V slovenských automobilkách to vrie. V Trnave nové odbory, v Žiline posledná ponuka
Situácia v dvoch slovenských automobilových závodoch je komplikovaná. Zamestnanci žiadajú lepšie pracovné a platové podmienky.
Dôkazom je nová odborová organizácia v trnavskom závode PSA s názvom Moderne Odbory (MO) ale tiež finálna ponuka automobilky Kia zamestnancom priamo bez využitia sprostredkovateľa.
Kia ponúkla zamestnancom zvýšenie miezd v celkovej sume 50 až 60 eur, čo v konečnom dôsledku môže znamenať zvýšenie miezd o 90 až 100 eur. Ponuka prichádza po vyhlásení štrajkovej pohotovosti odborovej organizácie ZO OZ KOVO KIA Žilina.
Spoločnosť Kia Motors Slovakia včera zamestnancom predstavila konečnú ponuku na zvýšenie miezd v rámci aktuálneho kolektívneho vyjednávania. V porovnaní s ponukou, ktorú navrhol sprostredkovateľ, navýšila spoločnosť nielen základné mzdy, ale aj príplatok za prácu v noci. Informoval o tom hovorca spoločnosti Jozef Bačé.
Doplnil, že na základe predloženej ponuky by základná mzda výrobných zamestnancov spoločnosti od 1. apríla 2017 narástla v platových triedach 1A, 1B a 1C o 50 eur a v platových triedach 1D, 1E a 1F o 60 eur. "Kia zároveň navrhla až dvojnásobné navýšenie príplatku za prácu v noci na 1,48 eura za hodinu. Vďaka zdvojnásobeniu nočného príplatku vzrastie každému výrobnému zamestnancovi mesačná mzda o ďalších 40 eur. Dôvodom je náročnosť nočnej práce, na čo poukazujú samotní zamestnanci. Vďaka navrhnutému navýšeniu základnej mzdy a mzdovému zvýhodneniu za prácu v noci má každý výrobný zamestnanec bez akýchkoľvek dodatočných podmienok garantovaný nárast svojej mesačnej mzdy od 90 do 100 eur," uviedol Bačé.
"Historicky najvyšší návrh zvýšenia miezd zamestnancom našej spoločnosti je poďakovaním za ich usilovnú prácu a dosiahnuté hospodárske výsledky. Každoročné nadpriemerné zvyšovanie miezd potvrdzuje zodpovedný prístup spoločnosti k svojim zamestnancom," povedal prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Kia Motors Slovakia Dae-Sik Kim.
Zvýšenie základnej mzdy bude mať podľa hovorcu automobilky pozitívny dosah aj na výšku variabilnej zložky mzdy, motivačných bonusov (vyplácaných štvrťročne), letného a vianočného bonusu, čím mesačný príjem výrobných zamestnancov vzrastie celkovo od 104 až do 117 eur. "Tento dopad prevyšuje aj aktuálnu požiadavku odborovej organizácie," podotkol Bačé.
Konečnú ponuku spoločnosti dnes predstavili zamestnancom a zrealizujú medzi nimi interný prieskum. "K uvedenému kroku pristúpila spoločnosť z dôvodu, že platnosť mzdovej časti kolektívnej zmluvy má byť účinná od 1. apríla tohto roku. Keďže zástupcovia odborovej organizácie naďalej trvajú iba na navýšení základnej mzdy, spoločnosť považuje takéto konanie za nekonštruktívne a v konečnom dôsledku aj v rozpore so záujmami samotných zamestnancov," dodal hovorca automobilky.
"Návrh KIA Motors Slovakia vnímame hlavne v súvislostiach, za akých sa rodil. Je čiastkovým úspechom hlavne zamestnancov, ktorí od novembra 2016 až do dnešného dňa odvahou, solidaritou a neoblomnosťou trvali na svojich požiadavkách. Týmto postojom dodávali a naďalej dodávajú podporu odborovej organizácii, ktorá v kolektívnom vyjednávaní zastupuje zamestnancov," uviedol pre TASR predseda Základnej organizácie Odborového zväzu (ZO OZ) KOVO KIA Žilina Miroslav Chládek.
Za čiastkový úspech považujú ponuku zamestnávateľa aj odbory. "Nakoľko naším zámerom a cieľom tohtoročného kolektívneho vyjednávania je dosiahnuť navýšenie tarifných tried u výrobných zamestnancov o 10 % a administratívnych zamestnancov o 7 %. Takéto navýšenie tarifnej mzdy by predstavovalo pre výrobných zamestnancov Kia Motors Slovakia zvýšenie tarify od 65 eur do 95 eur. Ponuka zamestnávateľa, hlavne u výrobných zamestnancov, je približne o tretinu nižšia," podotkol Chládek.
ZO OZ KOVO KIA Žilina podľa neho aj naďalej zotrváva v štrajkovej pohotovosti a ďalšie kroky je pripravená realizovať v súlade so zákonom o kolektívnom vyjednávaní.
Kolektívne vyjednávanie v spoločnosti Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom o mzdovom dodatku k platnej podnikovej kolektívnej zmluve, ktorej účinnosť trvá do 31. marca 2019, skončilo pred sprostredkovateľom po piatich kolách.
Odborári v automobilke PSA Trnava sa rozštiepili
Nespokojnosť časti zamestnancov trnavského závodu PSA Groupe Slovakia s činnosťou základnej organizácie (ZO) Odborového zväzu (OZ) Kovo v podniku vyústila do založenia novej odborovej organizácie – Moderné odbory (MO) PSA Trnava.
Nespokojnosť sa odvíjala podľa MO najmä od dlhodobo slabej aktivity a akcieschopnosti ZO. "Základná organizácia OZ Kovo nedokázala čeliť a zamedziť výrazne sa zhoršujúcim podmienkam práce zamestnancov. Dôvodom pre založenie novej odborovej organizácie bolo takisto nedostatočné tlmočenie rastúcej nespokojnosti zamestnancov smerom k vedeniu podniku," uviedol predseda prípravného výboru MO Tomáš Kútik. Kolektívnu zmluvu, ako dodal, v podniku nahradila dočasná rámcová dohoda na dva roky s podstatne slabšou záväznosťou a horšími podmienkami pre pracovníkov podniku, ako by zabezpečovala kolektívna zmluva. "Časť zamestnancov preto dospela k záveru, že ZO neplní dostatočne svoju základnú funkciu dôsledne presadzovať zlepšovanie pracovných a platových podmienok zamestnancov," konštatoval predseda prípravného výboru MO.
Pri zakladaní novej odborovej organizácie popri ZO požiadali nespokojní zamestnanci trnavskej automobilky o podporu a poradenstvo odborovú organizáciu MO Volkswagen, ktorá vznikla tiež odčlenením od OZ Kovo a je dnes najväčšou odborovou organizáciou na Slovensku. Zakladajúci členovia MO PSA Trnava sú presvedčení, že nová odborová organizácia bude výrazne aktívnejšie a efektívnejšie presadzovať požiadavky a potreby zamestnancov. Prednostným cieľom je dosiahnutie adekvátneho finančného ohodnotenia.
Podpredseda ZO OZ Kovo v automobilke František Gajdoš pre TASR v reakcii na vznik MO uviedol, že založenie ďalšej odborovej organizácie v závode nie je dobrá správa pre zamestnancov. Ak vládla u časti ľudí nespokojnosť, členovia MO mali podľa neho vlani možnosť kandidovať vo voľbách do orgánov ZO, a tak presadzovať svoje postupy v odborovej práci. "Považujeme to za úder pod pás, veľa energie sa minie na súperenie. Mrzí nás najmä, že podnet na vznik MO v závode prišiel zvonku, nie z vnútra," konštatoval Gajdoš. Doplnil, že ich ZO vidí za založením nových odborov v Trnave osobné ambície predsedu MO vo Volkswagene, ktorý takýmito krokmi podľa Gajdoša smeruje k založeniu nového odborového zväzu a že podobný scenár ako v PSA, má čakať aj ďalšie väčšie podniky, ktorých odborári sú v OZ Kovo. Početnosti členskej základne sa vznik MO podľa Gajdoša zatiaľ nedotkol.
Toľko k našim automobilkám. Na našich cestách sa okrem áut vyrobených v slovenských závodoch stretnete aj s autami slúžiacimi našim policajtom a niektoré z nich budú nachystané zmerať váš záujem jazdiť podľa predpisov. O nich sa dozviete v tabuľke nižšie, všetky informácie o situácii na našich cestách získate tu.
Hliadky dopravnej polície na 24.03.2017
Passat čierna | |
Seat Leon sivá | |
okres Senica | |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
neoznačených hliadok polície |
|
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie | Seat Leon sivá |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, Kia
Komentáre k článku