2015-07-05 14:55:39
BMW bude jazdiť
BMW bude jazdiť "na vodu"
Zdroj: BMW AG

Budeme onedlho jazdiť na vodu? BMW to už úspešne skúša

Zatiaľ nie úplne a len na vodu, ale s jej vstrekovaním do spaľovacieho priestoru.

BMW už vstrekovanie vody testuje. Výsledky ukazujú, že to vraj veľmi výrazne znižuje spotrebu. Nakoniec, nie je to nič nové pod slnkom, ale ide skôr o oprášenú „zabudnutú“ technológiu. Vyskúšali ju vo väčšom rozsahu počas druhej svetovej vojny, keď sa prídavné vstrekovanie vody do palivovej zmesi úspešne skúšalo v motoroch stíhačiek.

Zvyšovalo výkon, no iba krátkodobo a spôsobovalo problémy s koróziou piestov a valcov motorov. No zdá sa, že tohto už v Mníchove vyriešili, lebo BMW 1 s motorom B38 môže vďaka novej technológii produkovať až 160 kW (218 k) z motora s objemom 1,5 litra. Smäd po palive pritom vraj klesol až o 20,9 percenta.

Mníchovská automobilka v rámci svojho programu Efficient Dynamics skúša rôzne spôsoby, ako znížiť spotrebu svojich motorov. V dôsledku týchto snáh už v Európe nekúpite BMW osadené atmosférickým agregátom, v poslednej dobe sme svedkami aj trojvalcové expanzie. Zatiaľ čo tieto kroky ale majú vplyv najmä na smädenie dosahovanú v testoch normovanej spotreby, systém vodného vstrekovania by sa mal kladným spôsobom prejaviť aj v skutočnom svete.

Zdroj: BMW AG
Zdroj: BMW AG

Ani v prípade BMW však nejde o absolútnu a horúcu novinku. Táto technológia sa toťiž objavili prvý raz pod kapotou BMW M4 Coupe, ktoré jazdí ako safety car pri pretekoch MotoGP. Do sériovej produkcie by sa mala dostať prevratná novinka v chystanej verzii GTS. No a neskôr by sa malo vstrekovanie vody rozšíriť tiež do bežnejších modelov značky. BMW sa už dlhodobo hrdí systémom Dynamic efficient – takže v prípade použitia prídavného vstrekovania vody by sa mala efektivita motora pri každodennom užívaní vyššia o 3 až 8 percent.

Ako to funguje

Vo vhodnom okamihu sa voda vstrekuje pod vysokým do spaľovacej komory, čo zvýši efektivitu spaľovacieho procesu. Spotreba by sa síce dala znížiť pomocou zvýšenia kompresného tlaku . No takéto riešenie má aj svoje tienisté stránky, napríklad v podobe väčšej tendencie motora k detonačnému horeniu, čo je vlastne klepanie motora. Pomocou vodného vstrekovania sa však mohol zvýšiť kompresný pomer z 9,5 na 11: 1 bez negatívneho vplyvu na komfort a jemnosť chodu motora. Spolu s tým logicky narástol aj výkon.

Zdroj: BMW AG
Zdroj: BMW AG

Voda je uložená v päťlitrovej nádržke, pri vysokých rýchlostiach a otáčkach môže mať v mixe s palivom až 30-percentný pomer. Táto zmes sa vstrekne v správnom momente do spaľovacej komory. Tá sa vďaka obsahu vody v palive ochladí, keď sa voda zmení na paru, čí sa spaľovací priestor ochladí. BMW myslelo aj na vodu, ktorú nebude treba do systému dodávať zvonka, pretože sa bude automaticky dopĺňať kondenzátom z klimatizácie. Zároveň v BMW mysleli aj na to, aby sa počas chladnejšieho počasia voda opätovne dostala zo spaľovacej jednotky do nádržky, aby nezamrzla. Vlastne v nádržke sa síce môže tiež premeniť na ľad, no po naštartovaní pohonnej jednotky dôjde k jej roztopení, aby mohol systém opätovne fungovať. Bez opätovného využitia klimatizácie by pritom spomínaná zásoba 5 litrov malo vystačiť na rok.

Zdroj: BMW AG
Zdroj: BMW AG

Výkon, či spotreba?

Pri modeloch s motormi s malým objemom sa výrobca zameria na zníženie spotreby, Ale napríklad pri športových a výkonných modeloch, ako napríklad BMW M4 dôjde k navýšeniu tlaku a otáčok, v ktorých môže motor fungovať dlhší čas bez rizika prehriatia. Bude určite zaujímavé, s akými hodnotami sa pochváli verzia GTS. Vráťme sa však k spomínanému prototypu s motorom 1,5. Počas testovacích jázd na okruhu Miramas sa dlhodobejšie zistila spotreba oproti normálu vďaka vodnému vstrekovaniu nižšia o  4,1 l/100 km, čiže o 30,9 pecenta. Počas dlhších jázd klesla spotreba na 2,82 litra na sto kilometrov, teda o 18,4 percenta. Spotreba vstrekovanej vody bola priatom v rozmedzí 0,09 až 0,11 litra, no vďaka spätnej kondenzácii sa nádržka doplňovala o 1,7 alebo 1,9 litra za hodinu. Celý projekt sa zrejme čoskoro ukáže v sériovej podobe.

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo