2024-01-20 21:35:00
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h
Zdroj: jh

TEST: Lexus UX 250h – úsporný pokladík medzi prémiovými crossovermi

Lexus UX 250h bol donedávna najmenším Lexusom medzi SUV a crossovermi. Teraz je už len najmenší crossover.

Lebo pozíciu najmenšieho SUV mu vyfúkol kolega postavený na základoch modelu Yaris Cross. Volá sa LBX a je to skvelé, lebo je to ďalší názov, ktorý si môžeme nepamätať.

Teraz sme tu ale pre UX 250h. Predsa odbočím ešte raz. UX môžete kúpiť aj ako čistý elektromobil, ktorý tento rok dostane úplne novú baterku a to mu dojazd z cca 315 km zvýši na konkurencieschopných 450 km. No a ešte je tu aj UX 200 bez H, ale za to s atmosférickým dvojlitrovým motorom a potešujúco vysokým výkonom 171 koní. Tento motor má v ponuke len predný náhon a len automatickú CVT prevodovku. Ale môže to byť zaujímavé, koniec-koncov kto vám z tohto objemu dodá taký výkon bez turba? Dnes už ani Honda, či Mazda nie. Motor má priame vstrekovanie a vysoký kompresný pomer 13:0. A v základnej výbave je v akcii za výborných 29-tisíc. Hybridy v akcii nie sú, respektíve sú - avšak iba s pohonom prednej nápravy. To by ale vadiť veľmi nemalo.

Kľúčovým je v ponuke práve UX 250h. Ten dostanete s pohonom všetkých kolies. Práve takúto verziu som mal v teste, no poviem celkom úprimne – je super, že v cenníku je, no vzhľadom na parametre auta je UX s predným náhonom úplne postačujúce. Väčší kufor je hlavný argument a samozrejme nižšia cena. Hybrid vo výbave Comfort FWD začína na 40 900 eur. Biznis výbava je pri FWD za 45 100 eur. Za AWD si priplatíte 2000 eur. Nie je to veľa, navyše pri jazde sa vám ani spotreba nezvýši – AWD systém funguje prostredníctvom vektoringu so zadným samostatným elektromotorom. Benefit väčšieho batožinového priestoru je pár desiatok litrov no predsa tu je: 320 vs 283 litrov pri meraní po kryt (438 vs 401 pri meraní po strechu). UX 250h kúpite v rovnakej akcii (dopredaj MY23) od 34 900 eur.

Lexus UX 250h vie slúžiť ako rodinné auto, no nie je to jeho primárne určenie. Rodinným autom dokáže byť prakticky čokoľvek, pokiaľ to má štyri kolesá, plechy, motor a prevodovku a aspoň zadnú lavicu. Pri AWD verzii je už ale batožinový priestor skôr nerodinný. No táto diskusia aj tak nemá zmysel, pretože tak-či-onak je UX 250h určený skôr pre nežnejšie pokolenie, či ako spoločné auto pre dvojicu, či menšiu rodinku.

Zdroj: jh

Auto pritom nie je z malých, vonkajšie rozmery ho radia do bezpečných vôd segmentu prémiovej nižšej strednej triedy. S dĺžkou takmer 4,5 metra stojí napríklad proti BMW X2, Audi Q2, no nepochybne aj proti neprémiovým značkám ako Peugeot a 3008, či Seat Ateca, ba Renault Arkana a ďalší. UX by si pokojne mohlo nárokovať označenie kompaktné prémiové SUV Coupe. Vzhľadom na svoje vonkajšie a vnútorné parametre to sedí. Plynulejšie sa zvažujúca úroveň strechy vzadu, dlhší nos, to všetko sedí. Auto má menej miesta na zadných sedadlách a „sám za seba“ si vodič s dĺžkou 192 cm sadne jedine s kolenami zarazenými do sedadla pred sebou a s hlavou opretou o strop. Vzadu je tak limitom pre pohodlné sedenie výška cca 180 cm. Dá sa viac, no skôr na krátko. Deti v autosedačkách však sedia pohodlne a vodič so spolujazdcom sa nemusia veľmi obmedzovať.

Auto v minulosti nemalo priameho súkmeňovca u Toyoty a bolo niekde medzi CH-R a RAV4, no dnes sa celkom dobre zrkadlí v Corolle Cross. Aj keď stoja na rovnakej platforme a majú podobné rozmery, Corolla Cross je z dvojice tou praktickejšou. UX sa sústredí skôr na spomínanú ťažko opísateľnú prémiovosť.

Zdroj: jh

Stále totiž ide o auto s priečne uloženým motorom s prioritne poháňanou prednou nápravou a rajdom len o málo lepším ako kamión. Lexus sa s priemerom otáčania príliš nechváli a je ťažké sa k nemu dostať, no obvykle nič nehovoriace čísla sa dajú vyjadriť aj takto – 4,5 metrové UX parkuje zhruba tak ako 4,8 metra dlhé kombi. S oboma si treba dať takmer rovnako veľa priestoru. V prípade UX preto, lebo má medzi kolesami veľkú strojovňu. Aj to je jeden z dôvodov prečo je UX maximálne na 18-palcových kolesách. Druhým je úspornosť, no na ňu paradoxne dnes všetci kašlú. Veľké disky sú skrátka in a Lexus UX preto až tak "in" nie je. Alebo? 

UX 250h má svetlú výšku porovnateľnú s hatchbackmi nižšej strednej spred desiatich rokov. Poľnú cestu teda zvláda, no pätnásť-dvadsať centimetrová trávička v strednom páse už celkom zreteľne šuchoce. S AWD to ale veľa neznamená, len to, že keby sa v tej tráve skrýval kamienok, asi by to mohol byť problémok.

Zdroj: jh

Zadný motor má výkon 5,3 kW, čo v dnešnej dobe znie skôr ako maximálny výkon wallboxu, no nie je to tak. Pohon zadných kolies i napriek menšiemu výkonu a krútiacemu momentu pomôže nielen v bahne, ale aj v zákrute. Auto má tendenciu kľaknúť do zákruty a z pokľaku sledovať súboj medzi snahou zadného motora a obmedzovačmi šmyku a výkonu.

Mäkší podvozok je vyvážený zadným multilinkom, ktorý však nie je výrazne istejší ako najlepšie vlečky na trhu pri priečnych nerovnostiach. Nie je zlý, to si nemyslite, no väčšina vodičov rozdiel nespozná. Zreteľnejší je rozdiel pri uvážení spomínanej hladkejšej jazdy i pre posádku vzadu v kombinácii s vyššou stabilitou pri vyšších rýchlostiach a ostrejších prejazdoch.

Zdroj: jh

Auto skrátka nie je tak vysoké, aby museli inžinieri príliš špekulovať nad vyladením. Má všetko čo má mať, jazdí pekne, stabilita je slušná. Nevytŕča, ale ani smerom dolu.

Posed za volantom je pre vyššieho vodiča trošku iný ako pri vzpriamenejších autách, či naopak klasických nízkych vozidlách. Pozícia nie je tak vzpriamená ako v SUV, no predsa sedíte vyššie. Podobne sa sedí napríklad v Subaru XV - respektíve Crosstrek po novom. Obe autá sa chvália nižším ťažiskom, no UX je z dvojice dynamickejšie a zároveň úspornejšie.

Zdroj: jh

Po zošliapnutí plynového pedálu na podlahu sa rozozvučí benzínový motor, ktorý sa už po facelifte nesnaží skrývať za reprodukovanú motorovú hudbu a radiaci efekt. Keď vodič chce všetko, dostane to. Otáčky sú rovnobežné, prevodový pomer sa mení, elektromotor pomáha. Zo 60 na 100 km/h UX zrýchli za 5,78 sekundy, z 80 na 120 km/h za 7,38 sekundy. Oba sú to dobré, nadpriemerné časy. Žiadna veľká sláva, ale presne to, čo potrebuje aj mierne dynamickejšie jazdiaci vodič na predbiehanie. Zároveň je fajn, že odplata v podobe navýšenia spotreby vôbec nie je výrazná a porovnať sa dá azda len so staršími naftovými agregátmi, ktoré k vyššej dynamike tiež boli benevolentné. Priemerná spotreba sa zastavila na úrovni 5,9 l/100 km. Spotreba zahŕňa mix kilometrov v pomere 40% diaľnic, 40% okresiek a 20% jázd v meste s tým, že na okreskách som jazdil dynamicky a na diaľnici bola cieľovou rýchlosťou úroveň tachometrových 140. Niekedy bolo viac, niekedy menej, podľa premávky. Spotreba na diaľnici sa dá veľmi dobre sledovať a pri rozumnejšom jazdení ani nemusí ísť nad 7 litrov. Pri vyššie uvedenom štýle je to cca 8 litrov. V meste auto vie jazdiť pod 5 litrov benzínu.

Zdroj: jh

Keď sa na UX pozerám pred a po facelifte, nové auto mi príde lepšie. Staršie to hralo viac na športovosť a pritom celkom zbytočne. Toto je silné, s kompaktnými rozmermi, veľmi si neublíži ani v ľahkom teréne, na ceste sa správa predvídateľne a uprednostňuje komfort pred športovou jazdou, no iba toľko, aby si s ním jazdu vedel užiť aj dynamickejší vodič. Podvozok je tichý, no motor počuť tak a možno len o trošku menej ako v Toyotách. Obe značky zvuk motora stále považujú za dôležitú informáciu pre vodiča, preto ich príliš nepotláčajú.

Nový displej s novým infotainmentom je mi už známy z väčších áut. Patrí k stropu v aktuálnej ponuke automobiliek. Grafikou, informáciami i funkčnosťou. Chýba mi tu koliesko, všetko treba ovládať cez displej. Konektivita je tiež na úrovni, všetko funguje ako má. Asistentov kopa, žiaden extra neprekvapil ani nerozčúlil. Dobré sú svetlá, disponujú aj matrix funkciou, no z nejakého dôvodu sa im počas testu nechcelo vypínať pod pouličným osvetlením. Automatický režim sa však dá jednoducho vypnúť a jednoducho sa dá vypnúť aj kontrola jazdy v pruhoch – všetko má svoje tlačidlá na volante, či pod volantom. Intuitívne je i ovládanie vzduchotechniky na paneli pod displejom. Skrátka japonský zmysel pre detail v kombinácii s japonskou racionalitou je tým, čo z tohto auta robia veľmi príjemného spoločníka. UX je dizajnovo špecifickým autom, no ak mu to odpustíte, či naopak vás to teší, bude vám dobre slúžiť. Sympaťák. 8 z 10 bodov.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: Lexus UX 250h AWD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Výkon (kW/ot.):  112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400 - 5200
Prevodovka: automatická e-CVT
Elektromotor výkon vpredu (kW):  80
Elektromotor výkon vzadu (kW):  5,3
Maximálny systémový výkon (kW) 135
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba kombnovaná (l/100 km): 5,8-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4495/1840/1540
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu (l): 283/401 (AWD)
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1540-1680
Užitočná hmotnosť (kg): 610
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu UX 200 (Comfort 2WD): 29 900 €
Základná cenníková cena 250 h (Business AWD) 47 100 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku