2020-03-05 09:55:00
BMW X6 M50i
BMW X6 M50i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X6 M50i – umiernený osemvalec, pekelné auto

BMW X6 je pojem už viac než desaťročie. Dnes už možno nie taký, no ani celkom iný.

BMW X6 tretej generácie je opäť tým, čím boli predošlé generácie. K mamutiemu výzoru a typickej karosérii SUV Coupé pridáva až neobvyklý kus racionality.

Práve ten kus racionality môže toto auto degradovať. Pretože zákazníci ho milovali práve preto, ako šialená X6 vždy bola. Aj keď si to možno nepriznajú, praktickosť bola pri X6 naozaj tým posledným, čo kupujúceho zaujímalo.

Zdroj: Ján Hargaš

Konkurencia však aj veľkú X6 prinútila do niečoho, v čom sa úplne nevyzná. A síce do vnútorného priestoru a praktických riešení. Z nepraktického prerasteného a kožou obrasteného beštiálneho stroja sa stalo niečo možno ešte úchylnejšie. Lebo X6 je dnes už celkom praktické šikovné autíčko vhodné pre mamičku s kočíkom...

A teraz vážne. X6 je mentálny zakladateľ kategórie SUV Coupé. I keď by sa to po predchádzajúcom odseku mohlo zdať inak, nemusíte sa ľakať. Praktické riešenia a viac priestoru na zadných sedadlách predsa len nespôsobili neprimerané zvýšenie duchovného života tohto vozidla. Je to mastodont, ktorého dobre poznáme. Preň je dôležitý len priestor, ktorý zaberie, priestor, ktorý uvoľní pre svojho majiteľa. No a keď sa na tých piatich metroch musí nájsť aj nejaké to praktické riešenie a s majiteľom sa chce odviezť niekto ešte aj na zadných sedadlách, no tak dobre. Je to také nutné zlo. Vidieť to napríklad na mechanickom sklápaní zadných operadiel. Výrobcu ani len nenapadlo dať tam elektrické riešenie, ani pri zadnej roletke žiaden elektromotorček nepomáha. Elektrické je však aspoň veko zadných dverí. To už by bolo aj na X6 priveľa.

Zdroj: Ján Hargaš

Nové BMW X6 medzigeneračne narástlo na dĺžku o rovných 26 milimetrov (na 4 935 mm) a o 15 mm (na 2 004 mm) na šírku. Výška sa o 6 mm znížila (na 1 696 mm). Má širší predný rozchod (+ 44 mm na 1 684 mm). Rázvor vozidla narástol o 42 mm na 2 975 mm.

Nespochybniteľným prínosom novej generácie sú väčšie dvere v druhom rade. Na zadných sedadlách je tiež podstatne viac miesta. Stále to nie je X5, no aspoň to nie je horšie ako v X4. Je to tak 1:1.

Zdroj: Ján Hargaš

Veru, ak chcete SUV Coupé, ale X6 sa vám zdá príliš... príliš X6 a aj cena je príliš... X6-tková... Je tu X4. To už ani zďaleka nieje kabelka pre dobre zabezpečenú dámu v strednom veku. Toto je ozajstné SUV od BMW. Má štýl, má dizajn a má zhruba toľko priestoru koľko X6. Má tiež luxus X6 a má aj motory X6. Má však cenu X4. Ak teda uvažujete nad tým, že si kúpite X6 s motorom 30d, rovno vám píšem, že vy v skutočnosti chcete X4. V nej si nielenže môžete kúpiť 30d, ale aj 20d, ba aj 20i.

Stručne a skrátka, najracionálnejšia X6 sa volá X4. V cene a protihodnote svojho veľkého brata dozaista predbehne, ponúkne takmer rovnaký štýl a skvelé motory. Najmä verzia M40i je poriadne namlsaná. Nehovoriac o X4M... No a 30d je pre X4 parádny motor. Pre X6 je to ale... no základ.

