2024-02-21 21:52:00
Jeep Avenger EV
Jeep Avenger EV
Zdroj: jh

TEST: Jeep Avenger – prímestský hrdina

Elektromobil je pre väčšinu našej populácie nedostupný. Iné to nebude ani pri modeli Avenger.

Je to síce najmenší Jeep a ponúka aj spaľovaciu verziu, avšak prioritným modelom je ten testovaný – elektrický. Avenger aktuálne kúpite ako elektromobil, prípadne o tretinu lacnejší spaľovací variant. Ten však ponúkne o tretinu menší výkon, len manuálnu prevodovku a cenu, ktorá nie je zvlášť lákavá. Najmä, keď si uvedomíte, že to isté a ešte o trošku viac vie v rámci koncernu ponúknuť hneď niekoľko značiek a za porovnateľnú, ak nie nižšiu cenu.

Jeep Avenger získal ocenenenie Auto roka v Európe. Z môjho pohľadu je to len ďalší dôkaz o plynulej, no celkom rýchlej devalvácii tohto označenia. Nespochybňujem, že Avenger môže byť dobré auto, vlastne s tým po teste súhlasím. Avšak vytrvalé odhodlanie poroty v tejto absurdnej ankete zrušiť aj posledné štipky rešpektu a k tomu si každoročne poctivo nakadiť do tlamy, to chce veľké odhodlanie.

Lebo ani premisa ľudové auto k modelu Avenger nepasuje. Predáva sa totiž od 37-tisíc a pritom patrí do segmentu malých áut, konkrétne B-SUV. Odvezie štyroch, ale vnútri nemá viac miesta ako malý hatchback za polovicu ceny (a to pri súčasných absurdných cenách nových áut). Stojí síce vysoko, ale to sa dá povedať aj o B-SUV hybridizovaných modeloch v cene o 10-tisíc nižšej. Stručne a skrátka, toto nie je auto pre každého.

Má však niekoľko parametrov, ktoré mu dodávajú osobitý šmrnc, i keď zreteľne cítiť, že to nie je americký Jeep, ale že je to koncernový súrodenec. Tým prvým, najzreteľnejším parametrom, ktorý pridáva autu plusy je dizajn. Jeepu sa úspešne podarilo vtlačiť autu vlastnú pečať a to nielen v dizajne exteriéru, ale aj interiéru. I keď má čo-to spoločné so všeobecnou nudnou mainstreamovou ponukou v tomto segmente, má vlastnú tvár, má vlastný podpis a to je žiaduce. Auto nie je krásavcom, ale rozhodne na prvý pohľad viete, že ide o Jeep, elektrický Jeep.

Zdroj: Ján Hargaš

Originálny je tento model aj v kabíne. Žlto lakovaný plast namiesto klasického dizajnu s čiernym, či strieborným mäkkým, či tvrdým finišom je osviežujúci a trochu retro. Ešte dnes si pamätám tetino auto, ktorému tiež do kabíny presvitali komponenty vo farbe karosérie. To preto, lebo to boli komponenty karosérie lakované rovnakou žltou farbou ako exteriér. Áno, mali sme kedysi v rodine žltú Škodovicu 105. Tu však nejde o kovový diel, ktorého ste sa z nejakého dôvodu báli v búrke dotknúť. Tu je to len pekný metalízovaný plastík, ktorý navyše bude žltý, aj keď si kúpite strieborné auto.

S tým súvisí slušná individualizačná ponuka. Avenger má v balíku podobne ako kolega Fiat viacero sviežich farebných prevedení. Škoda len, že testované auto bolo strieborné... a pritom vyzeralo dobre. Aj tak byť vami, skúsim jednu z originálnejších farieb. Malé mestské auto si zaslúži zažiariť.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalším plusom je priestor v kabíne. Nepochybne ide o malé auto. Dĺžka bezmála 4,1 metra hovorí celkom jasne. Ale štvorica sa odvezie a dvojica bude mať rovnaké pohodlie ako v o dve triedy väčšom Jeepe. Sedíte vysoko, vidíte ďaleko a na to, na čo nevidíte, na to máte parkovacie senzory a cúvaciu kamerku s obdivuhodným rozlíšením a schopnosťou vidieť a aj presne ukázať aj za horšej viditeľnosti.

Plusom je nepochybne i komfortne ladený podvozok a tichá jazda bez ohľadu na rýchlosť. Detto pružnosť v meste a v blízkom okolí, rovnako tak dobrý výkon rýchlonabíjania, či solídna ponuka asistenčných systémov vrátane silných LED stretávacích svetiel s automatickým prepínaním diaľkových. Pružnosť pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h je veľmi dobrých 4,82 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to opäť pekných 6,45 sekundy. Slabinou sú len rozbehy zo stoja, respektíve v nízkych rýchlostiach na mokre. Tam sa elektronika snaží hodne, aby zabránila preklzu kolies a tým dosť kazí potenciál okamžitého zrýchlenia. Ak ale nie je problém s adhéziou, je to riadny mestský dráčik.

Zdroj: Ján Hargaš

Finálny bod do výpočtu je motorizácia. Jeep rovno nasadol na novú generáciu pohonných jednotiek a väčšiu kapacitu batérie, ktorá síce ponúkne viac kWh, no nezaberá viac miesta a vraj ani nie je ťažšia. 54 kWh, k tomu 115 kW od elektromotora poháňajúceho prednú nápravu. Príjemné a vhodne dynamické v meste i mimo neho. Maximálny dojazd na jedno nabitie je aj bez veľkého obmedzovania v kombinovanom cykle 400 km podľa WLTP, 300 km podľa mňa. Ak budem teoretizovať a rozhodnem sa zájsť na dlhý výlet po okreskách, na nabitie viem dať aj 350 km. No to si žiada veľmi jemnú nohu a čo najmenšiu záťaž klimatizácie, či vykurovania. V meste je to podobné. Dokázal som jazdiť za 14,5 kWh. Akonáhle sa ochladilo a teplota klesla k nule, spotreba šla hore a v porovnateľnej situácii ukázala 16,7 kWh. Stále to nie je zlé a vyššie uvedený dojazd nie je vzdialený. Ak ale mesto a okresky okoreníte diaľnicou a na okreskách prestanete brzdiť premávku, spotreba ide vyššie. V zimnom počasí to bolo 19,7 kWh v priemere. Nie vyslovene zlé, je to daň za vysokú stavbu, no znamená to, že takto prejdete na plnú baterku cca 250 km. Na diaľnici sa potom dá držať pod 25 kWh a to aj pri jazde cca 130 km/h. Diaľničný dojazd na nabitie je teda 200 km. Akčný rádius je podstatne kratší ako pri naftových autách z nedávnej minulosti, no po Slovensku jazdiť elektromobilom nie je ťažké. Dovolenka je však skôr etapovou záležitosťou.

Zdroj: Ján Hargaš

Určenie tomuto elektromobilu je teda jasné. Druhé auto v rodine na každodenné presuny s domácim nabíjaním, či aspoň dostupnými rýchlejšími nabíjačkami v POI lokalitách. Dlhé trasy nie. Nabíjanie výkonom 100 kW nie je problém, i keď takéto nabíjanie je skôr o krátkom vrchole, než o dlhotrvajúcom efekte. Mne sa na 150 kW nabíjačke podarilo tlačiť max 94 kW a na 100 kW nabíjačke 76 kW. Zamrzelo ma však, že po dosiahnutí 80% kapacity klesol výkon až na 19 kW a to v studenom zimnom počasí. Ak by bol takýto pokles po 90% SoC, povedal by som si, že je to pochopiteľné.

Zdroj: Ján Hargaš

Problém takéto auta v takejto výbave je, že netreba veľa peňazí a máte auto s celkom inými parametrami. Za 44-tisíc už kúpite plnohodnotné elektromobily. Napríklad ID.3 Pro, ba dokonca Teslu Model 3. Ani pri jednom z týchto áut sa nedá povedať, že by boli v niečom horšími. Akurát sedia bližšie k zemi. To im však práve pomáha prekonávať na nabitie dlhšie vzdialenosti.

Na kúpu tohto auta tak musíte mať motiváciu navyše. Napríklad jeho kompaktné rozmery. S SUV s dĺžkou 4,1 metra sa v meste parkuje o kus ľahšie ako s inými väčšími autami a parkovacie miesta nemusia byť také veľké. Nebudem ďalej rozvádzať, že pri ID.3 ten veľkostný rozdiel už nezávaži. Chcete elektrické B-SUV, je tak? V takom prípade dostanete za 44-tisíc pekne nalakované originálne Jeep auto, ktoré v meste slúži výborne. A pri troche strádania ho máte aj za menej.

Zdroj: Ján Hargaš

Segment do ktorého sa Avenger vydal nie je vyslovene overenou pôdou pre Jeep. Napriek tomu má v sebe mix, ktorý mu umožní byť úspešný. Najmä však na západ od našich hraníc, kde dotačné schémy a vyššie zárobky značne pomôžu odslziť očičká a umožnia kúpiť pekné elektrické autíčka. U nás si toto auto kúpi zopár veľmi dobre situovaných zákazníkov ako druhé, či tretie auto, no budú sa dať spočítať na rukách niekoľkých dílerov.

Neznamená to, že vo firemnej flotile by sa takéto auto stratilo. Naopak, pre firmu má všetko čo má mať. Dobrú výbavu, priestrannú kabínu a aj istú odolnosť voči vysokým obrubníkom. Je to auto do mesta a blízkeho okolia. Obrubníky a chyby vozovky sú mu najväčším terénom. Hlavné je, že sa sedí vyššie a pohodlne. Je to dobrý elektromobil a slušné moderné auto. Nezanechá však veľa spomienok. 6 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Jeep Avenger EV
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 115/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/-
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 15,4-15,9
Maximálny výkon nabíjania DC/AC (kW): 100/11
Dojazd na jedno plné nabitie max (km): 390-579
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4084/1776/1528
Rázvor náprav (mm): 2562
Objem batožinového priestoru vzadu/vpredu (l): 350/-
Kapacita batérie brutto/netto 54/51
Pohotovostná hmotnosť (s výbavou) (kg): 1536
Užitočná hmotnosť (kg): 489
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg) -
Rozmer pneumatík min.: 215/60  R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 37 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku