Nitrianska MHD stále nemá dosť vodičov, pomoc sa čaká z Ukrajiny
14. októbra – Alebo ľudia prejdú na zdieľanie bicyklov, ktoré je v Nitre úspešné?
Dopravný podnik Arriva Nitra, a.s., stále zápasí s nedostatkom vodičov autobusov. Problém trvá od začiatku júna a v septembri už dospel do štádia, že prepravca nie je v plnej miere schopný dodržiavať grafikon mestskej autobusovej dopravy.
Cestujúci tak často čakajú na zastávkach na spoj, ktorý nakoniec nepríde. Podľa predstaviteľov Arrivy sa dopravný podnik snaží hľadať pracovníkov všade, kde sa dá. Za volant si však nechcú sadnúť nezamestnaní, Rómovia, ani pracovníci zo zahraničia. Dôvodom sú predovšetkým nízke platy, základ je 500 až 550 eur.
Nitrianska radnica spolu s dopravným podnikom preto prišli s dočasným riešením. Je ním náhradný grafikon mestskej hromadnej dopravy, v ktorom sa preriedil počet spojov pri niektorých linkách až o 40 percent. „Vlna nespokojnosti zo strany cestujúcej verejnosti je oprávnená. Je to logické, pretože Arriva ako dopravca nedodržuje to, čo máme dohodnuté a čo by zmluvne mala pre mesto zabezpečiť. Sú to objektívne príčiny, lebo nedostatok šoférov nie je len u nás. Keď som sa obracal aj na dopravcov v Českej republike, alebo na iných dopravcov na Slovensku, všetci avizovali, že majú nedostatok vodičov,“ povedal primátor Jozef Dvonč.
Mesto prijalo viaceré opatrenia ešte v lete. Tým posledným je súhlas so zvýšením platov vodičov o 145 eur. „Urobili sme aj ďalšie kroky, takže odmietam kritiku. Prijímali sme jedno opatrenie za druhým a vyústením malo byť schválenie dočasného cestovného poriadku, ktorý mal priniesť istú stabilitu v tom, že keď občan príde na zastávku, aby aspoň presne vedel, kedy by mal autobus prísť,“ vysvetlil Dvonč.
Dočasný cestovný poriadok mali schváliť mestskí poslanci. Väčšine z nich sa masívny výpadok spojov, predovšetkým v rannej špičke, nepáčil. Rozhodli sa o návrhu nehlasovať a hľadať na budúcom mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva iné riešenie.
Radnica plánuje v najbližších dňoch zvolať stretnutie s ďalšími, aj malými dopravcami a požiadať ich o pomoc. „Vidím riešenie v tom, že linky, ktoré Arriva nevie zabezpečiť, by sme obsadili dočasne inými dopravcami. Možno aj nejaký súkromný menší dopravca, ktorý má 20-miestny mikrobus, by stačil na to, aby ľudia neboli natlačení v jednom autobuse, pretože komfort cestujúcich sa určite zníži, keď sa zníži počet spojov,“ uviedol Dvonč.
Všetky navrhované opatrenia na vykrytie spojov v nitrianskej mestskej hromadnej doprave by mali mať iba dočasný charakter. Arriva už avizovala nábor nových pracovníkov. „V štádiu zaškoľovania máme 15 až 20 vodičov zo Slovenska. K nim by malo pribudnúť ďalších 19 šoférov z Ukrajiny. Treba si však uvedomiť, že ich zaučenie bude trvať približne šesť mesiacov,“ uviedol Vladimír Šimko zo spoločnosti Arriva Nitra, a.s.
Istým riešením by mohla byť pre niektoré skupiny cestujúcich nedávno zavedená služba bikesharingu, teda zdieľaných bicyklov, ktorá sa v Nitre ujala. Bicykle sa začali v Nitre zdieľať ako v prvom meste na Slovensku. Je ich 70 a dopyt po nich rastie. Spoločnosť Arriva ju v spolupráci s mestom Nitra spustila koncom júla a svoj projekt arriva bike hodnotí pozitívne. Zdieľané bicykle si ľudia obľúbili, bikesharing má už tisíce užívateľov .Počas prvých desiatich týždňov od jeho spustenia sa doň zaregistrovalo viac ako 4400 užívateľov. V priebehu tohto týždňa dosiahol celkový počet prenájmov bicyklov hranicu 7300. Podľa údajov z Arrivy sa služba bikesharingu denne využíva v priemere 120 krát. Obyvatelia a návštevníci Nitry si najčastejšie požičiavajú bicykle na stanovišti Mestský park a Trieda A. Hlinku pri Centro Nitra. Pritom majú Nitrania a návštevníci mesta k dispozícii 70 bicyklov na siedmich stanovištiach: v zmodernizovanej časti autobusovej stanice, v blízkosti Pošty na Svätoplukovom námestí, na Župnom námestí, pri Mestskom parku vedľa hokejovej arény, pri obchodnom dome Centro Nitra, neďaleko Študentského domova Mladosť a pri Chrenovskom moste. Bicykle si možno požičať na jednom stanovišti a vrátiť ho na inom.
„O zdieľané bicykle arriva bike je veľký záujem a to nás teší. Sme hrdí, že sme ako prví na Slovensku priniesli službu bikesharingu ako doplnku mestskej hromadnej dopravy a pomáhame tak Nitre rozvíjať zámer stať sa smart mestom. V inováciách vo verejnej osobnej doprave budeme pokračovať aj naďalej,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.
Užívatelia arriva bike sa môžu tiež zapojiť do súťaže. Stačí, ak si do 31. októbra do 12. hodiny vypožičajú arriva bike, urobia si na bicykli selfie a uverejnia ju na sociálnej sieti Instagram. Autorov najpopulárnejších fotografií s najväčším počtom lajkov spoločnosť odmení cenami.
Komentár redakcie: Asi to bude skôr nutnosť a z núdze cnosť, využívať bicykle čoraz viac. Najmä na kratšie vzdialenosti a v centre mesta, kde môžu byť dokonca rýchlejšie, ako doprava v autobuse. K tomu však treba (vy)budovať aj dostatok cyklistických chodníkov. Od jari do jesene je takýto spôsob dopravy celkom dobrý nápad pre mnohých, ktorí inak cestujú MHD. Horšie to už bude počas zimných mesiacov. Výhodu tento nápad bude mať aj na budúci rok, kedy by sa mal v Nitre (konečne!) rekonštruovať Univerzitný most. Tento spôsob dopravy však nie je pre všetkých a Arriva si musí s náborom a školením nových vodičov pohnúť, inak ju zasa nahradia v mnohých prípadoch autá a zápchy v Nitre sa iba prehĺbia a doprava bude kolabovať ešte viac...
Hliadky dopravnej polície na 14.10.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
Komentáre k článku