládané veko, ktoré siaha až do bokov karosérie. Ovládanie je možné z kabíny, priamo na veku, alebo diaľkovým ovládačom. Nenájdete  dvojité dno, pod podlahou je dojazdová rezerva. Nakladacia hrana je dosť nízko. Objem sa dá zväčšiť posunutím zadných sedadiel, prípadne aj úplným sklopením ich operadiel. Vtedy sa znižuje aj výška sedáka, ostane tak rovná podlaha.  Citroën C4 Picasso má aj množstvo odkladacích priestorov, no veľkosťou už neprekvapia. Vo dverách sú schránky plytké. Odkladací priestor pod stredovou konzolou je napriek veľkému veku zle použiteľný. Odložiť veci si môžete vo veľkom boxe medzi sedadlami.

Motor je výborný, o prevodovke sa to tvrdiť nedá

Motor 1,6 HDi 115 už preukázal svoje kvality aj v iných modeloch. Nepatrí k najvýkonnejším v ponuke, ale nebudete mať pocit nedostatku výkonu. Odhlučnenie mohlo byť trocha lepšie. Motoru celkom dobre sekunduje systém štart/stop, keby...  nebolo tvrdohlavej logiky (?) Citroënu nasadiť pomaly do zabudnutia odchádzajúcu poloautomatickú robotizovanú prevodovku. V poslednej generácii má síce funkciu plazenia, čo umožňuje podstatne lepšie pohýnanie, keď sa rozbieha plynulo už po uvoľnení brzdy. Poloautomat Senso Drive však nemôže prekročiť svoj tieň. Radenie trvá neuveriteľne dlho, pri radení smerom nahor s výrazným výpadkom výkonu. Pohodovej jazde to natoľko neprekáža, dynamický jazdný štýl – na to zabudnite! Hlavne je to dramatické pri predbiehaní, kde každá sekunda potom trvá aspoň dve. Radiť odporúčam výhradne páčkami pod volantom, aj tak to trvá a trvá...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Navyše malá páčka radenia nad volantom nemá jasné zobrazenie pozície a veru často si ju pomýlite s páčkou stieračov. Prevodovka nemá parkovaciu polohu P. Štartovať sa dá len na neutrál „N“, vypínať motor možno aj v pozíciách „D“ či „R“. Radšej na túto prevodovku zabudnit, lebo si nerozumie ani so systémom štart-stop a vyberte si manuálnu prevodovku.

Jediné pozitívum bola spotreba. Tá však ide na vrub výborného a úsporného motora. Pri „prechádzke mestom“ sme sa dostali na čosi vyše 6,5 litra, mimo mesta aj výraznejšie pod päť. Priemerne sme dosiahli spotrebu 5,6 litra s prevažujúcimi jazdami v meste a po diaľnici

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Krátko a stručne:

Citroën C4 Picasso urobil v novej generácii krok vpred. Je to štýlové a priestranné auto s úspornou prevádzkou. Vyvoláva však protichodné reakcie. V prípade inovatívnosti by som však bol skôr za menší progres, ako prináša. Menej býva viac, aj v prípade všadeprítomnej elektroniky. Určite vy som však prijal trocha „francúzskejší“, teda mäkší podvozok. Je len na vás, či dáte prednosť modernej avantgarde, alebo skúsite klasiku, hoci z rovnakej stajne. Alebo tretia možnosť je vybrať si model Grand so 7 miestami,. Ak ich nevyužijete, aspoň získate miesto v kufri navyše.

Technické údaje

Model: Citroën C4 Picasso Technospace 1,6 e-Hdi Exclusive
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6-stupňová robotizovaná
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  84/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,5/3,8/4,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4428/1826/1625
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (l): 537-630/1709
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1480
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 205 R175/55
   
Základná cenníková cena modelu: 18 490 €
Základná akciová cena modelu: 16 990 €
Základná akciová cena verzie: 25 690 €
Cena testovaného vozidla: 34 240 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku