2015-09-22 14:30:00

Podvod s emisiami zasiahne koncern Volkswagen globálne. Hovorí sa o prepúšťaní

Obvinenia ktorým Volkswagen čelí nielenže poškodia povesť značky, ale aj ďalších výrobcov, Nemecka a aj Európu.

Článok bol aktualizovaný 23.9 o nové informácie a prvé dva odseky. Volkswagen je v hlbokej kríze, no myslieť si, že podvádzal pri emisných testoch iba tento koncern je naivné. Emisné normy automobilky k menším či väčším podvodom jednoducho nútia. Rovnako je naivné myslieť si, že problém sa týka iba jednej série motorov. Práve preto sa dnes vládne organizácie po celom svete zaoberajú motormi značky a budú sa zaoberať aj motormi iných značiek.

Novinkou tiež je, že sa skúmanie americkej organizácie EPA rozrastá aj o 3,0 TDI, teda motor, dotýkajúci sa aj väčších automobilov koncernu vrátane modelov Audi Q7, či Porsche Cayenne. To znamená, že problém sa dotýka aj výrobného závodu v Bratislave. Azda netreba zdôrazňovať, že veľká časť vyrobených automobilov v Bratislave putuje do USA a že prípadné odstavenie ich predaja sa priamo dotkne Bratislavy. Percento vyrobených kusov putujúcich do USA síce nedosahuje ani štvrtinu kapacity, no i to je riadny škrt cez rozpočet.

O aké motory ide?

Volkswagen priznal, že softvér ovplyvňujúci emisie motorov počas emisnej kontroly má nainštalovaných približne 11 miliónov áut celosvetovo. Ide o dvojlitrové naftové turbodiesle s kódovým označením EA 189.

Séria motorov EA 189 bola aj v Európe používaná ešte nedávno. Ide o dvojlitrové turbodízle 2,0 TDI, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5 vyrobené v rokoch 2009 až 2014-5. Séria EA 189 však označuje všetky naftové agregáty v emisnej norme Euro 5. Znamená to, že môže ísť aj o 1,6 TDI a 1,2 TDI vyrobené v danom období. Problém sa teda týka nielen materského Volkswagenu, ale aj Škody, Audi, či Seatu, ktoré taktiež využívali tieto motory.

Ak daný motor máte, zatiaľ to riešiť nemusíte. Viac informácií sa dozvieme postupom času. Je však pravdepodobné, že majiteľov týchto motorov čaká návšteva autorizovaného servisu. Ak totiž automobily tento škodlivý softvér majú, je potrebné ho odstrániť a teda upraviť riadiacu jednotku. Ak motor softvér mal, jeho odstránením sa prakticky nič neudeje ani so spotrebou ani s emisiami, či životnosťou. Zmeny v týchto kategóriách môže priniesť až servisná úprava, ktorá zlepší emisie v reálnej spotrebe. Všeobecne sa očakáva, že takáto zmena prinesie zníženie výkonu a zvýšenie spotreby.

Kauza podvádzania pri emisných skúškach sa rozrastá do obludných rozmerov.

Ako prvé utrpeli akcie, veď Volkswagen iba za deň stratil minimálne 19 % ich hodnoty, pokles ich hodnoty naďalej trvá a nie je jasné, kedy sa zastaví. Ako druhá je otrasená dôvera zákazníkov, získať ju späť bude najhoršie. Až v treťom rade prichádza na pretras samotná finančná pokuta. Tá môže podľa odborníkov trápiť Volkswagen najmenej, omnoho vážnejšie budú celkové ekonomické dopady.

Vzhľadom na falšovanie výsledkov kontrolných testov škodlivín vo výfukových plynoch áut Volkswagenu (VW) s dieselovým motorom v USA upozorňuje Nemecký ústav pre hospodársky výskum (DIW) na možné rušenie pracovných miest. "Škody spôsobené stratou dobrého mena vyjdú VW veľmi draho nielen v Spojených štátoch, ale globálne," povedal prezident DIW Marcel Fratzscher. Agentúra DPA cituje jeho vyjadrenia pre dnešné vydanie denníka Bild-Zeitung. "Tým môžu byť ohrozené pracovné miesta vo VW a aj u mnohých jeho dodávateľov".

Fratzscher si myslí, že finančná pokuta by mala byť pre koncern najmenším problémom. Škandál môže spôsobiť škody aj iným nemeckým vývozcom. VW sa doteraz pokladal za ochranný štít pre produkty Made in Germany.

Teraz musí ísť o minimalizáciu škôd pre VW a nemeckých exportérov ako celku. Odborníci očakávajú, že manažment spoločnosti musí prebrať zodpovednosť a že vo vedení automobilky neostane kameň na kameni.

Austrália chce vedieť, či VW aj na jej trh dodal autá so zlým softvérom

Austrálska vláda požiadala nemeckú automobilku Volkswagen (VW), aby ju informovala, či aj na jej trh dodávala autá so softvérom, ktorý manipuluje s údajmi o emisiách. Informovala o tom agentúra DPA.

Škandál s emisiami odhalili v USA. Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň Volkswagen obvinila, že do celej rady dieselových modelov VW a Audi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Normy pre tieto emisie sú v USA veľmi prísne. Týka sa to 482.000 modelov VW Jetta, VW Beetle, VW Golf a Audi A3 vyrobených v rokoch 2009 až 2015 a VW Passat z rokov 2014 a 2015, ktoré Volkswagen dodal na americký trh.

Na škandál už zareagovala Južná Kórea, ktorá tiež nariadila kontrolu emisií modelov VW a Audi s dieselovými motormi.

jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo