2024-02-07 11:41:00
Jeep Gladiator V6
Jeep Gladiator V6
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Jeep Gladiator V6 - Zatlačte slzu, hľadajte skladovky

Niektoré autá sú vynikajúce svojou podstatou a niektoré majú plno zlých vlastnosti, ale vyvažujú ich tie, ktoré sú prudko pozitívne.

Jeep Gladiator je ale niečo úplne iné. Je to auto, ktoré je vynikajúce a má len zopár chýb, ktoré ale extrémne prehlušuje charizma a štýl samotný. Pre mňa je jedným z najlepších pick-upov, aj keď merateľnými veličinami nemusí byť ani len blízko vrcholu.

Čo je vlastne Jeep Gladiator? Je to terénne auto. To je každému jasné už pri pohľade. Je to vlastne akási pick-up verzia Jeepu Wrangler. Predná časť je takmer totožná, či, presnejšie, úplne rovnaká. Maska chladiča so siedmimi vertikálnymi líniami už oddávna patrí ku charakteru automobilky. Takisto aj okrúhle svetla a vystúpené blatníky. Verzia Overland ich má nalakované, ale to je vlastne asi jedno. To nerobí auto lepším ani horším. Lepším ho robí možno predný nárazník, na ktorý si môžete sadnúť, ak na niekoho čakáte, prípadne ste na aute na letnej párty. V zime sa tu celkom pekne usadzuje sneh.

Gladiator má s Wranglerom vlastne všetko spoločné, vrátane dverí, a to aj tých zadných so zrezaním. Pripomienka kratšieho rázvoru ale nie je podporená kolesami. Kolesá sú extrémne ďaleko vzadu a aj keď to nevyzerá, práve toto je najdlhší pick-up z tých, ktoré sú štandardne dostupné v Európe. Na dĺžku meria až 5,6 m, čo je oproti a Amaroku a Rangeru s 5,3 metrami naozaj šialený nárast.

Zdroj: Jozef Murárik

Toto auto by malo byť praktické, veď ma ložnú plochu s rozmerom 1 531 krát 1 442 milimetrov. Paletu ale nenaložíte, aj keď ma veko celkom slušnú nosnosť. Je to z dôvodu, že medzi blatníky nevojde, je tam iba 1 137 milimetrov. Môžete ju dať iba pozdĺžne. Ale načo by ste to robili? Toto auto si nekupujete kvôli práci, toto auto si kupujete kvôli tomu, že je úžasne Cool a má charizmu akú nemal ani Jean Paul Belmondo. Toto auto vlastne nechce byť lámačom sŕdc, chce byť Chuckom Norrisom, ktorý rozdáva päste a je legendou. Je to Jackie Chan, ale s trochu sedláckym nádychom. S tým sedláckym nádychom, ktorý každý vo svojom živote potrebuje a chce. S nádychom, ktorý hovorí o tom, že aj napriek pracovnému vozidlu človek ešte vnútorne nezomrel. Dokáže žiť, nie iba prežívať.

Dobre ale naspäť k autu. V interiéri je miesta akurát, pričom Gladiator predvádza jednu tajnú zbraň, ktorú určite nemá žiadny konkurent. Ak otvoríte zadné dvere a potiahnete lanko na operadle, tak vyskočí Chuck Norris a odstráni tú papuču od mestských policajtov! Nie úplne. Odklopíte zadné sedadlo, za ktorým je ešte 50 litrov batožinového priestoru a niečo sa dá umiestniť aj pod sedačku po vyklopení sedáku. Batožinový priestor v pick-upe? To je naozaj nevídaná vec!

Zdroj: Jozef Murárik

A pokračujeme so šialenosťami ďalej. Pretože je priestor síce nie šialenosť, ale šialenosť je rozhodne možnosť rozobrať si auto podľa potreby. Na 4 zámkoch drží strešný diel nad vodičom, rovnako upevnení má aj strešný diel nad spolujazdcom. Dokážete dať aj dole celú zadnú časť strechy aj so zadným oknom, predné okno preklopiť a dvere držia každé na jednej skrutke torx. Torx 90, aby ste nemuseli hľadať. Je to síce napísané na pánte samotnom, ale niekedy sa ľahšie hľadá na internete. Z tohto auta dokážete spraviť plážovú bugynu a to je jeho najväčší párty trik, ktorý odovzdáva. Vlastne okrem spotreby. A ešte treba uznať, že gumový kryt zadnej časti nákladného priestoru je prekvapivo omnoho vodotesnejší ako akákoľvek roleta od konkurencie.

