Vymontovaný DPF - problémy v Rakúsku aj v Česku
30. marca – Dolné Rakúsko žaluje 50 firiem, ktoré ponúkajú demontáž filtrov pevných častíc.
Dolnorakúske Zastupiteľstvo pre životné prostredie podalo u štátnej prokuratúry žaloby približne na 50 firiem aj súkromných osôb, ktoré v Rakúsku ponúkajú odstránenie filtra pevných častíc alebo jeho softvérovú deaktiváciu. Servisy alebo tuningové kluby propagujú tento postup úsporou nákladov, lepším výkonom motora a nižšou spotrebou. Demontáž či iná manipulácia s filtrami je však v Rakúsku nelegálna.
Filtre redukujú obsah jemných častíc vo výfukových plynoch dieselových motorov. V dôsledku demontáže či deaktivácie filtrov sa tak do ovzdušia dostávajú niekoľkonásobne vyššie množstvá častíc. „Čím novšie dieselové motory, tým menšie sú tieto častice,“ vysvetľuje predstaviteľ zastupiteľstva Thomas Hansmann. Podľa neho sú jemné častice zdraviu škodlivé a môžu viesť k dýchacím problémom najmä u detí, starších a chorých detí. Navyše môžu zvyšovať aj úmrtnosť.
Žaloba smeruje nielen proti 50 menovaným firmám a jednotlivcom, ale aj proti neznámemu páchateľovi. Podkladom sa stal vlastný prieskum zastupiteľstva na internete. Impulz dodal tip od oddelenia Technických automobilových záležitostí pri Úrade krajinskej vlády Dolného Rakúska.
Poskytovateľov týchto služieb odhalilo zastupiteľstvo vo všetkých spolkových krajinách s výnimkou Vorarlberska a Burgendlandska, pričom na internete našli aj reklamu jednej maďarskej firmy. Spoločnosti zareagovali veľmi rýchlo, niektoré stránky sú medzičasom zmenené a iné prestali existovať.
Zastupiteľstvo podalo žalobu pre navádzanie na trestný čin podvodu a ďalšie delikty voči zákonu o ochrane životného prostredia. Majitelia vozidiel môžu byť stíhaní pre trestný čin podvodu a porušenie zákona o podmienkach prevádzky vozidiel. Vozidlá sú totiž po demontáži alebo deaktivácii továrensky zabudovaného filtra nespôsobilé pre cestnú premávku.
Zastupiteľstvo ďalej požaduje zrušenie daňového zvýhodnenia dieselových vozidiel. Výmenou za vyššie daňové zaťaženie dieselov navrhuje zastupiteľstvo zavedenie ročného cestovného lístka, ktorý by platil pre hromadnú dopravu v celom Rakúsku.
ÚAMK chystá bič na vodičov bez DPF
Aj v Českej republike sa rozhodli pozrieť na zúbok autám s vymontovanými DPF. Prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček sa stretol s ministrom životného prostredia Richardom Brabcom, kde riešili otázky ohľadom odstraňovania DPF v Českej republike. Podľa nového zistenia ÚAMK vzrástol počet vozidiel bez DPF alebo s poškodeným DPF oproti roku 2015 až o 45 tisíc vozidiel v roku 2016. Je teda naozaj na čase začať konať. Minister životného prostredia ČR prisľúbil riešiť situáciu s ministrom dopravy Danom Ťokom a ministrom vnútra Milanom Chovancom.
„Som rád, že pán minister Brabec vníma túto závažnú problematiku ako ja a dúfam, že čo najrýchlejšie nájdeme spoločnú cestu k zlepšeniu alarmujúca situácia na našich cestách. Prvým krokom by mala byť spoločná kontrola áut priamo v teréne pomocou najmodernejších mobilných analyzátorov častíc,“ komentoval výsledky rokovania Vaníček.
„Naše predbežné výsledky merania v teréne sú šokujúce. Na mnohých hlavných ťahoch v Prahe sú niekoľkonásobne prekročené povolené limity častíc (30 000 pt/cm³). Napríklad križovatka Európskej a Horoměřické ulice v Prahe 6 vykázala priemernú hodnotu vyše 58 000 pt/cm³, o kus ďalej na Svatovítskej ulici pri zastávke električky v Dejviciach sme namerali priemerne vyše 70 000 pt/cm³ a zatiaľ suverénne najhorším miestom sú Pražské tunely (Letenský, Strahovský alebo celý tunelový komplex Blanka). Tam sme dokonca len v idúcom vozidle namerali hodnoty presahujúce 300 000 pt/cm³. Prvé výsledky nášho merania sú natoľko závažné, že je nutné, aby sa tým konečne niekto zodpovedný začal veľmi vážne zaoberať,“ zhodnotil prvé výsledky nezávislého merania ÚAMK jeho prezident JUDr. Oldřich Vaníček.
Hliadky dopravnej polície na 30.03.02.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk, red., ÚAMK ČR
Komentáre k článku