Zdroj: Ján Hargaš

Racionalita? S tým choďte inam...

X6 si jednoducho nekupujete preto, lebo je to najlepší pomer ceny a protihodnoty. Nie, X6 sa kupuje preto, lebo ju chcete. Lebo je sexi, lebo je šialene veľká, lebo je drsná, lebo je všetkým, čím jej cieľový zákazník je, respektíve chce byť. A preto si k X6 treba kúpiť alebo 50d, alebo 50i. Tieto motory vystihujú charakter modelu najlepšie a k autu naozaj patria.

Jazdne najlepšie SUV, výfuku chýba klapka

V kategórii veľkých SUV neexistuje auto, ktoré by so svojimi rozmermi a hmotnosťou dokázalo to, čo X6. Azda jediný, kto ešte môže zamiešať kartami je vrcholná verzia Q8. Lenže aj na tú má X6 odpoveď. X6M je odpoveď.

Zdroj: Ján Hargaš

Ide o kombináciu rozloženia hmotnosti, širokých pneumatík, prekvapivo nízkeho ťažiska a nesmierne rafinovaného podvozku. No a k tomu si treba prirátať 530 koní pochádzajúcich z biturbo osemvalca s objemom 4,4 litra.

Najväčší podiel na fenomenálnych jazdných vlastnostiach má podvozok s príplatkovým natáčaním zadnej nápravy. Ak existuje medzi príplatkami X6 niečo, čo si musíte kúpiť, je to (aj) aktívne riadenie zadku. Keď sa toto spojí s dvoma aktívnymi stabilizátormi na nápravách schopnými účinne potláčať náklony v zákrutách, možno pochopíte tvrdenie, že to auto popiera fyzikálne zákony. No ale tu nekončíme. Ďalším dôležitým kľúčom k odomknutiu jazdných vlastností X6 je aktívny zadný M diferenciál a xDrive tlačiaci väčšinu sily motora na zadnú nápravu.

Zdroj: Ján Hargaš

No a ešte nekončím, pretože svoju pochvalu si bezpečne zaslúži aj ostré a rýchlo reagujúce riadenie a tiež Steptronic s enormne rýchlymi reakciami. Keď to porovnám s AMG GLE 53, ktoré v modelovom portfóliu konkurenta stojí na totožnom stupienku – AMG tlačí viac okamžite – vďaka elektromotoru a elektro kompresoru, no keď sa v M50i bleskovo podradí a nafúknu turbá, AMG zostáva vzadu. A to sme len pri prvých metroch. Potom sa prejaví objem a výkon väčší o 95 koní. Nepíšem to z brucha, obe autá čoskoro uvidíte v spoločnom videoteste...

Aktívny diferenciál a športovú verziu Steptronicu máte v základe pri M50i, rovnako tak aktívne stabilizátory a športové obutie. Rovnako tak M Sport balík s diferenciálom od M a s dizajn paketom M je pri M50i v základe. Prikúpiť treba jedine aktívne riadenie zadku, vybrať farbičku, lištičku... Testované auto malo lišty z uhlíkových vláken a rozhodne stoja za to. Za to stojí aj aplikácia krištáľových detailov Crafted Clarity, rovnako minimálne audiosystém Harman Kardon. Harman hrá solídne, aj keď ani základné Hi-fi nie je zlé... Aby bola X6 M50i kompletná, okrem jedovatej farby a drahých lištičiek s krištáľom na stredovom tuneli, potrebuje aj Iconic Glow. Dá sa kúpiť aj samostatne za 517 eur, alebo v balíku First Class Upgrade za 9 385 eur...

Zdroj: jh

Iconic Glow je podsvietenie veľkých ľadviniek. Svieti to aj počas jazdy, i keď decentne. No svietiace veľké nozdry tohto besného býka pôsobia nielen exkluzívne, ale aj ako krvou podliate oči toho spomínaného býka – v spätnom zrkadle. Lebo X6 má stále schopnosť rozháňať davy, tak ako stádo býkov v Pamplone.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou sa teda v tomto prípade nachádzal osemvalec V8 s maximálnym výkonom 390 kW (530 k) a maximálnym krútiacim momentom 750 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. Pružnosť motora je fenomenálna. Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy v komfortnom režime za 3,66 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 3,67 v priemere. To sú časy prekonávajúce prakticky všetko v tejto kategórii. Pritom ide stále o „bežný“ sériový model slúžiaci len ako vstupná brána do sveta M pri danom modeli. Ani Z4 M40i nie je na suchu rýchlejšia.

Fenomenálny jazdný dojem z jazdy v priamom smere ale pokračuje aj v zákrute. Žiadne výjazdy predkom von. Buď neutrálne, alebo v bode zlomu pekne zadkom. Elektronika aj v komforte dovolí jemný pretáčavý šmyk. Ten pritom pokračuje aj po výraznejšom stlačení plynu. Až keď neurobíte korekciu, zareaguje. Na mokre som takto vrtel zadkom aj v meste. Na suchu sú prejazdové rýchlosti v zákrutách naozaj neuveriteľné. Ešte neuveriteľnejšie je, že autu nezačne nadnášať bok, že sa nenakláňa a stabilizátor fakt robí, čo treba. K tomu sa samozrejme ráta aj prerozdeľovanie krútiaceho momentu medzi kolesami v milisekundách, no nech už je vplyv, ktorej časti techniky v danom momente akýkoľvek, výsledkom je naozaj obdivuhodná dynamika vozidla za každých podmienok.

Zdroj: Ján Hargaš

Mať ale Podkapotou takto silný osemvalec niečo stojí. Konkrétne 13,4 litra benzínu na 100 km. Menej už veľmi nie je kam. Viac sa dá určite. Ide o spotrebu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% jázd bolo v meste. Iste, príležitostne som využíval dynamiku motora, no fakt je ten, že k obehnutiu piatich-šiestich áut na voľnom úseku ani nepotrebujete plný výkon. Stačí polovica... Ešteže tomu autu aj nos svieti, aj ho počuť. Nikdy neviete, kto nepozerá do spätného zrkadla a neskočí vám do cesty... Zvuk by ale mohol byť lepší. Reálne zistíte, že máte Podkapotou osemvalec v troch momentoch. Pri studenom štarte, pri tankovaní, pri maximálnom výkone. Motor je veľmi tichý, skromný, na to ako veľký je. V športovom režime si aj do výfuku odpľuje, no stále to nie je taká divočina, akú by si 530 koní zaslúžilo. V tomto prípade platí, že aj 40i má v bežných situáciách lepší, ostrejší zvuk. Nehovoriac o X3 M40i. Tu občas začujete svišťať turbodúchadlá. Keďže pracujú spoločne, zvuk je zreteľnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

No a X6 mala aj Laser Light. Dosvit diaľkových svetiel je obdivuhodný, no dobre pracujú aj stretávačky.

X6 je výnimočné auto. Je to auto, ktoré sa nekupuje preto, lebo je rozumné. Kupuje sa preto, lebo je to X6. Medzigeneračne je rozumnejšie, ale nie na toľko, aby stratilo svoj šmrnc. Toto je výkrik do tmy, prezentácia vlastného konta, prestíž s drsným charakterom. Neoberajte X6 o svoj šmrnc základným motorom. Doprajte jej aspoň 50d, keď už si netrúfate na 50i. Zaslúži si to. 9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: BMW X6 M50i xDrive
Počet valcov/ventilov: 8/32
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 390/5500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1800-4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,4-10,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4935/2004/1696
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (l): 580
Objem palivovej nádrže (l): 83
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2310
Užitočná hmotnosť (kg): 740
Rozmer pneumatík vpredu/vzadu 275/40 R21 107 W XL
  315/35 R21 111 Y XL
Základná cenníková cena: od 75 050 €
Cena testovanej verzie: 95 550  €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku