V Nitre chýbajú vodiči MHD, hľadali ich aj medzi Rómami a v Srbsku
11. septembra – Dopravný podnik Arriva Nitra, a.s., zápasí už od mája s nedostatkom vodičov.
Veľký výpadok spojov v nitrianskej mestskej autobusovej doprave trvá aj po začiatku školského roka. Vypadávajú aj ranné linky, obyvatelia sa sťažujú. Dopravný podnik Arriva Nitra denne nevypraví okolo 70 až 100 spojov, dôvodom je akútny nedostatok vodičov autobusov. Problémy sa začali v máji, situácia sa vyhrotila do súčasného stavu v auguste. Ako informoval mestských poslancov na štvrtkovom zastupiteľstve generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Nitra Juraj Kusy, vodiči odchádzajú pre nízke platy, ktoré sa pohybujú okolo 550 eur v čistom. Mnohí odišli do Bratislavy, kde zarobia podstatne viac. „Bratislava mala pred časom tiež nedostatok vodičov, chýbalo ich 58 a dnes majú stav, že vypravujú všetky spoje, ale zvýšili sa platy o 300 eur na hlavu. Teraz tam zarábajú v priemere 1 220 eur a dopravný podnik im poskytuje aj rôzne iné benefity,“ poukázal Kusy.
Situácia dospela do štádia, keď prepravca nie je v plnej miere schopný dodržiavať grafikom mestskej autobusovej dopravy. Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Arriva Nitra Juraja Kuseho robí dopravný podnik všetko preto, aby situáciu zvládol. „Hádam neexistuje personálna agentúra, ktorú by sme neoslovili. Stav je však taký, že v Nitre je reálna percentuálna nezamestnanosť ľudí, ktorí chcú pracovať a môžu pracovať ako vodiči autobusu nulová. Mal som rokovanie so šéfom úradu práce, takže viem, o čom hovorím,“ povedal Kusy.
Ako zdôraznil, dopravný podnik sa snaží hľadať nových zamestnancov všetkými možnými spôsobmi. „Dokonca sme mali rokovania aj s rómskym splnomocnencom vlády, že keď Rómovia nemajú prácu, otvoríme pre nich program. V rámci neho sme im chceli poskytnúť všetky kurzy, ktoré potrebujú, psychotesty, zdravotné prehliadky aj vodičské preukazy. Ponúkli sme im zamestnanie a boli sme ochotní poskytnúť im všetko. Od ubytovania, cez náborový príspevok... Vodičák na autobus mal jeden, ktorý neprejavil záujem o túto prácu,“ skonštatoval Kusy.
Spoločne s nitrianskym primátorom Jozefom Dvončom sa dopravca snažil hľadať pracovné sily aj v Srbsku. Obrátili sme sa na primátora partnerského Báčskeho Petrovca, kde žije veľa Slovákov, či by tam nebol záujem o túto prácu. Nebol. Sadnúť si za volant autobusov nechcú nezamestnaní, Rómovia, ani Slováci zo Srbska.
Tento problém nemá iba Arriva Nitra, tento problém má Dopravný podnik Bratislava, mestská doprava v Trnave a tiež Žilina, a Košice, ale tiež mnohé mestá v Európe“ povedal Kusy.
Podľa jeho slov sú hlavným dôvodom problémov s náborom nových vodičov nízke základné platy, ktoré sa pohybujú na úrovni približne 550 eur mesačne. „Po tom, ako v Bratislave zvýšili platy šoférom rádovo o niekoľko stoviek eur, mnohí naši zamestnanci odišli pracovať tam. Viacerí argumentovali tým, že by chceli v Nitre zostať, ale potrebujú si živiť rodiny,“ vysvetlil Kusy.
Problém s nízkymi platmi vodičov v mestskej autobusovej doprave si uvedomuje aj nitriansky primátor Jozef Dvonč. Jedným z dočasných riešení by mohla byť úprava grafikonu, v rámci ktorej by sa zmenšil počet spojov. „Nedostatok vodičov musí riešiť Arriva ako dopravca. Čo sa týka našich opatrení, bavíme sa o tom, že možno existuje časť spojov v meste Nitra, ktoré nie sú naplno využité a z toho dôvodu by bolo dobré pouvažovať o ich zrušení,“ dodal Dvonč. „Myslím si, že s tým sa dá súhlasiť, že tie mzdy sú pomerne nízke a treba s tým niečo urobiť,“ povedal Dvonč. Ak úprava grafikonu nebude pre mesto prijateľná pre výrazný pokles komfortu cestovania MHD, bude sa výpadok spojov riešiť ďalším prepravcom, schválili to poslanci.
Mesto nemôže voči Arrive Nitra vyvodiť žiadne sankcie za nevypravenie spojov, zmluva s nimi totiž nepočíta. Čoskoro však bude samospráva vyberať dopravcu na ďalšie obdobie a v novej zmluve už budú sankcie zakotvené. V januári 2017 mesto zverejnilo oznámenie v medzinárodnom vestníku verejného obstarávania, od januára 2018 bude môcť vyhlásiť samotnú súťaž na dopravcu.
Hliadky dopravnej polície na 11.09.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk
Komentáre k článku