Záujem o riešenie D1 neutícha – „kríženie“ záujmov a súboj názorov
29. októbra – Križovanie D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami, tvrdia aktivisti.
Technické riešenie križovania diaľnic D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami. Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia Triblavina na margo záverov pracovnej skupiny, ktorá posudzovala návrh riešenia dopravnej situácie na diaľnici D1 v úseku Bratislava – Trnava.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasí s odporúčaním odbornej komisie pri NDS o vybudovaní 8-pruhovej diaľnice. Má vážne výhrady k odporúčaniu komisie NDS, ktorá odporúča nový model rekonštrukcie diaľnice D1 medzi Bratislavou a hranicou kraja. Župan Pavol Frešo preto požiadal ministra dopravy o urýchlené stretnutie. Navrhovaný model je totiž v rozpore s územným plánom, aj s odporúčaniami samotného rezortu dopravy.
„Keď som sa oboznámil so závermi odbernej komisie, bol som v šoku. Jej odporúčanie je totiž v príkrom rozpore s tým, čo je uvedené v územnom pláne Bratislavskej župy. Navyše pripomínam, že model plnohodnotnej 6-pruhovej diaľnice s 2-pruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice sme do územného plánu zapracovali aj na žiadosť rezortu dopravy a diaľničiarov. Navrhovaná 8-pruhová diaľnica nijako nevyrieši katastrofálnu dopravnú situáciu v mestách a obciach na východ od Bratislavy a neodkloní dopravu na diaľnicu,“ uviedol predseda BSK Pavol Frešo.
Záväzná časť územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja na spomínanom úseku uvádza prestavbu D1 v úseku Bratislava – hranica BSK (Trnava) ako plnohodnotnú 6 -pruhovú diaľnicu s obojstrannými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi. Koncepcia zvýšenia kapacity diaľnice D1 bola zo strany MDVRR SR a NDS, a.s. pripravovaná dlhodobo aj v rámci komplexného riešenia nadradenej cestnej siete vo východnej časti územia BSK – diaľnica D4, rozšírenie D1, rozšírenie a preložka cesty I/61, výstavba rýchlostných ciest R7, R1 (D4 – Vlčkovce) a vyplynula z požiadavky MDVRR SR a NDS, a.s. v rámci spracovania a prerokovania Územného plánu BSK. Na základe požiadavky ministerstva dopravy o zavedenie pojmu „kolektor“ do technických predpisov žiadalo kolektor navrhovať ako súčasť diaľnice a ako jednosmernú cestu s obmedzeným prístupom, vedúcu súbežne s diaľnicou, fyzicky oddelenú od priebežných pásov diaľnice, ktorá umožňuje prepojenie diaľnice s cestou alebo miestnou cestou.
BSK preto nesúhlasí so stanoviskom odbornej komisie, ktorá sa stotožnila s návrhom rekonštrukcie diaľnice D1, čiže s prestavbou na 8-pruh v úseku Bratislava - križovatka Blatné a na 6-pruh v úseku križovatka Blatné – Trnava s odstavnými pruhmi, pretože je to v rozpore so záväznou časťou územného plánu BSK, v ktorom je šesťpruhová diaľnica s kolektormi uvedená práve na žiadosť Ministerstva a NDS.
Bratislavský samosprávny kraj nedostal návrh riešenia ani od Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a ani od Národnej diaľničnej spoločnosti a. s. od 25. júla 2016. Bratislavský župan Pavol Frešo preto ešte v stredu 27.10. požiadal ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a o vysvetlenie a o pracovné stretnutie.
Iný pohľad na vec má Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). Uvádza, že aktuálne navrhované riešenie je z dopravno-inžinierskeho pohľadu lepšie ako to, čo prezentovala NDS v júni, avšak nevyrieši podstatu, ako uľahčiť prepravu do Bratislavy zo satelitných obcí. „Aj jedno, aj druhé prezentované riešenie koncentruje dopravu do jedného bodu, a to je križovatka Zlaté piesky, ktorá bude ďalej taká ako teraz a bude tu vznikať ešte väčší lievik,“ skonštatoval Ondrej Matej z IDH. Ako tvrdí, Slovensko v tomto prípade ide odlišným smerom ako okolité vyspelé štáty. „Z diaľnice D1 sme urobili prímestskú komunikáciu. V úseku križovatky Zlaté piesky až po Trnavu, po vybudovaní križovatiek Triblavina, Blatné a mimoúrovňovej križovatky D1 a D4 budeme mať sedem diaľničných privádzačov, čo nemá žiadna diaľnica v Európe ani vo svete,“ upozornil.
Podľa Mateja sa križovatka Triblavina nemusí ani budovať. Ako tvrdí, takmer dva kilometre od nej bude postavená križovatka D1 a D4, a preto môže vzniknúť dopravný chaos. Riešenie, ako zlepšiť dopravu do Bratislavy z okolia, vidí v kvalitnej verejnej doprave, v budovaní komunikácií v satelitoch tak, aby bola doprava rozptýlená, a nie koncentrovaná do jedného bodu či na jednu komunikáciu. „Zabudnúť by sa nemalo ani na Seneckú cestu, ktorá by sa mala rozšíriť na štvorpruh,“ povedal Matej.
Predseda BSK Pavol Frešo prostredníctvom sociálnej siete uviedol, že bol zhrozený, keď zistil, že odborná skupina pri NDS súhlasila s návrhom, aby sa diaľnica D1 do Bratislavy prebudovala na osempruhovú. „Z plánov totiž úplne vypadol zámer vybudovať pozdĺž diaľnice dvojpruhové takzvané kolektory. Tie odľahčia dopravu v mestách a obciach Pezinského a Seneckého okresu. Preto som požiadal listom ministra dopravy Árpáda Érseka o urýchlené stretnutie, aby sme túto situáciu vyriešili,“ napísal.
No, uvidíme. Sme však skeptickí lebo keď sa ktorákoľvek vládnuca moc rozhodne (a je jedno, či dobre, alebo zle), ohýbajú sa proti smeru vetra aj vetrolamy...
Hliadky dopravnej polície na 29.10.2016
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
Komentáre k článku