TEST: Honda CB500X – príjemné a vydarené enduro
Keď príde leto, aké sme čakali (a je už naozaj tu), príde vhod prevetrať sa v jednej stope.
Honda predstavila pre tento rok vynovený modelový rad päťstoviek vhodný pre držiteľov vodičských oprávnení skupiny A2. Ucelený rad ponúka superšport CBR500R, naháča CB500F a cestovné enduro CBX. Vyskúšal som to posledné.
Chrbticový rám je pozváraný z chróm-molybdénových rúrok. Spoločným pohonným agregátom päťstovkového radu je radový dvojvalec so štvorventilovou technikou a priamym vstrekovaním PGM-FI s maximálnym výkonom 35 kW (8500 ot.) a krútiacim momentom 43 Nm (7000 ot.).
Valce a piesty sú prebraté z CBR600RR a konštrukcia samotného bloku motora z veľkej CBR1000RR. Všetko je, samozrejme, „vymyslené“ aj pre tých, ktorí nemajú „vodičák“ na veľkú motorku.
Dôraz pri konštrukcii motora kládli konštruktéri na maximálne utlmenie neželaných vibrácií, nízku spotrebu, nenáročnosť na údržbu a spoľahlivosť. Prevodovka je klasická šesťstupňová. Brzdové kotúče vpredu majú rozmer 320-mm a dvojpiestik, vzadu 240-mm kotúč s jednopiestikovým strmeňom. Vzhľadom na výkon, hmotnosť a dosahované rýchlosti to stačí. Brzdy sú vybavené systémom ABS.
Proti vetru výborne pomáha predný štít. Oranžovo podsvietený prístrojový panel ukazuje takmer všetky podstatné informácie, chýbala mi ale informácia o zaradenom prevodovom stupni. Zdá sa, že už som asi príliš rozmaznaný ponukou iných motocyklov. No považujem to za vhodnú vec. Takmer 17-litrová palivová nádrž je výborne tvarovaná a dá sa dobre zovrieť medzi nohami. O zadnú časť tela, teda tú, kde už chrbát stráca svoje poctivé meno, sa postará pohodlné sedadlo.
Po dizajnovej stránke sa toho zmenilo najviac. X-ko dostalo LED predný svetlomet, zadné LED svetlo. Klasické žiarovky ostali už iba v smerovkách. A zostalo tiež parádne bojové pomaľovanie po stranách nádrže.
Hoci sa X-ka tvári ako mini cestovné enduro, ktoré sa nezľakne dokonca ani ľahšieho terénu v podobe lesných cestičiek, ako vidno na dnešnej fotogalérii, veľmi dobre sa mi na nej jazdilo hlavne v meste. Vysoký posed mi zabezpečil výborný prehľad v premávke a vďaka štíhlej konštrukcii päťstovky som sa hravo preplietol preplnenými bratislavskými ulicami. Motor je v meste svojim výkonom dostačujúci a s výborným krútiacim momentom ťahá pekne odspodu. Hoci som dostal CB-čku vybavenú cestovnými kuframi, na dlhšiu cestu som nemal čas. Originálne kufre však majú veľkú výhodu v pripevňovaní. Na motorke totiž neostáva škaredá konštrukcia, ak ich nepoužívate.
Pri mojich jazdách mimo mesta sa motor pri rýchlosti nad 140 km/h už dosť trápil a pri dosahovaní maximálky 170 km/h by ste si pomaly mohli prečítať časopis. Žiaden šprintér to teda nie je. Čo je však prekvapujúce - motor mi „sadol“ pocitovo lepšie a zdal sa mi silnejší ako nedávno testovaná 750-ka v modeli NC750S. Prekvapila ma naozaj nízka spotreba paliva, motorku som naozaj nešetril a pritom nespotrebovala viac ako 4 litre na 100 km. Neviem, či som ešte niekedy vracal motocykel po teste s polovicou paliva v nádrži...
Kto hľadá motocykel do mesta a krátke presuny,mal by nad týmto motocyklom popremýšľať. Nielen vzhľadom na dobrú cenu bude športovo nenáročný jazdec s vynovenou Hondou CB500X určite nadmieru spokojný.
|
Komentáre k článku