FOTO: Hyundai Ioniq 5 N je tu. Brutálny výkon na rovinke i v zákrutách
Hyundai dnes na festivale rýchlosti v anglickom Goodwoode predstavil svoju dlhoočakávanú novinku.
Hyundai Ioniq 5 N je tu. Brutálny výkon na rovinke i v zákrutách
IONIQ 5 N kombinuje elektrifikovanú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) štandardného modelu s technológiami N pochádzajúcimi z motoristického športu a využíva odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs (ako napríklad štúdie RM20e, RN22e a N Vision 74).
Ioniq 5 N má spĺňať tri výkonnostné piliere, ktoré patria k modelom N – Špecialista na zákruty, Schopnosti na pretekárskom okruhu a Športové vozidlo na každý deň. V prvom rade však má dokázať, že elektrické auto môže nadchnúť širokú skupinu fanúšikov rovnako ako auto spaľovacie. Hyundai N ako líder technoogického pokroku chce aj týmto autom posunúť latku ešte ďalej a v budúcnosti chce športovú zábavu ponúkať bez ohľadu na pohon, ktorým auto disponuje – či spaľovanie, či elektrina, či vodík.
Pevnejšia kostra, lepšie zákruty
Schopnosti modelu IONIQ 5 N ako Špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia, ktorý dáva vodičom väčšiu dôveru.
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC, víťazom majstrovstiev sveta v rely. Táto inteligentná softvérová funkcia je v modeli IONIQ 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift vraj umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu.
N Torque Distribution má poskytnúť plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
21-tisíc otáčok
Výkonný elektromobil ťaží z niekoľkých technických vylepšení. Jeho elektromotory dosahujú až
Schopnosti na pretekárskom okruhu podporuje niekoľko exkluzívnych funkcií. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart, čo umožňuje vodičom vyraziť s ich vozidlom ako s profesionálnym pretekárskym automobilom. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo. IONIQ 5 N môže pochváliť vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia.
To znamená vylepšený systém riadenia teploty batérie so zväčšenou chladiacou plochou, s lepším chladičom motorového oleja a s chladičom batérie. Nezávislé chladiče batérie a motora zvyšujú odolnosť modelu IONIQ 5 N voči zníženiu výkonu pred a počas ostrej jazdy na trati.
Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie
na viac kôl.
Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. N Race uplatňuje prístup odvodený od motoristického športu na maximalizáciu zdrojov pre čo najrýchlejšie časy. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne na pár stlačení tlačidla.
S N Race majú vodiči strategickú možnosť zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie. To pomôže vodičom presne riadiť spotrebu energie a vytvoriť ideálne výkonnostné okno pre dosiahnutie ich cieľov jazdeckého výkonu.
Posilnené brzdy, upravená regenerácia
IONIQ 5 N sa môže pochváliť N upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.
Inžinieri Hyundai N vytvorili systém N Brake Regen pre riešenie vysokých nárokov na brzdenie
na okruhu Nürburgring Nordschleife. Ide o N špecifický systém vyvinutý pre model IONIQ 5 N. Ponúka brzdnú silu na úrovni až 0,6 G, čo predstavuje popredné číslo v odvetví. Využíva samotný systém N Brake Regen a zostáva zapnutý aj pri aktivácii ABS s najvyšším účinkom na úrovni 0,2 G. Riziko vädnutia bŕzd v dôsledku hmotnosti elektromobilu sa podarilo obmedziť maximalizáciou rekuperačného brzdného výkonu, čo vedie k nižšiemu brzdnému výkonu mechanických bŕzd.
Plynulý prechod medzi N Brake Regen a hydraulickými brzdami vodič ani nepostrehne. Brzdenie ľavou nohou navyše umožňuje, aby pri jazde na trati fungoval súčasne brzdový a plynový pedál.
Aby elektromobil povedal, čo sa deje
Ako športové vozidlo na každý deň ponúka model IONIQ 5 N systémy N e-shift a N Active Sound +. Systém N e-shift poskytuje pocit kontroly nad nárastom výkonu a pocitom radenia, zatiaľ čo N Active Sound + poskytuje nielen futuristický zvuk elektromobilu, ale aj zvuky motora a výfuku podobné vozidlu
so spaľovacím motorom. Spoločne zvyšujú zábavu a radosť z jazdy simuláciou pocitu z ostrého radenia a zvuku vozidla so spaľovacím motorom.
Mnoho milovníkov výkonu otvorene hovorilo o nedostatku spätnej väzby za volantom mnohých elektromobilov. Preto inžinieri Hyundai N vyvinuli funkcie N e-shift a N Active Sound +, ktoré vodičovi poskytujú lepšiu spätnú väzbu a tým aj presnejšie ovládanie dynamiky jazdy modelu IONIQ 5 N. Jedinečný dôraz na presné ovládanie výkonu odlišuje od predošlých modelov prístup N k zvuku elektromobilov.
Rovnako ako štandardný model IONIQ 5, aj jeho verzia N dostala systém Vehicle-to-Load (V2L), ktorý umožňuje vodičovi využiť energiu uloženú vo vysokonapäťovej batérii elektromobilu na nabíjanie zariadení, ako sú e-biky, elektrické spotrebiče potrebné pri kempovaní, alebo domáce spotrebiče, a to aj v momente, keď je vozidlo vypnuté.
Dizajn
Model N sa od štandardného vozidla IONIQ 5 odlišuje aj zmenou proporcií. Celkovo je o 20 mm nižší, s blatníkmi rozšírenými o 50 mm, aby sa do neho zmestili širšie pneumatiky, a vďaka výraznejšiemu difúzoru aj o 80 mm dlhší.
Vpredu sa nachádza graficky spracovaná predná maska N Mask s funkčnou sieťovinou spolu
so vzduchovou clonou a vzduchovými klapkami pre extra chladenie. Cez spodnú časť nárazníka
sa tiahne spojler, ktorý zdôrazňuje nízky postoj vozidla a vyjadruje jeho výkonnostné ambície.
Na elektromobile upúta aj špeciálny N prvok v podobe oranžovej linky Luminous Orange v spodnej čiernej časti predného nárazníka. Pokračuje pozdĺž bočných prahov a dodáva modelu IONIQ 5 N vzhľad vozidla pripraveného na pretekársku dráhu.
Tento dojem ešte umocňujú kované 21-palcové hliníkové disky kolies s pneumatikami Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R21 a vysokou priľnavosťou pre lepšiu jazdu, ovládateľnosť a lepšiu priľnavosť na trati.
Výrazný zadný N krídlový spojler spolu s oranžovým zadným difúzorom a výstupom vzduchu pomáhajú regulovať prúdenie vzduchu na podporu optimálneho aerodynamického výkonu, čím podčiarkujú vysokovýkonné schopnosti modelu IONIQ 5 N a prispievajú k jeho agresívnemu štýlu. V spojleri modelu N sa nachádza zabudované trojuholníkové brzdové svetlo HMSL. Pod zadným výklopným vekom batožinového priestoru dominuje exkluzívny čierny kryt nárazníka N s grafickým motívom šachovnice. Nechýba ani stierač zadného okna.
Interiér modelu IONIQ 5 N úhľadne vyjadruje príslušnosť k rodine N použitím prvkov značky N, vrátane volantu, sedadiel, prahov dverí, kovových pedálov a mnohých iných, pričom prešiel úpravami pre jazdu na trati.
Technické údaje |
IONIQ 5 N |
|
Výkon motora |
Vpredu |
166 kW (226 k) |
Vzadu |
282 kW (383 k) |
|
Celkový výkon |
448 kW (609 k) |
|
Výkon s funkciou Boost |
478 kW (650 k) Vpredu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k) |
|
Batéria |
Kapacita |
84 kWh |
Nabíjanie |
Rýchlosť nabíjania |
350 kW |
Čas nabíjania |
z 10 % na 80 % za 18 minút |
|
Rozmery |
Dĺžka |
4 715 mm |
Šírka |
1 940 mm |
|
Výška |
1 585 mm |
|
Rázvor kolies |
3 000 mm |
|
Pneumatiky |
Pirelli P-Zero 275/35 R21 |
|
Brzdový systém |
Vpredu |
4-piestikové strmene, 400 mm kotúče |
Vzadu |
1-piestikové strmene, 360 mm kotúče |
|
Rekuperačné brzdenie |
Spomalenie |
0,6 G ( 0,2 G počas aktivácie ABS) |
0 – 100 km/h |
3,4 s (Boost) |
|
Najvyššia rýchlosť |
260 km/h |
|
Dojazd |
Bude oznámený pri uvedení na trh |
|
Farby karosérie |
matná modrá Performance Blue Matte, modrá Performance Blue, čierna Abyss Black Pearl, sivá Cyber Grey Metallic, matná sivá Ecotronic Grey Matte, sivá Ecotronic Grey, biela matná Atlas White Matte, biela Atlas White, matná zlatá Gravity Gold Matte a oranžová Soultronic Orange Pearl |
|
Farba interiéru |
Čierna s modrými doplnkami Performance Blue |
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai
Komentáre k článku