Predná časť interiéru nie je žiadna slávna. Prístrojová doska je krátka, okno malé, ale nevadí. Gladiator dáva pocit, že vydrží večne a že sa mu nikdy nič nemôže stať, že nemá žiadne slabiny v spracovaní. Áno, materiály sú obyčajné, ale ľahko sa čistia. Informačno-zábavný systém je klasika z amerických áut, ktorú vidno aj v obrovských pick-upoch RAM, ale je prudko použiteľný. Čo je slabina tohto auta? Vlastne nič. Ovláda sa ľahšie ako vyzerá, volant je síce veľký, ale dobre padne do ruky a všetko je prehľadné a absolútne bezproblémové.

Možno by som mohol kritizovať troška dlhší podvozok, ale to je záležitosťou terénnych prejazdov a tuhých náprav. Nie, smrteľné trasenie toto auto už nepodporuje. To boli predchádzajúce generácie Wrangleru s extrémne veľkými kolesami. Pre tých, čo si chcú hľadať na YouTube, tak zadajte heslo Death Wobble. Až je prekvapením, že auto, ktoré má takto tuhé nastavenie odvezie tak málo. Áno, hmotnosť, ktorú dokážete naložiť, je najväčšia slabina Jeepu Gladiator. Užitočná hmotnosť je totiž iba 650 kg. Oproti konkurencii, ktorá má 1 tonu je to naozaj málo. Ale toto auto naozaj nekupujete ako pracovné, toto auto kupujete, za 72 000 €, tento kus, ako auto, ktoré chcete a dotvára váš imidž.

Zdroj: Jozef Murárik

Váš imidž určite dotvára aj agrárne nastavený vznetový motor sa usporiadaním valcov do V a konkrétne so 6 kúskami. Má objem 3 litre a dáva výkon až 194 kW (264 k), čo je aktuálne najvyššia hodnota na trhu bežných pick-upov u nás. Nie, nemá ju Ranger, nemá ju Amarok, má ju Gladiator. Ale treba jedným razom povedať, že chod motora je trochu menej kultúrny ako u konkurencie. Vynahradzuje to však rozumnou spotrebou. Pri bežných jazdách sa pohybujete pod 10 litrov a ak zapojíte diaľnice, tak ste tesne nad 10 litrami. Ak by ste sa veľmi snažili, viete sa pozerať aj na hodnoty pod 8 litrov, ale tak budete jazdiť málokedy. Toto je predsa auto, ktoré je svojím spôsobom šialené a má šialené parametre. Rýchlosti, teda režimy prevodovky s ôsmimi stupňami radíte niečím, čo sa nápadne ponáša na strelnú zbraň, na jej spúšť. Hneď vedľa je druhá páka ovládajúca pohon. Štandardne máte pohon zadnej nápravy, môžete prepnúť režim automatického pripojenia prednej nápravy a môžete mať trvalo zamknuté obe nápravy. Máte aj redukciu, ale mne počas celého týždňa stačilo občas prepnúť do automatického pripájania prednej nápravy. Aj to som už nebol na klasických cestách, alebo na klasických cestách zrazu pribudlo niekoľko centimetrov snehu.

Chcem Jeep Gladiator? Áno, samozrejme! Je to auto, ktoré dokáže zaujať kohokoľvek a nikto pri ňom nerieši cenu. Iba tí, čo si ho kupujú, ale okolie vôbec nemá v hlave, že toto by malo byť drahé auto. A je pri tom rovnako drahé ako slabo vybavený Volkswagen Touareg. Toto bolo asi trochu prehnané, Touareg sa dá už aj za sedemdesiattisíc kúpiť s celkom rozumnou výbavou. Ale určite viete čo som tým myslel. Je to auto, ktoré nebude kričať tým, že by bolo luxusné a drahé, ale bude kričať tým, že je iné a svojím vlastným spôsobom štýlové, hovoriace o istom rozpoložení operátora.

Zdroj: Jozef Murárik

Čo je najväčšia nevýhoda Jeepu Gladiator? Hovoril som, že veľkou nevýhodou je užitočná nosnosť, ale to nie je ten najväčší problém. Ten najväčší problém je fakt, že už ho nemôžete normálne kúpiť na našom trhu, alebo si musíte pohnúť a zvoliť niektorý zo skladových exemplárov. Toto auto, s týmto motorom, s touto charizmou sa totiž prestáva predávať. Možno príde niečo, čo bude mať iný agregát schopnejší sa vysporiadať s pravidlami emisných limitov, ale dovtedy… Dovtedy si ešte stále môžete užiť šesť valcov a 3 litre vznetového agregátu!

Technické údaje

Model: Jeep Gladiator Overland
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  194/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 600/1400-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 9,5-9,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5591/1894/1843
Rázvor náprav (mm): 3488
Svetlosť (mm): 253
Objem palivovej nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2478
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 2721
Rozmer pneumatík: 255/70 R18
Základná cenníková cena modelu s DPH: 63 400 €
Akciová cena verzie s DPH: 67 850 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku