2024-01-31 10:30:00
Toyota Corolla Cross 1.8
Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid
Zdroj: jh

TEST: Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid – konečne s novým motorom a s lákavejšou cenou

Toyota Corolla Cross vstúpila na náš trh minulý rok. Prišla však s najsilnejším motorom.

V druhej polovici roka ju doplnil v cenníku lacnejší variant. Teraz sa na stránkach objavujú prvé skladovky a prišlo auto aj na test. Kompletne prepracovaný motor s objemom 1,8 litra ponúkne výrazne viac výkonu. Navyše je osadený do hybridnej sústavy piatej generácie. To zabezpečuje, že napriek markantnému zvýšeniu výkonu auto nepapá viac.

Stratégia Toyoty pri uvádzaní auta bola jednoznačná. Kto ten model chce, bude ochotný zaplatiť viac. Dostane silné kompaktné auto s pohonom prednej, či oboch náprav, dostane množstvo výbavy a dostane vozidlo, ktoré si trh už dlho žiadal, no nebolo tu. Teraz prišiel čas na tých, ktorým sa pri cenovkách cez 40-tisíc eur zatočila hlava. Nie. Tento hybrid kúpite výrazne lacnejšie. Nie je to výpredaj, ale ceny štartujú na prijateľnej úrovni 31 590 eur za výbavu Comfort. Pre tento hybrid je druhá výbava zároveň najvyššia – Style je za 33 790 eur. Už Comfort výbava je natoľko bohatá, že až na pár drobností modernému motoristovi nič chýbať nebude. S paketom Business za 1500 eur určite nie. Za ďalších 900 eur máte aj túto peknú rubínovú metalízu. K tomu pekné základné 17-palcové disky a možnosť zvoliť si zaujímavú sivú farebnú kombináciu v interiéri podobne ako malo testované auto. Finálna cena z cenníka tak môže byť 33 990 eur. Testovaný automobil bol vo výbave Style. S balíkom Tech a rovnakou metalízou by stál stále slušných 35 890 eur. Samozrejme, iba FWD. AWD je len pre silnejší motor.

Zdroj: jh

Zimné testy bývajú špecifické. Najmä v prípade takých nízkych teplôt aké opanovali našu krajinu v priebehu pár týždňov na prelome rokov. Spotreby áut boli podozrivo vysoké, no to sa o Corolle Cross nedá povedať. V dobe testu už teploty v noci za západe neklesali hlbšie pod -5 stupňov, no aj tak to pre väčšinu motorov býva celkom záťaž, najmä ak auto využívate na kratšie trasy. Corolla si s tým poradila a aj keď spotreba stúpla, stále bola vynikajúca. Skrátka preto, lebo systém je už nastavený tak, aby sa motor po štarte čo najrýchlejšie zohrial. Na prvých metroch motor bzučí bez súvislosti s pohybom vozidla. O ten sa stará elektromotor a spaľovač pri svojom zahrievaní funguje ako generátor. Až keď sa trochu zohreje a premaže, až potom začnú otáčky stúpať a klesať a začne sa aj vypínať. Všetko to prebieha takmer neciteľne, obzvlášť vypínanie a opätovné spúšťanie motora sú výborne utlmené. Samozrejme, ak začnete pri studenom štarte hneď dupať po plyne ako kôň po dostihovej dráhe, motor bude počúvať a vyhrievaciu sekvenciu preruší a začne pracovať naplno. Síce počúva vola a nie vodiča, ale čo s tým on už zmôže.

Priemerná spotreba počas testu v kombinovanom cykle 40% okresky, 40% diaľnice a 20% mestské presuny zostala pod šiestimi litrami na úrovni 5,8 l/100 km. A to s vodičom, ktorý rád využíva potenciál motora a niekedy sa pristihne pri predbiehaní, ktoré nerobí z potreby, ale len preto, lebo sa nudí. Ale je to hriech, keď sa všetci ťahajú v kolóne ako sopeľ po zábradlí a v protismere široko-ďaleko-nikoho? Netvrdím, že to má robiť každý, ale táto odovzdanosť jazdy za spomaľovačom mi skrátka neštimuje.

Zdroj: jh

Aj tak je to skvelá správa – že sa to s týmto základným motorom dá. Lebo aj základný motor v Corolle Cross má ďaleko od základných motorov väčšiny konkurencie. Musím priznať, že ma nový hybrid potešil a naplnil očakávania. 140 koní v porovnaní so 118-timi, to je celkom poznať. Navyše je tento výkon umiestnený v hybridnom systéme, ktorý reaguje na myšlienky vodiča, teda v momente keď tú myšlienku prenesiete do činnosti chodidla, už aj to auto počúva a ide. Dynamika je autentická, okamžitá, priam elektrická. A platí to aj pri tomto slabšom hybride. Keď som doň ale nasadal, myslel som si, že mám dvojliter. Úprimne, do Toyoty som si prišiel po Corollu, to Cross mi z kalendára akosi vypadlo. Ani mi nenapadlo, že by v tomto aute bol ten istý motor ako v Corolle bez Cross. A tak som mu šliapal po krku a vravel som si, že kolega má asi pravdu, keď tvrdí, že tá Corolla Cross nie je nič moc. Ja som mal po prvom teste celkom iný dojem, ale tak to asi musí byť. Aj z presvedčenia, že mám "iba" vylepšenú verziu Dynamic Force a AWD, som na T-čkovej križovatke vošiel na hlavnú ako majster sveta s autom 4x4. A ona tá Corolla šla. Až pohľad na fotky podvozku, až vtedy mi trklo. Veď to auto má vzadu vlečku. Dobrú, ale vlečku s torznou tyčou a žiaden diferák s elektromotorom. Čo-to? Našťastie sa všetko toto spoznávanie udialo v priebehu prvých hodín za volantom, no aj tak musím uznať, že ako obutie, tak podvozok tohto vyššieho vozidla odvádzajú solídnu prácu napriek tomu, že vzadu nie je elektro-doping. Ani na priečnych nerovnostiach to neodskakuje nejako závažne a väčšina motoristov rozdiel pri bežnom jazdení ani nespozná. Omnoho hodnotnejšie pre nich bude to, že podvozok je dobre odhlučnený a ladený do komfortu.

Zdroj: jh

Je to skrátka slušne nastavená Toyota, ktorá v porovnaní priemerom tejto triedy dokáže príjemnými jazdnými vlastnosťami zaujať široké publikum. Zvládne i prudšie zaobchádzanie, na volante je veľmi fajn, ale nie je to to, prečo vznikla. Podstatné je, že sa na ňu dá spoľahnúť.

Spoľahnuť sa na ňu dá aj pri pružných zrýchleniach. Auto veľmi dobre zvláda pretáčanie kolies pri prudšej akcelerácii na vlhkej vozovke pri nízkych rýchlostiach, neobmedzuje výkon až tak, aby ste v polke manévru takmer úplne zastali – ak sa pravda nenachádzate na lade. Aj to ide na vrub novému systému, práca s plynom je veľmi presná. Pri vyšších rýchlostiach sa ukazuje navýšenie výkonu, ktoré z tejto verzie robí plne postačujúci hybrid, ktorý je výrazne dynamickejší, než napríklad C-HR s daným starším motorom. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,73 sekundy, z 80 na 120 km/h za 7,63 sekundy. V oboch prípadoch časy, ktoré podliezajú tzv. dobrý priemer, teda autá s ktorými nie je ťažké predbiehať. Benefitom je najmä okamžitá reakcia na stlačenie plynu. Stane sa, že spaľovací motor nie je ani spustený, no kým sa spustí – a to sa deje veľmi rýchlo, auto už akceleruje vďaka elektromotoru.

Zdroj: jh

Toyota Corolla Cross je priestorovou ponukou nadstavbou nad Corollu hatchback. Nie je taká dlhá ako Corola Sportstourer, no vynahrádza si to výškou. Vďaka tomu sa 192 cm vysoký vodič dokáže odviezť „sám za sebou“ (sedadlo vodiča nastavené na túto výšku). Platí to ale len v prípade, ak má operadlo nastavené vzpriamenejšie. Ak väčšmi leží, mal by si v prospech väčších pasažierov za sebou radšej kúpiť niečo väčšie. Ak ale sedí pohodlne vzpriamene s oboma rukami na volante, člen posádky si zaňho sadne aj s rovnakou výškou, no musí sedieť obkročmo, respektíve si zaboriť kolená do sedadla. Nie je to akoby ste stehnami chceli vymačkať z vodičového operadla život, ale táto poloha je pohodlnejšia. Nad hlavou takto vysoký spolujazdec vzadu má veľmi malú rezervu, hlavou sa však o strop neopiera. Slabinou využívania Corolly Cross ako rodinného auta je tak práve výška členov posádky a s tým súvisiaci výrez zadných dverí. Je to priemer, nič extra, dlhonohý a bruchatejší si vzad budú sadať o kúštik ťažšie ako do RAVky. Narozdiel od C-HR ale aj nižší budú vidieť von z auta a kabína práve vďaka úrovni okien pôsobí vzdušnejšie.

Verzia s pohonom prednej nápravy ponúkne pekných 425 litrov objemu v kufri, no verzia s motorom 1.8 Hybrid dokonca 473 litrov, takže aj napriek vyššie uvedenej zmienke o menších vnútorných rozmeroch pre nadpriemerne vysokých a širokých, stále platí, že Corolla Cross je veľmi dobrým úsporným a jazdne zaujímavým i adekvátne priestranným autom pre menšiu rodinku s deťmi. A čo sa neodvezie v kufri, môže ísť na streche.

Zdroj: jh

Corolla Cross má už v základnej výbave slušne svietiace LED svetlá s parabolami a s LED hmlovkami. Nie je to zázrak, ale silné LEDky vyriešia mnohé a spresnenie emitovaného lúča parabolou ich väčšmi odlišuje od obyčajných halogénov. Až vyššie výbavy Style a Executive ponúknu nadpriemerné predné svetlomety, avšak bohužiaľ bez matrix funkcie. Pozitívom výbav je, že už v základe máte ako digitálny prístrojový štít s plnou uhlopriečkou, tak displej infotainmentu a aj drvivú väčšinu asistenčných systémov Toyota T-Mate. Tam sa nachádza napríklad adaptívny tempomat, asistent rozjazdu do kopca, asistent prejazdu križovatkou, asistent udržiavania v pruhoch, sledovania značiek, núdzového brzdenia a to všetko s dôvetkom aktualizácie na diaľku bez nutnosti návštevy servisu. Mňa z asistentov najviac potešil ten strážiaci jazdu v jazdných pruhoch, počas testu som sa s ním nedostal ani raz do konfliktu a obaja sme mohli spokojne fungovať. To je dnes stále veľmi raritné, pritom veľmi žiaduce.

Zdroj: jh

Toyota Corolla Cross je pre tých, ktorí hľadajú úsporné kompaktné SUV naozaj dobrou voľbou. Obzvlášť táto verzia. Ponúkne výbornú spotrebu, pričom nie je na úkor reálnej žiaducej dynamiky a zároveň ju môžete kúpiť za výrazne lepších podmienok ako dvojliter. Ak teda neplánujete s crossoverom trhať asfalt a uspokojíte sa s jednoduchším zadkom, toto bude dobrá voľba. Reálne ma na tomto aute štvú len dve veci. Prvá bola odstránená použitím sýtej červenej farby v kombinácii so sivým interiérom – vyzerá to skrátka zaujímavejšie, má to šmrnc. Tá druhá vec odstránená nebola – akési dizajnové nedostatky, ktorými moderné Toyoty trpia. Tie autá starnú akosi rýchlejšie a niekedy sa vyslovene dostatočne nesnažia. Za všetko spomeniem výrazne trčiaci výfuk aj s tlmičom, ktorý vidí prakticky každý kto sa k autu priblíži zozadu. Toto by mohlo byť skryté lepšie. Aj tak ale 7 z 10.

Zdroj: jh

 

 

Technické údaje

Model: Toyota Corolla Cross Hybrid FWD Style
Motor:

1,8 hybrid

Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 72/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 142/3600
Celkový výkon sústavy (kW) 103
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,0
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 4,9-5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1825/1620
Rázvor náprav (mm): 2640
Svetlá výška (mm): 160
Objem batožinového priestoru (l): 473
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1405-1480
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 750
   
Základná cenníková cena modelu  31 590 €
Základná cenníková cena modelu (Zen) 30 190 €
Cena modelu Hybrid + výbava Style 33 790 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku