Vybrzďovanie je čoraz častejšie. Dá sa proti tejto taktike agresívnych vodičov brániť?
Poučovanie a strašenie prostredníctvom vybrzďovania je na našich cestách čoraz častejšie.
Možno ste to zažili: prechádzate po viacpruhovej komunikácii v meste. Ste v ľavom pruhu, držíte si maximálnu povolenú rýchlosť a predbiehate pomalšie vozidlá idúce v pravom pruhu. Z ničoho nič sa vám na zadný nárazník nalepí rýchlejšie auto. Už ako sa k vám blíži, vyblikáva vás diaľkovými svetlami. Následne sa zavesí sotva meter za vaše auto, „tlačí sa“ a snaží sa vám tým naznačiť, že mu prekážate. Niekedy i zatrúbi, vrtí sa za vami ako chvost veselého psa (už to je v podstate priestupok).
Nakoniec si nájdete miesto v pravom pruhu, preradíte sa. Ponáhľajúci sa vodič vás predbehne, zaradí sa pred vás a dupne na brzdu. Niektorí len naznačia, agresívnejší seriózne brzdia až takmer do zastavenia, nebodaj zastavia, vyskočia z auta a začnú sa vyhrážať, či sa pokúsia o fyzické napadnutie.
Sú však aj opačné situácie – dobehnete pomalšie jazdiace vozidlo v ľavom pruhu. Snažíte sa mu naznačiť, že sa ponáhľate, no vodič pred vami zareaguje opačne, stlačí brzdu a prinúti vás spomaliť.
Jedno i druhé je vybrzďovanie – po anglicky brake checking. V oboch prípadoch ide o priestupok, ktorý polícia rieši pokutou – ak ho ale zaznamená.
Vybrzďovanie je obvykle reakciou na správanie vodiča, ktoré iný vodič subjektívne považuje za nevhodné. Či sa jeho pocit zakladá na dobrej znalosti dopravných predpisov, alebo vybrzďuje s číreho rozmaru, aby sa odplatil, aby iným ukázal kto je tu pán, to je nepodstatné. Vždy ide o priestupok.
Vybrzďovanie však môže skončiť nehodou. Iste si spomínate na prípad z Česka, kde agresívny vodič vybrzdil Škodu Octavia, v ktorej po následnom náraze zahynulo batoľa sediace vzadu. Vinníkovi hrozí 8 až 15 rokov basy.
Vodiči, ktorí vybrzďujú veria, že ak do nich ale druhý vodič vrazí, pri náraze zozadu ide automaticky o chybu druhého vodiča, takže sa mu pomstia vlastne dvakrát. Lákavá predstava?
Pocit, že keď niekto narazí do iného (zozadu) a to ho automaticky robí vinným, je pochopiteľne mylný a úplne scestný. Všetky prípady, pri ktorých sa vodiči na vinníkovi nedohodnú a nebudú splnené podmienky škodovej udalosti, následne podliehajú dokazovaniu. Lenže ako dokázať, že druhý vodič bez objektívnych príčin zabrzdil tak, aby vás ohrozil a že následná nehoda bola len dôsledkom takéhoto chovania?
Svedkovia, slovo proti slovu?
Ideálna je palubná kamera a záznam z nej. Ak sa na vinníkovi nehody účastníci nehody nedohodnú, a vec sa posúva ďalej, vodič môže predložiť záznam z palubnej kamery polícii. Ten však môže dokázať vinu na jednej, druhej, či na oboch stranách. Palubná kamera ale môže pomôcť pri dokazovaní viny, aj keď k nehode nedošlo. Čo však vybrzďovanie znamená a ako tento čin chápe polícia?
Pozná polícia vôbec pojem vybrzďovanie a čo s ním „dokáže“ urobiť?
„Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) nepozná pojem „vybrzďovanie“ odpovedá npor. Mgr. Martin Wäldl z oddelenie komunikácie a prevencie kancelárie prezidenta Policajného zboru z Prezídia Policajného zboru v Bratislave.
„V § 3 a 4 zákon upravuje všeobecné povinnosti účastníka cestnej premávky a vodiča, pričom účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone a správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.
Povinnosti vodiča pri predchádzaní sú upravené v § 15 zákona, pričom je jasne uvedené, že vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje. Zároveň vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
Povinnosti vodiča pri dodržiavaní primeranej rýchlosti a vzdialenosti medzi vozidlami sú zreteľne definované v § 16 a 17 zákona. Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
Vodič je zároveň povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví. Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
Vodič vozidla sa porušením týchto povinností dopúšťa priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa zákona SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, ktorý v § 22 ods. 2 a 3 ustanovuje výšku pokuty.“
Konkrétne sa na „vybrzďovanie“ vzťahuje písmeno g) v odseku 1 podľa ktorého sa priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky dopustí ten, kto poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda pri ktorej inému ublíži na zdraví alebo inému spôsobí škodu na majetku.
Odseky 2 a 3 za tento priestupok stanovujú pokutu od 150 eur do 800 eur a navyše zákaz činnosti do troch rokov. V blokovom konaní alebo v rozkaznom konaní sa môže uložiť pokuta do výšky 650 eur. Samozrejme všetko závisí od premenných ovplyvňujúcich vážnosť priestupku.
Vybrzďovanie je moderný spôsob „pomsty“ a „vychovávania“ vodičov medzi sebou na našich cestách. Avšak táto „modernosť“ je extrémne nebezpečná a môže skončiť nielen krízovou situáciou, ale aj vážnou nehodou, pri ktorej môže dôjsť aj k zraneniam, či k najhoršiemu. A to už nie je priestupok, za to sa ide do basy.
Ak sadáte za volant, musíte si uvedomiť, že šoférovanie motorového vozidla vám nedáva žiadne právo hodnotiť schopnosti iných a vyučovať ich, či snažiť sa ich potrestať. Na to sú orgány činné v trestnom konaní a aj keď sa môže zdať, že nie vždy fungujú tak ako majú, brať „spravodlivosť“ do vlastných rúk rozhodne nie je riešením.
Posudzovanie čo vybrzdenie je a čo nie je, taktiež nie je na vás, ak ale máte pocit, že vás niekto ohrozil vybrzdením, a tým splnil podmienky priestupku, najlepšie čo môžete urobiť je zhlboka sa nadýchnuť a pokojne dokončiť jazdu.
Kľúčom k bezpečnej a plynulej premávke na našich cestách nie je pomstychtivosť a oplácanie (v akejkoľvek forme), ale triezvy odhad situácie, predvídanie konania druhého a ohľaduplnosť, ba až tolerancia (aj v zmysle: si debil a debilom aj zostaneš, ja s tým nič urobiť nemôžem...).
Na všetko ostatné poslúži polícia a ako dôkaz rozhodne pomôže palubná kamera.
Na záver prikladám zoznam neoznačených hliadok na dnes na našich cestách.
Hliadky dopravnej polície na 24.02.2017
Superb čierna | |
Fabia modrá | |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava | VW Golf čierna |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
VW Passat červená, Fabia sivá | |
VW Golf sivá, Fabia modrá | |
okres Košice | VW Golf Variant čierna |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie | Seat Leon sivá, Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: PPZ
Komentáre k článku