2022-10-14 17:30:00
Ford S-Max hybrid 2022
Ford S-Max hybrid 2022
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford S-Max Hybrid – mal tu byť od začiatku

Ford S-Max Hybrid je tým najlepším rodinným autom súčasnosti. Dokázať však mohol viac.

Keby tu bol a keby Ford nestrácal v Európe čas hrou s turbodúchadlami v naftových motoroch, pretože použiteľný hybrid už mal pred mnohými rokmi. Narozdiel od Toyoty však neveril, že by si európsky zákazník dokázal vybrať tak múdro, aby namiesto upachteného utraseného a časom aj udymeného naftového motora vybral hybrid. Keby sa Ford dopredu nevzdával a hybridu veril a pustil do sveta hybridný S-Max už v roku 2015, keď nastal čas úpadku naftových motorov, a keď do sveta poslal sedan so schodom v podobe Mondea, dnes MPV nemuselo mlieť z posledného. Ford S-Max a Ford Galaxy sú vlastne úplne posledné MPV na trhu. Buď tu máte prerobené dodávky, alebo SUV. Žiadne ďalšie autá vhodné pre rodinu. Nič, bodka. Všetci skončili v priebehu tohto roka a mnohí ešte dávno predtým.

Opäť spomínam Toyotu a je to zámer. Lebo Podkapotou tohto auta je hybrid, ktorý začal svoju púť spoločne s hybridmi tejto značky. Srdcom je rovnaká, alebo dnes už len veľmi podobná eCVT prevodovka a spoľahlivosť má tento systém v rodnom liste bez ohľadu na to, či je na kapote modrý ovál, alebo písmenká Toyota.

Zdroj: Ján Hargaš

Mal som SMax s naftovým motorom a nie jedným. Silnejší, slabší, biturbo, aj benzínový Ecoboost. A boli fajn. No nikdy nežrali extra málo. Biturbo jazdilo za 7,7, AWD za 7,5, Ecoboost za 9,1 l/100 km.  S-Max nie je malé auto a tie dvojlitre si za to pýtali. Obzvlášť pri kratších trasách, v meste, skrátka všade tam, kde MPV potrebujete väčšinu roka. Zato pri ceste na dovolenku, na chatu, do rodnej viesky, tam S-Max exceloval a exceluje aj doteraz. Akurát v tom Forde preskočili minimálne jeden excelovský riadok a myšlienku hybrid a MPV zavrhli skôr, než o pár stoviek kilometrov ďalej akýsi Martin Winterkorn prvýkrát povedal slovo „dieselgate“. Keď ste sa uskromnili, dalo sa aj za 6, no úspornú jazdu nafťáky tiež nemajú rady vždy a občas ich treba dohnať k vyšším vnútorným tlakom...

A tento hybrid? Tomu je jazdný štýl, rozdelenie trasy, dĺžka jázd, tomu je všetko ukradnuté. A to s nádržou akoby mal nevyčerpateľný apetít (65 l), s dojazdom pokojne 1000 km a s mestskou tichosťou funguje presne tak, ako poznám v Toyote, no aj v Mondeu, či v Kuge. Výborne. Konkrétne? 5,3 l/100 km. Za 5 až 7 miestne autisko s veľkými dverami, samostatnými sedadlami a hmotnosťou cez 1,9 tony. Toto auto veru nie je malé a nikdy nebolo. Nie je ani ľahké, lebo nikdy nebolo. Akurát je trošku vŕzgavé, no také bolo vždy a všetkým je to jedno. A 5,3 je priemer pri jazde 50% diaľnic, 40% okresiek, 10% mesto. Žiadne diaľničné naháňanie, pohodových 125-130 km. Jazda 130-140 km/h vytiahla priemer na 5,4. Okamžitá spotreba je samozrejme vyššia, takže do Chorvátska pôjdete za 8, no všade inde za 5-6 a v meste... v meste za 4,5-6 podľa počasia.

Zdroj: Ján Hargaš

Ktoré auto je pre S-Max najväčším konkurentom? Už som to tu písal a napíšem znova – Toyota. Konkrétne jej Highlander. Ten však pýta 8,7 l/100 km pri rovnakých kilometroch s rovnakým vodičom. Je skrátka vyšší, ťažší, aj keď je jeho základom veľmi podobný hybrid. Potom je tu ešte Explorer s cenou o polovicu vyššou a so spotrebou 9,5. Ale aj s elektrickým dojazdom, aj s viac ako dvojnásobným výkonom... Z racionálnych konkurentov s podobnou priestorovou ponukou a v podobnej cenovej hladine je tu ešte SEAT Tarraco/VW Tiguan Allspace – má aj plug-in hybrid a má aj benzínový motor, no ten bude papať viac a naftový je zasa výrazne slabší a menej univerzálny. Ale konkurentom je a nie zanedbateľným práve pre jeho SUV siluetu. Ešte je tu Mercedes GLB s podobnou cenou no ani z ďaleka nie podobnou výbavou a výkonom (za podobnú cenu). Nesmiem zabudnúť na Škodu Kodiaq, pri nej však platí to isté ako pri dvojičkách zo SEATu a VW, akurát bez plug-in hybridu a s trochu menším vnútorným priestorom. A takto by som mohol pokračovať do nekonečna. Konkurentov je veľa, pomer ceny a protihodnoty ale nezvládajú o nič lepšie, najmä ak ide o univerzálnosť, bezstarostnosť a priestor pre rodinu. Je to veľa peňazí – tých spoločných +- 50-tisíc za rodinné auto? Samozrejme že je, pre väčšinu z nás je. Keby nebolo, boli by sme asi v Kuvajte a aj to nie ako otrok-robotník. O to viac ma štve, že takéto auto doteraz hybrid nemalo. Lebo v opačnom prípade by som aspoň mohol poškuľovať po jazdenom. Takto sa len môžem na*rať a celkom zbytočne. Ešteže tých naftových jazdených je ako maku a väčšina je po dedkovi, čo s tým jazdil sám do Kauflandu po rožky s treskou a za desať rokov najazdil 90-tisíc km...

Zdroj: Ján Hargaš

S-Max je výborné auto. Má svoje slabé stránky. Už od novoty nikdy nebolo dielenské spracovanie na najvyššej úrovni, povrzgávanie vnútorných komponentov na priečnych nerovnostiach taktiež prichádza od novoty. Či už ide o špáry medzi karosárskymi dielcami, alebo o použité plastové komponenty v kabíne, vždy sa dali nájsť lepší. Lenže je celkom zreteľné, že na veľkosti špár zákazníkovi až tak nezáleží, omnoho dôležitejšia je priestrannosť kabíny. Tam S-Max exceluje, a síce neponúkne toľko priestoru ako Galaxy, zaostáva minimálne a pritom vie ponúknúť akúsi dravosť, ktorú pri žiadnom inom MPV nenájdete. Môžu za to jeho vonkajšie tvary v kombinácii s vynikajúcim podvozkom. Auto jazdí naozaj prvotriedne a konkurenciu nemalo ani vtedy, keď ešte nejakú malo. V porovnaní s akýmkoľvek porovnateľným MPV i SUV v cene okolo 50-tisíc budú alternatívy horšie. Menšie náklony karosérie pri ostrom manévrovaní sú len časťou nápovedy. Tou druhou je pohľad na výšku podvozku, na podvozkové časti i na fakt, ako je auto priklincované k zemi. Nepotrebuje nastaviteľnú tuhosť tlmičov, ťaží z dekády vynikajúcich forďáckych podvozkov. Aj na veľkých kolesách dokáže ponúknuť viac ako slušnú úroveň komfortu, no najmä obdivuhodnú stabilitu. Isteže je to vyvážené podvozkom, ktorý nie je vysoko a potenciálne nebezpečenstvo predstavujú aj obrubníky v meste, ale na to má parkovacie senzory a dokonca aj parkovací asistent. Do auta sa krásne nastupuje i z neho vystupuje. Vždy ma fascinovali posuvné dvere, ale auto s nimi by som si kúpil jedine do modelu, ktorý musí pravidelne voziť viac ako 5 osôb – teda do ešte väčšieho auta. SMax dokáže relatívne pohodlne odviezť aj 7 osôb, ale toto nie je auto na to, aby sedem ľudí vozilo každodenne. Kufor sa už príliš zmenší a nastupovanie do tretieho radu nie je tým najpohodlnejším. Toto je auto pre 5 osôb, nie 4+1, ale plných päť, a keď sa z času na čas vyskytne aj viac pasažierov, nepredstavuje to žiaden problém.

Zdroj: Ján Hargaš

Teší ma funkčnosť infotainmentu. Sync3 je vynikajúci, má konektivitu CarPlay a síce nie bezdrôtovu, nezasekne sa, pracuje rýchlo a od Sync2 sa vzdialil mílovými krokmi (pričom ani ten vo väčšine prípadov nie je úplne tragický, Sync3 je výborný aj po rokoch od uvedenia).

Asistenčné systémy fungujú slušne a chcete ich tam mať, balíček za 4500 eur vám dá všetky, ktoré sú k dispozícii a môžu naozaj pomôcť. Ľahko sa s nimi pracuje, ľahko sa vypnú keď treba, ale vždy tu budú, aby pomohli. Môžeme polemizovať o načasovaní reakcií adaptívneho tempomatu, no mne stále príde veľmi dobrý a najmä funkčný tak, že sa na voľnejšej nudnej diaľnici dá zapínať nielen pár dní po kúpe. Auto nemá ten dnešný VAG systém, ktorý považuje vodiča za omylného blbca a neustále mu kafre do riadenia. Dáva na vás pozor, ale napríklad udržiavanie v pruhoch sa ozve neskôr a pravdepodobnosť opodstatnenia zásahu sa tak výrazne zvyšuje.

LED svetlá odvádzajú dobrú prácu. Testované Full LED dobre osvetľujú krajnice, neoslňujú a lúč má prijateľnú silu aj pri jazde v tme a daždi.

Zdroj: Ján Hargaš

SMax je výborné rodinné auto. Má výbornú mestskú pružnosť a aj mimo mesta má dosť síl a rýchlu reakciu tak, aby sa dalo predbiehať. Niekto mu bude vyčítať slabé vŕzganie na priečnych nerovnostiach, niekto špáry, niekto menší displej infotainmentu, niekto absenciu posuvných dverí, niekto tlačidlá a niekto jedno či druhé naopak ocení. Pointa je, že auto má kvantum priestoru, má päť až sedem samostatných sedadiel, kopu odkladacích miest, kopu výbavy a nevyzerá a hlavne nejazdí akoby vodič vzdal svoju mladosť. K tomu má po novom výborný hybridný systém schopný dosahovať obdivuhodné spotreby, ktoré bolo kedysi náročné dosiahnuť i so slabšími naftovými motormi. Výhodou je, že toto má tichší chod a nepotrebuje dlhé trasy na vypálenie sadzí. 8 z 10 bodov. Keď nepotrebujete SUV, potrebujete SMax.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Ford S-MAX HEV ST-Line
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2488
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Výkon systémový (kW) 140/5500
Výkon (kW/ot.):  110/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/-
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4804/1916/1658
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/sklopené zadné operadlá (l):

700/2020

Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1827
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1750
Rozmer pneumatík: 235/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 40 990 €
Základná cena ST Line: 43 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku